مکمل بنزین
نمایشگاه خودروگزارشاخبار روز خودروبرگزیده‌هاتازه‌هاخبرشرایط فروش

نسخه‌های غیرنظامی پیکاپ ارس 2 و 3 در نمایشگاه خودرو تهران؛ ابهتی خیالی با قیمت بسیار گزاف!

حدود سه سالیست که خودروهای سبک و سنگینی که برای حوزه‌های نظامی ساخته می‌شوند، مورد توجه مردم قرار گرفته‌اند. یکی از شرکت‌های وابسته به وزارت دفاع که خودروهای سبک نظامی را با سفارشی سازی به خودرویی با برند داخلی مبدل کرده، زرین خودرو است. زرین خودرو هم‌اکنون مشغول مونتاژ دو خودرو در سه تیپ می‌باشد.

ارس2 تک کابین، ارس3 تک و دو کابین، خودروهایی هستند که این شرکت مشغول مونتاژ و فروش آنها به سازمان‌های نظامی است.

اما همانطور که مستحضرید، چندیست که چهارمین دوره نمایشگاه خودرو تهران در شهر آفتاب آغاز شده و تا روز جمعه مورخ 30 اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد. در اولین روز برگزاری این نمایشگاه ویژه اصحاب رسانه، خبری از غرفه شرکت زرین خودرو نبود. نکته‌ای که وجود دارد، این است که خبرنگار پایگاه خبری چرخان در هنگام عبور از پارکینگ مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب، متوجه حضور محصولات این شرکت شد.

ارس3 و ارس2

همانطور که در ابتدای این مطلب اشاره شد، آذین خودرو هم اکنون در حال مونتاژ سه خودرو ارس2 تک کابین، ارس3 تک و دو کابین می‌باشد که اتفاقا هر سه خودرو به محوطه نمایشگاه، آورده شده بود. اینطور که می توان فهمید، از صبح روز بعد پرس دی، آذین خودرو تصمیم به انتقال این خودروها به داخل نمایشگاه گرفته و بدون غرفه سازی خاصی، آن‌ها را به نمایش درآورده است.

باتوجه به مشاهدات اولیه خبرنگار چرخان، مونتاژ و متریال استفاده شده در داخل کابین هرسه خودرو مناسب نبوده و تنها ارس3 بهتر از ارس2 ارزیابی می‌شود. البته این ماجرا در خارج از کابین، دقیقا عکس بوده و در آن شرایط، ارس2 بهتر از ارس3 است. باتوجه به اینکه ارس2 چند سالی پیش‌تر از ارس3 فرآیند تولید انبوهش طی شده، این موضوع طبیعیست.

ذکر این نکته واجب است که هم ارس3 و هم ارس2، خودروهای چینی محسوب می‌شوند!

نگارنده این مطلب، قبل از مشاهده این خودروها اعتقاد داشت که درصورت عرضه این خودروها به صورت عمومی، قطعا عواقب خوبی در انتظار شرکت آذین خودرو و وزارت دفاع خواهد بود. اما پس از مشاهده، اکنون به این نتیجه رسیده که اگر به صورت عمومی عرضه نشوند، بهتر است. زیرا بالاخره هرچه که باشد، این خودروهایی که در حوزه های نظامی از آنها استفاده شده، یک ابهت خیالی را در ذهن مردم ایجاد کرده‌اند!

براساس اطلاعات بدست آمده، متاسفانه قیمت خودروهای مذکور هم اصلا جالب نبوده و قیمت گذاری بسیار بالایی دارند که در ذیل، قابل مشاهده می باشد:

ارس2 1 میلیارد تومان
ارس تک کابین3 1 میلیارد و 200 میلیون تومان
ارس3 دو کابین 1 میلیارد و 400 میلیون تومان

پیکاپ‌های دو دیفرانسیل باکیفیت‌تری در بازار کشورمان وجود دارد که قیمت به مراتب کمتری دارند. البته برای افرادی که تصمیم دارند تا یک پیکاپ کپی شده از هامر را سوار شوند، تنها گزینه‌شان همین ارس2 می‌باشد؛ با نهایت سرعت 120 کیلومتر در ساعت!

در آینده نزدیک، نگاه دقیق‌تری به این خودروها خواهیم انداخت…

لازم به ذکر است که چهارمین دوره نمایشگاه خودرو تهران، پس از وقفه طولانی به دلیل شیوع ویروس کرونا از 27 الی 30 اردیبهشت‌ماه 1401 در محل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب ویژه عموم مردم درحال برگزاریست.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫14 دیدگاه ها

  1. باز خوبه که نگارنده تو این نمایشگاه از خواب غفلت بیدار شد و فهمید همه چیمون به همه چیمون میاد و بخش دفاعی هم خبر خاصی نیست!

    1. غفلت زمانی وجود داره که از اون موضوع، بی اطلاع باشیم. حدود 99 درصد مردم تا قبل از این نمایشگاه، با خودروهای ارس برخوردی نداشتن و سوارش نشدن. البته این بی کیفیت بودن متریال استفاده شده به معنای عدم توانایی حرکت در مسیرهای صعب العبور نیست. همین ارس2 در جنگ های مقابله ای با داعش در منطقه، ازش استفاده های زیادی شده و اتفاقا قابلیت آفرود خوبی داره. در این بحبوحه زمانی، شاید متریال باکیفیت داشبورد برای خودروهای نظامی، واجب نباشه. اما این صحبت های ما، صرفا برای استفاده عمومی و شخصی هست.

  2. تو کدوم منطقه ازش استفاده شده دقیقا؟؟

    تو سوریه و عراق هرگز ازینا استفاده نشد، حداقل مناطقی که من بودم…

    1. کاش قبل از نظر دادن، حداقل یه سرچی تو اینترنت می‌کردی…

    2. سلام عالی هست فروش شخصی باشد من خریدارم به جای نيسان آبی به بازار و اصلاح قیمت گذاری و مشتری زیاد درود بر مهندسان ایرانی

  3. چرا در مقاله گفتید : ذکر این نکته واجب است که هم ارس3 و هم ارس2، خودروهای چینی محسوب می‌شوند!

    دلیلش رو ننوشتید !

      1. من که وانت با اکسل عقب فنر لول تو ایران ندیدم که شما میگی ماشینهای بهتری با این قیمت خرید به نظر من که با فاصله گردن کلفت ترین ماشین در ایران هست وقیمتش هم واقعا برای یه ماشین کمک دار گردن کلفت مناسبه استفاده خودت رو نبین که فقط تو ترافیک همت رفت و آمد داری موتورش هم که کامیز هست با حدود ۴۰۰نیوتون متر گشتاور فقط یاد گرفتین بگین بده میخوای با ۱ملیارد لندکروز بت بدن….

  4. خبر دقیق نیست ، بعنوان مثال میگوئیم فیدلیتی بهمن موتور چینی است و درواقع نام اصلی آن جتور ایکس 70 است . ذکر این نکته هم جالب هست که وزرات دفاع طراحی و مهندسی خودروهای ارس را کاملاً داخلی اعلام نموده البته به غیر از پیشرانه . برخی همکاران شما معتقد هستند که در واقع bj40 بایک چین ، پس از بومی سازی ، شده ارس 2 یا 3 ولی خبر تائید شده ای در این مورد ندیدیم . bj40 در نمایشگاه خودرو تهران 1396 به نمایش گذاشته شد ، با توجه به آنچه دیدیم ، نمیشه این خبر را تائید کرد . لطفاً اگر خبرتان مستند هست ، بفرمائید مرجع تان چه هست . متشکر .

  5. سلام آقای سید هاشمی
    شما در مقاله‌ی قبلی فرمودید که موتور ارس۲ همونz24 بهینه سازی شده است.ولی الآن گفتید که چینیه.
    آیا منظورتون اینه که طراحی چینه؟
    آیا منظورتون اینه که فقط تو ایران مونتاژ می‌شه و داخلی سازی نداره؟
    با تشکر از زحماتتون اگه می‌شه پاسخ بدین.

    1. سلام؛ بدلیل اطلاعات کمی که در زمان انتشار خبر قبلی وجود داشت، به اشتباه ذکر شده که موتور ارس 2 برای نیسان زامیاد هست. در واقع موتور ارس2 با فوتون تانلند یکسان هست. اما موتور ارس1 و خودرو سفیران با نیسان زامیاد یکیه.

  6. آیا یعنی در بدنه ،سیستم تعلیق،سیستم انتقال قدرت،شاسی،محور ها و… هم داخلی سازی نداشته؟
    براورد شما از میزان داخلی سازی ارس۲ و ۳ چقدر هست؟
    (ببخشید یخورده پر رو ام )

  7. با سلام.
    در روز سوم نمایشگاه به سمت این خودروها رفتم و صحبتی با عوامل غرفه داشتم، میگفتند که قیمت ارس 3 دو کابین حدود 400 میلیون تومان می‌باشد! که اگر برای عموم روی خط تولید بیاید، پایین‌تر هم عرضه می‌شود.
    درباره زیر بندی هم می‌گفتند با الهام از سری 70 تویوتا طراحی کاملا داخلی انجام داده‌ایم.
    درباره موتور دیزلی هم گفتند که تماما با فوتون تونلند ایران خودرو برابر می‌باشد.
    درباره سرعت نهایی هم گفتند سرعت نهایی خیلی بیشتر از 120 کیلومتر می‌باشد ولی نسبت به آیرودینامیک و ارتفاع زیاد از زمین بیش از این سرعت ایمنی کافی ندارد و به همین دلیل است که این عدد را برای نمایش روی کاتالوگ نوشتیم.

    با این قیمتی که شما نوشتین واقعا ارزش خرید ندارد.
    ولی سوالم اینجاست که واقعا قیمتی که اعلام کردید درست است؟(پس چرا افراد حاضر در نمایشگاه این قیمت شما را نمیگفتند!)

    با تشکر.
    اگر میشه پاسخ دهید.

  8. باسلام خدمت دوستان من داخل نمایشگاه کل زیر بند ماشین رو دیدم شاید شاسی ظاهرا قوی داشته باشه ولی اولا یکی از اصلی‌ترین آیتم‌های ماشین که موتور هست کامینز دیزل۲.۸چینه دوما مونتاژ خیلی ضعیفی داره سوما بااین قیمت فضایی!!!!!!…. گزینه های نو ودست دوم به مراتب بهتری داخل بازار وجود داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا