مکمل بنزین
گوناگونخبر

حذف آپشن‌های غیر‌‌ضروری ام‌جی هکتور به‌علت کرونا

بعد از همه‌گیری کرونا،  در‌چند سال اخیر، شرکت‌های خودرو‌سازی در سرتاسر جهان، تحت تاثیر کمبود قطعات، به‌خصوص تراشه‌های نیمه‌هادی قرار گرفته‌اند. اما جهت جلوگیری از توقف تولید، راه‌حل این شرکت‌ها، حذف موقت برخی از ویژگی‌های غیر‌ضروری خودروها بود. این ایده، جهت جلوگیری از تاخیر در تحویل و کاهش تولید بود که البته باعث نارضایتی مشتریان هم شده است.

     ام‌جی هکتور ۲۰۲۲

 

در‌این لیست که تحت تاثیر کمبود قطعات قرار گرفته‌اند، شرکت ام‌جی است. شرکت ام‌جی در شبه‌قاره هند، دو محصول هکتور و هکتورپلاس را برای افرادی که این محصولات را پیش‌خرید کرده‌اند بدون ویژگی‌هایی چون ساب‌ووفر، آمپلی‌فایر و یا سنسور درب صندوق‌عقب تحویل می‌دهد.

از‌آن‌جایی که این ویژگی‌ها غیر‌ضروری هستند، برای مشتریان این خودروها مشکلاتی ایجاد نخواهند کرد اما قطعا باعث نارضایتی آن‌ها خواهد شد. بنا‌به گفته شرکت ام‌جی، این توقف، کاملا موقتی خواهد بود و علت آن هم کمبود قطعات است که به‌محض رفع این مشکل، تمام این ویژگی‌ها توسط نمایندگی‌های ام‌جی اضافه خواهند شد. با‌این‌حال مشخص نیست که ویژگی‌های حذف شده چه‌زمانی، مجددا در‌دسترس خواهند بود.

اگر‌چه وضعیت همه‌گیری کرونا کاهش یافته است اما همچنان بخش‌های مختلف تولید، در سرتاسر جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است و هنوز آمار چندین میلیونی از این بیماری، وجود دارد که این‌ آمارها برای بخش خودرو، به‌این معنی است که وضعیت کمبود قطعات، احتمالا تا سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت. البته تلاش‌هایی برای راه‌اندازی واحد‌های تولیدی جدید، در‌حال انجام است اما تولیدی شدن این واحدها، ممکن است ماه‌ها به‌طول بکشد.

جدای از بیماری کرونا، جنگ روسیه و اوکراین هم مزید‌بر‌علت شده است. درگیری این دو کشور می‌تواند بر تامین قطعات خودرو تاثیر بگذارد. هر دوی این کشورها تامین‌کننده عمده مواد خام مورد استفاده در تراشه‌های نیمه‌هادی هستند. به‌عنوان مثال، روسیه، یکی ار تامین‌کنندگان عمده پالادیوم، یک فلز کمیاب مورد استفاده در تراشه‌های حافظه و حسگر‌ها، است. همچنین، اوکراین، صادر‌کننده گاز نئون بوده که به‌طور گسترده، برای تولید نیمه‌هادی‌ها استفاده می‌شود.

در‌صورت طولانی شدن این وضعیت، ممکن است حتی کمبود شدیدتری در‌بخش قطعات خودرو به‌وجود بیاید. پیامد دیگر این قضیه‌می‌تواند افزایش قیمت قطعات باشد که به نوبه خود، خودروسازان را مجبور می‌کند تا بخشی از هزینه‌ه راا به کاربران نهایی منتقل کنند.

این مشکلات ناشی از کرونا و کمبود قطعات، در شبه‌قاره هند، دامن شرکت‌هایی چون ماهیندرا و هیوندای را هم گرفته است به‌گونه‌ای که آن‌ها هم کاهش تولید را به‌دلیل کمبود تراشه‌های نیمه‌رسانا و سایر قطعات، گزارش کرده‌اند.

حسین محسنی

کارشناس ارشد علوم سیاسی، علاقه مند به دنیای بی نظیر خودرو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا