مکمل بنزین
گوناگونخبر

مرسدس بنز 300 SLR Uhlenhaut رسماً گران‌ترین خودروی کلاسیک دنیا شد

مرسدس بنز 300 SLR Uhlenhaut کوپه که به‌تازگی با قیمت حیرت‌انگیز 135 میلیون یورو معادل 143 میلیون دلار به فروش رسیده، به گران‌ترین خودروی جهان تبدیل شده است. این خودرو رکورد قبلی که در اختیار فراری 250 GTO با قیمت 48 میلیون دلاری بود را با اختلاف چشمگیر 95 میلیون دلار شکسته است. از این مرسدس بنز بشدت کمیاب، تنها دو دستگاه ساخته شده است که یکی از آن‌ها از کلکسیون کلاسیک مرسدس بنز با همکاری RM Sotheby’s به یک کلکسیونر خصوصی ناشناس فروخته شده است. در این معامله، یک کارشناس بریتانیایی بنام «سایمون کیدستون» نماینده خریدار بوده است.

چرا مرسدس بنز 300 SLR Uhlenhaut کوپه این‌قدر خاص است؟

این خودرو که توسط «Rudolf Uhlenhaut» طراحی شد و نام او را یدک می‌کشد، بر اساس خودروی مسابقه‌ای W196 R ساخته شده که با رانندگی «خان مانوئل فانجینو» چندین قهرمانی جهان را کسب کرد. 300 SLR به یک پیشرانهٔ 3 لیتری هشت سیلندر خطی مجهز است که 302 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. به لطف این نیرو، این مرسدس باارزش ظرف تنها 6.9 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که در آزمایش اتوکار در سال 1956 توانست به حداکثر سرعت 284 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

از 300 SLR هفت دستگاه ساخته شد اما تنها دو نمونه از آن‌ها به کابین بسته برای شرکت در مسابقات استقامتی مجهز بودند. بااین‌حال، این خودرو هیچ‌گاه در مسابقات شرکت نکرد و برای تمرین و همین‌طور حمل‌ونقل شخصی Uhlenhaut به رویدادهای مختلف استفاده شد. این دو نمونه به دلیل رنگ داخلی خود، به قرمز و آبی ملقب شدند و این نمونه‌ای که به فروش رسیده، مدل قرمز است که تنها 6 هزار کیلومتر کار کرده است. مرسدس بنز از زمانی که این خودرو تازه ساخته شده بود، هردو نمونه آن را در مجموعه اختصاصی خود نگه داشته و این اولین باری است که یکی از آن‌ها برای فروش ارائه شده است.

حراجی این خودرو در موزه مرسدس برگزار شد یعنی جایی که 300 SLR طی 67 سال گذشته در آن زندگی می‌کرده است. برای شرکت در این حراجی تنها چند نفر خاص دعوت شدند. مزایده فروش این ماشین با قیمت باورنکردنی 50 میلیون یورو شروع شد که بیشتر از قیمت نهایی فروش گران‌ترین خودروی قبلی یعنی فراری 250 GTO بود. در پایان، این مرسدس با قیمت 135 میلیون یورو به فروش رسید و به گران‌ترین خودروی دنیا تبدیل شد. سایمون کیدستون پس از لابی کردن با هیئت‌مدیره مرسدس طی 18 ماه برای فروش این خودروی مسابقه‌ای، به نمایندگی از خریدار ناشناس، پیشنهاد برنده را در حراجی ارائه کرد.

او قبلاً 300 SLR Uhlenhaut کوپه را خودروی موردعلاقه خود توصیف کرده و یکی از معدود افرادی بود که فرصت آزمایش کردن آن را یافته بود. البته هرچند این خودرو فروخته شده اما در کلکسیون خصوصی خریدار پنهان نخواهد شد و برای مواقع خاص همچنان در دسترس مرسدس خواهد بود. نمونه دوم یعنی آبی نیز در موزه مرسدس در اشتوتگارت به نمایش گذاشته خواهد شد. رئیس میراث مرسدس در این رابطه می‌گوید:

خریدار خصوصی موافقت کرده است که 300 SLR Uhlenhaut کوپه برای نمایش‌های عمومی در مناسبت‌های خاص در دسترس شرکت باشد درحالی‌که دومین نمونه این خودرو نیز در مالکیت شرکت باقی مانده و همچنان در موزه مرسدس در اشتوتگارت به نمایش گذاشته خواهد شد

به گفته مرسدس، پول حاصل از فروش این خودرو به صندوق خیره‌ای اختصاص پیدا خواهد کرد که به‌منظور ارائه بورسیه‌های آموزشی و پژوهشی در زمینه علوم زیست‌محیطی و کربن‌زدایی برای جوانان ایجاد شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا