مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هاخبر

با قیمت تیبا، چه محصولاتی در دنیا می‌توان خرید؟!

علیرغم افزایش چشمگیر قیمت خودرو طی سال‌های اخیر در کشورمان، سال‌ها است که خودروسازان داخلی همواره به خاطر قیمت‌گذاری دستوری، از ضرر دهی در تولید و فروش محصولات خود صحبت می‌کنند. حال نیز مدیرعامل سایپا «محمدعلی تیموری» در این رابطه اظهارات جدیدی داشته است. وی در جمع خبرنگاران حوزه خودرو در پاسخ به چرایی حذف تیبا از سبد محصولات سایپا در سال جاری گفته است:

تا سال گذشته که خودروی تیبا تولید می‌شد، ضرر و زیان هر دستگاه بیش از ۷۴ میلیون تومان بود، حال اگر این روند برای سال جاری ادامه پیدا می‌کرد، عدد یاد شده به ۹۰ میلیون تومان می‌رسید، از همین رو و در راستای تولید اقتصادی تصمیم به حذف تیبا گرفته شد

اگر این اعداد را ملاک قرار دهیم، ازآنجایی‌که قیمت کارخانه‌ تیبا صندوقدار در حال حاضر 120 میلیون تومان است، سایپا باید آن را با قیمت 200 میلیون تومان بفروش تا فقط ضرر ندهد! این موضوع نشان از بازدهی بسیار پایین خودروسازی ایران دارد زیرا اگر 200 میلیون تومان را به دلار تبدیل کنیم، چیزی در حدود 7 هزار دلار خواهد شد که در بازارهای جهانی، خودروهایی با قیمت کمتر از این هم به فروش می‌رسند و هیچ‌کدام از آن شرکت‌های سازنده ضرر نمی‌دهند! به‌عنوان‌مثال، در حال حاضر داتسون Go در هند با قیمت پایه تنها 5,200 دلار عرضه می‌شود. این خودرو به یک پیشرانه 1.2 لیتری سه سیلندر مجهز است که 76 اسب بخار قدرت و 104 نیوتن متر گشتاور دارد.

داتسون Go

داتسون Go که در سال 2014 به بازار آمد، روی پلت‌فرم نسل قبلی نیسان میکرا ساخته شده است که پیشینه آن به سال 2010 بازمی‌گردد. این یعنی Go پلت‌فرمی به‌مراتب مدرن‌تر از تیبا دارد و قطعاً از ایمنی بالاتری هم برخوردار است؛ بنابراین، اگر تولید و عرضه تیبا با قیمتی کمتر از 200 میلیون تومان ضرر خواهد داشت، چرا بجای آن اقدام به واردات خودرویی مثل داتسون Go نمی‌کنید که می‌توان آن را با قیمتی در حدود 150 میلیون تومان به بازار ایران عرضه کرد؟ آیا این خودرو جایگزین به‌مراتب بهتر و مدرن‌تری برای تیبا نخواهد بود؟

داتسون Go

از داتسون که بگذریم، خودروهای ارزان‌قیمت دیگری هم در بازار هند عرضه می‌شوند که ازجمله آن‌ها می‌توان به سوزوکی سلریو اشاره کرد. این خودرو از یک پیشرانه 1 لیتری سه سیلندر با 66 اسب بخار قدرت و 89 نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند و قیمت آن در بازار هند از 6,750 دلار آغاز می‌شود. در همین کشور، هیوندای گرند i10 نیز با پیشرانه 1.2 لیتری بنزینی با قیمت 7 هزار دلار قابل خریداری است. نیسان نیز به‌تازگی کراس‌اوور کاملاً جدیدی بنام مگنیت را در هند عرضه کرده است. قیمت این خودرو از 7,500 دلار آغاز می‌شود. نسخه پایه این خودرو با یک پیشرانه 1 لیتری سه سیلندر در بازار هند به فروش می‌رسد که 70 اسب بخار قدرت دارد.

نیسان مگنیت

همچنین می‌توانیم سری هم به بازار چین بزنیم یعنی جایی که در آن قیمت چری تیگو 3x از 7,400 دلار آغاز می‌شود. این خودرو همان ام‌وی‌ام X22 پرو است که ارزان‌ترین مدل آن در کشورمان با قیمت 606 میلیون تومان عرضه می‌شود! تیگو 3x در بازار چین با یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر عرضه می‌شود که 114 اسب بخار قدرت و 143 نیوتن متر گشتاور دارد. البته تیپ‌های پایه این خودرو در چین با گیربکس پنج سرعته دستی ارائه می‌شوند اما نسخه اتوماتیک CVT آن‌هم خیلی گران‌تر نیست و قیمت آن از 9,350 دلار شروع می‌شود.

چری تیگو 3x

در بازار روسیه نیز می‌توان یک لادا گرانتا را با قیمت پایه 8,200 دلار خریداری کرد. گرانتا یک سدان ساب‌کامپکت است که در سال 2011 به بازار آمد. این خودرو با طول 4,260 میلی‌متر، دقیقاً هم‌اندازه رانا است و می‌تواند با قیمتی کمتر از 250 میلیون تومان در کشورمان عرضه شود. این در حالی است که قیمت کارخانه‌ای رانا پلاس 215 میلیون تومان است و قیمت آن در بازار به 300 میلیون تومان رسیده است. گرانتا هم مثل رانا از یک پیشرانه 1.6 لیتری چهار سیلندر بنزینی استفاده می‌کند که در دو نسخه هشت و شانزده سوپاپ به ترتیب با 90 و 106 اسب بخار قدرت ارائه می‌شود. با این شرایط، آیا گرانتا نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای رانا باشد؟

لادا گرانتا

در پایان باید گفت کاملاً مشخص است که با قیمت‌های کنونی خودروهای داخلی در ایران می‌توان در کشورهای دیگر خودروهای به‌مراتب مدرن‌تر و ایمن‌تری را پیدا کرد. خودروهایی مثل داتسون Go، نیسان مگنیت و لادا گرانتا در صورت واردات بدون تعرفه گمرکی می‌توانند به‌راحتی جایگزین خودروهای داخلی شده و با قیمتی مناسب در اختیار مردم قرار گیرند اما وقتی چری تیگو 3x با قیمت 7 تا 8 هزار دلاری پس از مونتاژ در کشورمان با قیمتی بیش از 600 میلیون تومان فروخته می‌شود، انتظار واردات خودروهای ارزان‌قیمت و عرضه با قیمت‌هایی بین 150 تا 300 میلیون تومان در ایران خیال باطلی خواهد بود.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. تازه بماند ده ها مدل خودروی ژاپنی و کره ای و آلمانی با کارکرد زیر ۱۰۰ هزار کیلومتر و تمیز که میشه با این پول خریداری کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا