مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هاخبر

کراس‌اوور سایپا آریا اواخر امسال راهی بازار خواهد شد

در اواسط سال 1399، سایپا از محصول جدیدی بنام آریا به‌عنوان اولین کراس‌اوور ایرانی پرده‌برداری کرد. این خودرو اما درواقع نسخه کراس هاچ‌بک از سدان شاهین محسوب می‌شود و نمی‌توان آن را یک کراس‌اوور واقعی دانست. بااین‌حال، سایپا با افزایش ارتفاع آریا از زمین و ایجاد تغییراتی در تعلیق نسبت به شاهین، سعی کرده نمایی کراس‌اوور مانند به آن ببخشد. به دلیل اشتراکات زیاد آریا با شاهین، در آن زمان گفته می‌شد خیلی زود روی خط تولید می‌رود و حتی در اواخر سال 1399 نیز خبر آغاز تولید آزمایشی این کراس هاچ‌بک ایرانی منتشر شد.

بااین‌حال، مثل همیشه شرایط طبق انتظار سایپا پیش نرفت و هنوز هم خبری از آغاز تولید انبوه و عرضهٔ آریا به بازار نیست. دلیل اصلی این همه تأخیر در عرضهٔ کراس هاچ‌بک سایپا به بازار فقدان پیشرانه مناسب برای آن است. البته این شرکت قصد داشت در ابتدا در آریا از همان پیشرانه 1.5 لیتری M15T شاهین استفاده کند اما این موتور روی شاهین عملکرد چندان خوبی نداشت و بعضاً مشکلات مختلفی از آن گزارش شد. ازاین‌رو، آریا ماه‌ها پشت خط تولید ماند تا پیشرانه مناسبی برای آن پیدا شود. حال اما سرانجام مدیرعامل سایپا اعلام کرده است که تولید و عرضه این خودرو اواخر امسال یعنی 1401 آغاز خواهد شد.

پیشرانه و گیربکس سایپا آریا

همان‌طور که گفته شد، سایپا در ابتدا قصد داشت آریا را با همان موتور هشت سوپاپ توربوشارژ شاهین به بازار بفرستد اما به نظر می‌رسد به دلیل مشکلات متعدد این پیشرانه، سایپا از این کار منصرف شده است. همچنین چندی پیش خبر توافق سایپا و ایران‌خودرو منتشر شد. طبق این توافق، قرار است سایپا از پیشرانه TU5 پلاس ایران‌خودرو استفاده کند.

به گفته مدیرعامل ایران‌خودرو، این شرکت امسال ۱۰ هزار موتور و گیربکس برای تجهیز محصول شاهین سایپا تولید خواهد کرد. با توجه به این اظهارات، به‌احتمال‌زیاد آریا هم با پیشرانه TU5 پلاس به بازار خواهد آمد. این موتور که هم‌اکنون در تارا و رانا پلاس ارائه می‌شود، 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور دارد. هرچند این موتور گشتاور کمتری نسبت به 178 نیوتن متر پیشرانه M15T توربوشارژ کنونی شاهین دارد اما از لحاظ قابلیت اطمینان شرایط به‌مراتب بهتری خواهد داشت. در موتور TU5 پلاس همچنین از دردسرهای نگهداری موتورهای توربو هم خبری نیست.

البته قبلاً هم برنامه‌های سایپا برای تجهیز شاهین و آریا به پیشرانه 1 لیتری سه سیلندر توربوشارژ ساخت تیوان هم مطرح شده بود اما به‌احتمال‌زیاد، این موتورها بعداً زیر کاپوت خودروهای مذکور قرار خواهد گرفت و آریا در ابتدا با همان موتور TU5 پلاس به بازار خواهد آمد. طبق گفته‌ها، پیشرانه 1 لیتری تیوان با چهار سوپاپ در هر سیلندر، زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها، پاشش مستقیم سوخت و بلوک و سر سیلندر آلومینیومی، موتور بسیار مدرنی است و 143 اسب بخار قدرت و 222 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این پیشرانه همچنین مصرف سوخت بسیار مناسبی در حدود 5 لیتر در هر صد کیلومتر دارد و با استانداردهای آلایندگی یورو 6 مطابقت خواهد داشت. اگر همه این وعده‌ها عملی شوند، پیشرانه تیوان به یکی از بهترین موتورهای داخلی تبدیل خواهد شد و گزینه بسیار مناسبی برای شاهین و آریا خواهد بود.

در بخش انتقال قدرت نیز آریا در ابتدا با گیربکس پنج سرعته دستی ارائه می‌شود. البته قبلاً که موتور M15T برای این خودرو در نظر گرفته شده بود، سایپا تولید نسخه اتوماتیک آن را هم با گیربکس CVT شش سرعته ساخت شرکت پانچ بلژیک را هم در برنامه داش اما حالا با تغییر پیشرانه به TU5 پلاس مشخص نیست که نسخه اتوماتیک آریا با همین گیربکس CVT تولید می‌شود یا از گیربکس شش سرعته اتوماتیک جدید ایران‌خودرو که به‌تازگی در پژو 207 MC دورنگ ارائه شده استفاده خواهد کرد.

تجهیزات سایپا آریا

آریا در ابتدا در تیپ پایه به بازار می‌آید که سطح تجهیزات آن کاملاً مشابه نسخه کنونی شاهین خواهد بود که با نام تیپ G شناخته می‌شود. این یعنی در کراس هاچ‌بک سایپا شاهد امکاناتی مثل سانروف، استارت دکمه‌ای، سیستم ورود بدون کلید، نمایشگر 7 اینچی، دوربین دید عقب، سنسور پارک عقب، دکمه‌های کنترلی روی غربیلک فرمان، روکش چرمی صندلی‌ها، فرمان برقی، سیستم تهویه اتوماتیک، سیستم پایش باد تایرها، نشانگر تعویض دنده، دی‌لایت، سنسور نور (چراغ‌های اتوماتیک)، ناوبری، دو ایربگ، آینه‌های جانبی تاشو برقی و کامپیوتر سفری خواهیم بود.

بعداً اما تیپ‌های کامل‌تر آریا و شاهین هم با پیشرانه 1 لیتری تیوان به بازار خواهد آمد که موارد بیشتری مثل کروز کنترل، ایربگ‌های جانبی، صندلی‌های برقی جلو به تجهیزات آن‌ها اضافه می‌شود. به‌طورکلی، اگر سایپا آریا با پیشرانه مدرن تیوان و تجهیزات مذکور راهی بازار شود، به رقیب قابل‌توجهی برای کراس‌اوورهای چینی مثل ام‌وی‌ام X22 و جک S3 تبدیل خواهد شد.

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. اگه ایرانخودرو موتور tup رو به سایپا بده کار خیلی برای فروش تارا سخت میشه.بنظر شما این کار رو میکنه یا نهایتا xup قدیمی رو میفروشه به سایپا؟

  2. میشه بفرمایید مشکل موتور شاهین چی بوده؟ من خوم شاهین دارم و این همه در پیج ها و گروه های مختلف بودم مشکل حادی از موتور نشنیدم. همه ی مشکلات مربوط به بخش های دیگه بوده. تنها مشکل مرتبط با موتور وایر های ضعیف موتور در تولید های اولیه بوده که در تولیدات بعدی اصلاح شده

  3. یعنی بمیرید که برای هاچ بک کردن یه خودروی دوهزاری (از نظر کیفیت) و البته بسیااااار گرون بازار اینهمه سال وقت نیاز دارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا