مکمل بنزین
مقایسهبرگزیده‌ها

مقایسه تخصصی مرسدس بنز GLC 300 در مقابل لندروور دیسکاوری اسپرت!

دو محصول فوق‌العاده مرسدس بنز GLC 300 و لندروور دیسکاوری اسپرت امسال معرفی و راهی بازار شده‌اند. شاید این دو محصول از اعضای یک خانواده نباشند اما هر ۲ آنها از شاسی‌بلندهای جمع‌و‌جور لوکس بازار به حساب میآیند. این‌ خودروها به شایستگی جایگزین یک نسل قبل‌تر خود شده‌اند تا با بهبود عملکرد خانواده خود را سرافراز کنند. GLR یک نام آشنا برای همه ماست. مدل اسپرت این خودرو کمی کوچکتر از دیسکاوری اصلی طراحی شده اما هنوز هم این توانایی را دارد تا در آفرود یکی از بهترین‌ها باشد. ارتفاع این خودرو از سطح زمین در حدود ۸.۳ اینچ (۲۲ سانتی‌متر) است که باعث شده بسیار بهتر از سایر کراس اوورهای لوکس کامپکت از جمله GLC موانع را پشت سر بگذارد. GLC هم عضو جدید خانواده‌ی بنز بوده که بر پایه‌ C کلاس ساخته‌شده و کراس اوور کامپکتی است که جایگزین GLK شده است.

Land-Rover-vs-Mercedes-GLC-42

انتقال قدرت و عملکرد آنها

هر ۲ خودرو از یک پیشرانه‌ی 4 سیلندر 2 لیتری مجهز به توربو شارژر بهره می‌برند. انتقال قدرت به هر چهارچرخ خودرو نیز از طریق گیربکس‌های 9 سرعته و اتوماتیک جفت شده انجام می‌شود. موتور دیسکاوری اسپرت 240 اسب بخار قدرت و 339 نیوتن متر گشتاور داشته درحالی‌که موتور GLC به ترتیب به 241 اسب بخار و 370 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. لندروور یک خودرو دیفرانسیل جلو است و از تنظیم متقاطع پیشرانه استفاده می‌کند؛ درحالی‌که مرسدس بنز از طرح پیشرانه‌ی طولی و دیفرانسیل عقب سود می‌برد. در اکثر خودروهایی که گیربکس 9 سرعته دارند این مدل قرارگیری موتور طبیعی محسوب می‌شود. گیربکس در دیسکاوری اسپرت عملکرد چندان خوبی ندارد. دنده‌ها را به‌سختی می‌توان عوض کرد و و برای تعویض دنده باید گاهی اوقات چند دقیقه وقت تلف کنید. اما در مقابل  خودرو بنز با فناوری آلمان، یکی از بهترین گیربکس‌های موجود ۹ سرعته را در خود دارد. این گیربکس به خوبی با خودرو جفت شده و تعویض‌ها نرم و تقریباً بی‌وقفه انجام می‌پذیرد.

Land-Rover-vs-Mercedes-GLC-02-679x453

کارایی خودروها

مرسد با وجود اینکه 22 کیلوگرم سنگین‌تر از لندروور است اما شتاب سریع‌تری دارد و تنها 6.4 ثانیه نیاز دارد تا از سرعت صفر به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. این زمان برای دیسکاوری اسپرت 7.8 ثانیه است.
مرسدس نیز برتری خود را در مصرف سوخت نیز حفظ کرده است چرا که در زمان تست این خودروها، GLC 300 مصرف سوخت متوسط 10.3 لیتر در هر صد کیلومتر را نشان می‌داد اما در مقابل دیسکاوری اسپرت در هر صد کیلومتر 12.3 لیتر بنزین به‌طور متوسط می‌سوزاند. همچنین یکی دیگر از برتری‌های بنز کابین بی‌سر و صداتر آن است.

Land-Rover-vs-Mercedes-GLC-21-679x453

دو روش متفاوت هندلینگ

دو روشی که در این خودروها بکار‌گرفته شده‌اند نمایانگر قدرت شرکت تولید کننده خود در زمینه آفرود خواهند بود. هندلینگ، سواری و پشت فرمان لندروور بسیار شبیه سایر شاسی بلندهای بازار است با وجود اینکه این خودرو مدرن‌تر است. لندروور تنظیم شده تا وظایف آفرود خود را انجام دهد و از حالات رانندگی چندگانه‌ی معمول استفاده کند. اما بخش دیگری در آفرود این است که دیسکاوری اسپرت، سواری متلاطمی دارد و برخی از نرمی‌های یافت شده در GLC 300 در آن وجود ندارد. ما سواری بنز را بسیار بیشتر دوست داشتیم چرا که نرم‌تر و راحت‌تر به ما سواری داد. شاید GLC فاقد حالت‌های انتخابی آفرود مانند دیسکاوری باشد اما حالتی دارد که با ویرایش آنها می‌توان بخش اسپورت آن را بهبود بخشید. در جدول زیر مقایسه کوتاهی بین این دو خودو و عملکرد هر یک را می‌بینید.

خودرو CAC60LRS111B0 6155
موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری توربوشارژر 4 سیلندر 2.0 لیتری توربوشارژر
قدرت موتور 240 اسب بخار 241 اسب بخار برتری مرسدس
گشتاور موتور 339 نیوتن‌متر 370 نیوتن‌متر برتری مرسدس
گیربکس 9 سرعته خودکار 9 سرعته خودکار برتری مرسدس
وزن 1795 کیلوگرم 1814 کیلوگرم برتری دیسکاوری اسپرت
فضای بار 906 لیتر 549 لیتر برتری دیسکاوری اسپرت
مصرف سوخت (شهر/جاده) 11.9/9.0 11.1/8.3 برتری مرسدس
قیمت پایه  $38,450   $41,875 برتری دیسکاوری اسپرت
قیمت نسخه تست  $53,508 $58,230 برتری دیسکاوری اسپرت

فضای داخلی

هر فردی که سوار بر کابین GLC 300 شود بدون شک برتری آن را نسبت به دیسکاوری تشخیص خواهد داد. مواد با کیفیت بالا  و طراحی زیبا و چشم‌نواز باعث برتری مجدد بنز می‌شود. البته کابین دیسکاوری ویژگی‌های خودش را دارد اما به‌اندازه‌ی بنز مدرن نیست و برخی از سوئیچ‌ها و دکمه‌ها خسته‌کننده هستند و انگار به‌صورت رندوم قرارگرفته‌اند. سیستم اطلاعات سرگرمی نیز کمی با تأخیر کار می‌کند.

فضای صندوق

هرچند که ابعاد GLC 300 حدود 6 سانتی‌متر طویل‌تر از لندروور است اما دیسکاوری اسپرت با ارائه‌ی ردیف سوم صندلی‌ها مرسدس را به راحتی در این بخش پشت سر می‌گذارد. هرچند دو صندلی انتهایی فضای کمی دارند و بیشتر مناسب کودکان‌اند ولی در بعضی مواقع کاربرد خواهند داشت. سرنشینان احتمالاً صندلی‌های عقب دیسکاوری را به GLC 300 ترجیح خواهند داد. فضای پاها ممکن است یکسان باشد اما فضای سر در دیسکاوری فراوان بوده و سانروف یک تکه پانورامیک احساس بهتری را ایجاد می‌کند. محل قرارگیری دست‌ها در دیسکاوری بهتر طراحی شده‌ است. فضای بار در لندروور با تا شدن صندلی‌های ردیف سوم بیشتر می‌شود اما این افزایش فضا به آن اندازه‌ای که باید باشد، نیست.

 

Land-Rover-vs-Mercedes-GLC-26-679x453

جمع‌بندی

قیمت بالای هر ۲ خودرو بسیار مشهود است. قیمت لندروور دیسکاوری اسپرت در زمان بررسی  53508 دلار و مرسدس بنز GLC 300 4Matic در حدود 58230 تعیین شده است. مرسدس بنز در بسیاری از بخش‌ها از لندروور برتری قابل توجهی داشت. اما آیا این برتری به حدی هست که به اندازه ۵ هزار دلار با دیسکاوری اختلاف قیمت داشته باشد؟!!

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا