مکمل بنزین
گوناگونخبر

برند داتسون برای دومین بار در طول تاریخ تعطیل شد

داتسون برندی برای فروش محصولات صادراتی نیسان بود که بین سال‌های 1939 تا 1986 فعالیت می‌کرد. سپس نیسان این برند را کنار گذاشت و برای سه دهه غیرفعال بود. سپس اما در سال 2012 خبر احیای داتسون اعلام شد و در مارس 2013 رسماً بازگشت. در دوره جدید اما داتسون مأموریت کاملاً متفاوتی داشت و قرار بود نقش یک برند اقتصادی و ارزان‌قیمت را در بازارهای نوظهور بر عهده گیرد و بنابراین پایین‌تر از برند اصلی نیسان و همین‌طور برند لوکس اینفینیتی قرار گرفت. به‌عبارت‌دیگر، نیسان سعی داشت کاری مشابه پروژه رنو با داچیا انجام دهد اما به آن سطح از موفقیت حتی نزدیک هم نشد.

داتسون Go

فروش داتسون همواره پایین بود و به همین دلیل مرگ دوباره این برند ژاپنی از قبل پیش‌بینی می‌شد. اولین گزارش‌ها در این رابطه در سال 2019 مطرح شد که این بخشی از طرح بازسازی نیسان پس از رسوایی کارلوس گوسن محسوب می‌شد. بدین ترتیب، داتسون به‌آرامی به سمت پایان پیش رفت و در ابتدا در سال 2020 تولید آن در روسیه و اندونزی متوقف شد. حال نیز آخرین کارخانه فعال این برند که در هند واقع بود به فعالیت خود پایان داده است. این یعنی برای دومین بار رسماً داتسون تعطیل شده است. البته بااین‌وجود، نیسان همچنان نسبت به خریداران محصولات داتسون تعهد دارد و اعلام کرده است که به ارائه خدمات پس از فروش، قطعات و گارانتی از طریق نمایندگی‌های خود برای این برند ادامه خواهد داد.

داتسون Go پلاس

اولین محصول در دوران جدید داتسون، هاچ‌بک ساب‌کامپکت Go بود که در سال 2013 معرفی شد. سپس نسخه هفت‌نفره این خودرو با نام Go پلاس هم در سال 2014 به بازار آمد. هردوی این خودروها بر اساس پلت‌فرم قدیمی نیسان میکرا ساخته شده بودند. هرچند این مدل‌ها قیمت‌هایی رقابتی داشتند اما فروش آن‌ها به دلیل کیفیت داخلی ضعیف، تجهیزات اندک و دریافت امتیاز شرم‌آور صفر ستاره در آزمون‌های تصادف هرگز بالا نرفت. سپس در سال 2014، داتسون برای بازار داتسون سدان On-Go و هاچ‌بک Mi-Go را معرفی کرد که به ترتیب بر اساس لادا گرانترا و کالینا ساخته شده بودند و در اصل نسخه‌ای تغییر برند داده شده و با کمی تغییرات از این مدل‌های روسی بودند.

داتسون On-Go

اما همان‌طور که انتظار می‌رفت، این مدل‌ها هم موفقیتی کسب نکردند و عرضه آن‌ها در سال 2020 خاتمه یافت. بااین‌حال، داتسون به تلاش خود ادامه داد و در سال 2016 مدل کوچک‌تر و ارزان‌تر Redi-Go را به بازار عرضه کرد. این خودرو درواقع همتای رنو کوئید بود که بر اساس پلت‌فرم CMF-A ساخته شده بود و برخلاف دو محصول قبلی توانست به فروش مناسبی دست پیدا کند؛ اما بااین‌وجود و همین‌طور فیس‌لیفت و بهبود محصولات قبلی، هنوز هم هیچ آینده روشنی برای داتسون وجود نداشت. درنهایت، در سال 2018 داتسون مدل کراس را معرفی کرد که نسخه‌ای کراس‌اوور از Go پلاس برای بازار اندونزی بود و قصد داشت از تب محبوبیت شاسی‌بلندها استفاده کند اما این هم به مدل‌های ناموفق قبلی این برند بدفرجام اضافه شد.

داتسون Redi-Go

بااین‌وجود، کراس‌اوور کوچک نیسان مگنیت که نسخه تولیدی آن در سال 2020 معرفی شد، در ابتدا به‌عنوان محصول جدیدی برای داتسون در نظر گرفته شده بود اما بعد از تصمیم برای تعطیل کردن این برند، این کراس‌اوور جدید با برند نیسان عرضه شد. این موضوع از برخی ویژگی‌های ظاهری مگنیت مثل شکل جلوپنجره و چراغ‌های جلو که مشابه زبان طراحی داتسون هستند قابل‌تشخیص است. شاید مگنیت می‌توانست نجات‌دهنده داتسون باشد اما زمانی برای عرضه آماده شد که دیگر خیلی دیر شده بود.

داتسون کراس

فروش داتسون طی سال‌های اخیر کاهش چشمگیری پیدا کرد و در سال 2021 به تنها 6,400 دستگاه رسید که بیش از 90 درصد از فروش 87,300 دستگاهی آن در سال 2016 کمتر است. در هند سال 2017 بهترین سال داتسون بود و این برند حدود 75 درصد از کل فروش نیسان در این کشور را به خود اختصاص داد که این فقط به خاطر عرضه مدل جدید Redi-Go در آن زمان بود. نیسان قصد دارد بودجه‌ای که صرف برند اقتصادی داتسون می‌کرد را به استراتژی الکتریکی آینده خود اختصاص دهد.

نیسان مگنیت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا