مکمل بنزین
اخبار روز خودروبرگزیده‌هاتحلیلیخبر

تیراژ تولید چانگان CS35 و آریو سایپا در سال 1401 افشا شد؛ تداوم مونتاژ در میانه تحریم!

دی‌ماه سال گذشته بود که پایگاه خبری چرخان اعلام نمود باتوجه به اطلاعات بدست آمده، گروه خودروسازی سایپا همچنان دو محصول چانگان CS35 و آریو (زوتی Z300) را تولید می‌نماید.

اما اکنون و در واپسین روزهای فروردین‌ماه سال 1401، باتوجه به اسناد و مدارک میتوان دید که ادعای خبرنگار چرخان صحت داشته و سایپا برنامه دارد تا در سال جاری، هردو محصول ذکر شده را به مونتاژ برساند.

باتوجه به تصویر فوق و مکاتبه بین مدیرعامل سایپا و مدیر دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، می توان فهمید که گروه خودروسازی سایپا برنامه دارد تا 520 دستگاه از خودرو چانگان CS35 را مونتاژ کامل و حدود 90 دستگاه از سایپا آریو (زوتی S300) را که قبلا تولید و با نقصی قطعه مواجه بوده است را تکمیل و به مرحله فروش برساند. باتوجه به اسناد ثانویه دیگر، میتوان گفت که گروه خودروسازی چانگان، به صورت رسمی و با ذکر دقیق نام و ارائه برخی همولوگیشن ها، محصول CS35 را به جمهوری اسلامی ایران صادر نموده است! تاریخ صادرات از مبدا چین هم به اوایل سال 2021 مربوط شده که باتوجه به برخی روندها، طبیعیست که زمان مونتاژ خودرو مذکور به اوایل امسال موکول شود.

همچنین باتوجه به یورو 5 بودن چانگان CS35 و نیز احتمالا توانایی کسب استانداردهای 85 گانه (به صورت اقرارنامه‌ای) باید شاهد تولید این خودرو با مدل 1400 و یا 1401 باشیم!

در رابطه با خودرو آریو (زوتی S300) هم باید گفت همان‌طور که محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در نامه مذکور تاکید کرده، تولید رسمی و انبوه این خودرو دو سال قبل، پایان یافته و از همان سال، حدود 90 دستگاه دارای نقصی قطعه هستند که گویا شرکت TIBA TRADING وظیفه تامین پک‌ها و قطعات ناقص را برعهده گرفته است.

در رابطه با عرضه خودروهای مورد بحث باید گفت که سال گذشته، شرکت سایپا در مزایده‌ای توانست تا تعدادی از آن‌ها را به فروش رسانده و شرایط فروش رسمی در رابطه با آن‌ها اعلام نکرد. متاسفانه از زمان اعمال تحریم های ظالمانه آمریکا علیه کشور و مخصوصا صنایع خودروسازی، شرکت سایپا روند شفاف رسمی در پیش نگرفته تا عوام الناس دچار خطا و سوء ظن نشوند.

این‌طور که پیداست، برند چانگان چین ترسی در رابطه با اشاره شدن نامش در مکاتبات بین‌المللی با کشور جمهوری اسلامی ایران را نداشته و احتمالا قصد دارد تا خودروهای کم حاشیه و قدیمی خود را به بازار ایران صادر نماید.

یکی از همین خودروها، همان چانگان آلسوین بوده که با تغییر نام و برند توسط شرکت خودروسازی فردا (فردا موتورز) عرضه میشود. همچنین بنا به برخی شایعات، گویا این شرکت برنامه دارد تا محصولی دیگر از چانگان را به صورت ری بج شده وارد ایران کند.

جهت اطلاعات بیشتر شما مخاطبان عزیز، جدول داخلی سازی چانگان CS35، آریو دنده و آریو اتوماتیک نیز در انتهای خبر قرار می‌گیرد. نظر به اینکه گروه خودروسازی سایپا علاقه بیشتری به موضوع داخلی سازی دارند، باید گفت که میزان داخلی سازی این سه خودرو، کمتر از برخی محصولات روز شرکت مدیران خودرو است. بطوریکه میزان داخلی سازی تیگو8 پرو از چانگان CS35 بیشتر است! حتی در زمانی که چانگان CS35 عرضه رسمی و مستمری در کشورمان داشت، بدلیل شراکت بین چانگان و فورد آمریکا، اجازه داخلی سازی بیشتری به ایران داده نمی‌شد!

حتی اگر برجام و توافق انجام شود، آمریکایی‌ها اجازه و رضایت به پیشرفت صنایع ایرانیان نمی‌دهند…

میزان داخلی سازی چانگان CS35 و آریو

حال سوالی که در این میان ایجاد می‌شود، این است که گروه خودروسازی سایپا توانایی واردات خودرو از یکی از باکیفیت‌ترین خودروسازان چین را دارد؛ اما آیا نمی‌تواند از شرکت های پیشرانه‌ساز چینی، موتورهای باکیفیت و بروزی برای محصولات استراتژیکش یعنی شاهین، آریا و… تامین کند؟!

به نظر می‌رسد که گویا سایپا تنها به اشتغالزایی کارکنان مگاموتور اهمیت می‌دهد تا اینکه خودرویی با پیشرانه بروز تحویل مشتری دهد!

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. سایپا ماهیت وجودیش سیتروئن ایرانه.ببینید چه کردن باهاش که کمپانی متلاشی شده زوتی چین هم براش هفت تیر کشی میکنه!!!

  2. آریو اتوماتیک تحویل اسفند ۹۷ ثبت نام کرده بودم چند بار گیربکس دستی دعوتنامه اومد قبول نکردم . بعد از ۳ سال و اندی هنوز خبری از دعوتنامه من نیومده ولی خودشون دارن زیرمیزی ظاهرا با قیمت بازار می فروشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا