مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌ها

چرا پیکاپ‌ها از خودروهای معمولی بهتر هستند؟

خریداران خودرو در تمام دنیا قبل از هر اقدامی، در وهله اول بر‌اساس نیازها و علایق خود، نوع خودرو را انتخاب می‌کنند تا در مراحل بعدی، به‌سراغ برند و مدل خودرو بروند. در اغلب کشورها، با توجه به وجود انواع خودروها در بازار و قیمت‌های مناسب‎، دست خریداران در این انتخابها بازتر است.

اما در ایران، به‌علت بازار انحصاری و قیمت‌های بالا محدودیت بیشتری برای خودروها وجود دارد. خریداران در ایران، بیشتر تمایل به خرید خودروهای سواری و یا شاسی‎‌بلند دارند و کمتر علاقه‌ای به خرید وانت‌ها یا پیکاپ‌ها از خود نشان می‌دهند. در‌صورتی‌که در بسیاری از بازارهای دنیا‌، شاهد استقبال خریداران از پیکاپ‌ها یا همان پیکاپ‌تراک‌ها هستیم.

می‌خواهیم با نگاهی اجمالی به این وسایل نقلیه بزرگ‌، ببینیم که آن‌ها چه مزایایی نسبت به بقیه خودروها دارند.

قابلیت حمل بار:

اولین نکته این است که پیکاپ‌ها در مقایسه با سایرخودروها قابلیت حمل بار بیشتری دارند. در خودروهای دیگر، معمولا امکان حمل وسایلی چون چمدان‌ها، ساک‌ها یا بارهای متعارف این‌چنینی وجود دارد اما در پیکاپ‌ها امکان حمل وسایل بزرگ و استثنایی، برای راننده و سرنشینان فراهم است و با توجه به نوع طراحی و استحکام لازم، مشکلی در این‌مورد به‌وجود نخواهد آمد.

 

قابلیت زیاد تیونیگ:

آن‌هایی که به تیونینگ خودروها علاقه زیادی دارند قطعا به‌این امر آگاه هستند که معمولا پیکاپ‌تراک‌ها قابلیت زیادی در این مورد دارند. یک پیکاپ، این فرصت را به خریدارش می‌دهد که تا حد امکان به تیونینگ خودروی خود بپردازند و از این امر تا حد زیادی لذت ببرد.

توانایی طی مسافت:

به‌طور معمول و در‌حالت کلی، یک پیکاپ مدرن و روز‌ دنیا توانایی طی مسافت زیادتری نسبت به خودروهای دیگر را فراهم می‌کند. پیکاپ‌ها دارای موتورهایی با قابلیت بالایی هستند که این موتورها و با در‌نظر‌گرفتن وزن و اندازه خودرو، این امکان را فراهم می‌کنند تا مسافت زیادی را با این  طی کنید. حتی می‌توان گفت که این خودروها از مصرف سوخت بهینه‌ای نسبت به خودروهای معمولی برخوردارند. البته همان‌طور که گفته شد وزن و اندازه پیکاپ و قابلیت‌های ناشی از آن را باید در مورد مصرف سوخت، لحاظ کرد.

قوای فنی:

 قدرت موتور، معیار مهمی برای هر وسیله نقلیه است. از آن‌جایی که پیکاپ‌تراک‌ها به‌طور ویژه برای اهداف کاری طراحی شده‌اند، معمولا با موتورهای قدرتمندی به بازار عرضه می‌شوند. بنابراین می‌توان گفت که پیکاپ‌ها معمولا خودروهای توانمندی در این بخش هستند.

ایمنی و راحتی:

یک پیکاپ می‌تواند با امنیت بالایی به حمل وسایل بپردازد. شما می‌توانید کالاها و وسایل مهم را به‌وسیله این‌خودروها با اطمینان بالایی جا‌به‌جا کنید. قطعا با یک سدان و یا یک اس‌یو‌وی هم می‌توان به حمل بار پرداخت ولی این قضیه، مستلزم این است که آن‌ها به داخل خودرو منتقل شوند که در عین سختی این‌کار، احتمال آسیب‌دیدگی خودرو هم زیاد است. بنا‌بر‌این پیکاپ‌ها وسایل نقلیه مناسب‌تری در این مورد هستند.

تطبیق‌پذیری:

خریداران قبل از خرید یک خودرو، ابتدا هدف خود از خرید آن‌را مشخص می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، ممکن است هدف از خرید یک خودرو استفاده خانوادگی از‌ آن باشد یا هدف، حمل بار باشد که برای هر‌کدام از این اهداف و با توجه به خودروهای موجود در بازار، خریداران به خرید آن‌ها می‌پردازند.

اما باید گفت پیکاپ‌ها توانایی پاسخ به هر‌دوی این نیازها را دارند. در‌یک‌مفهموم کلی، یک پیکاپ، با توجه به اندازه بزرگش، می‌تواند یک وسیله نقلیه خانوادگی باشد و از‌ سوی دیگر، می‌توان از‌ آن‌ها برای‌جا‌به‌جایی انواع وسایل بزرگ و سنگین هم استفاده کرد. با توجه به این سطح از تطبیق‌پذیری، پیکاپ‌تراک‌ها در جایگاه بالاتری نسبت به باقی خودروها قرار می‌گیرند.

قابلیت‌های آفرود:

یک پیکاپ، توانایی آفرود بالایی را برای خریدارانش تضمین می‌کند. اکثر پیکاپ‌های روز دنیا، با امکانات زیادی در بحث توانایی حرکتی خارج از جاده عرضه می‌شوند که این امر، باعث قابلیت‌های آفرودی بهتری می‌شود. چیزی که قطعا در مورد سایر خودروها به این خوبی، وجود ندارد.

عملکرد در برف و یخ:

عملکرد پیکاپ‌تراک‌ها به‌خصوص آن‌هایی که فاصله بیشتری از زمین دارند، در برف و یخ، به‌مراتب از خودروهای سواری و حتی اس‌يو‌وی‌های کوچک‌تر، بهتر است.

محبوبیت پیکاپ‌ها:

در بسیاری از کشورها، از جمله در ایالات‌متحده و چین، پیکاپ‌ها روز‌به‌روز محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند. خریداران خودرو در کشورهای مختلف، علاقه دارند در‌عین این‌که از خودرو برای استفاده روز‌مره خود و جا‌به‌جایی‌های خانوادگی استفاده کنند بتوانند در مواقع نیاز، حمل بار و وسایل مورد نیاز، را به‌راحتی انجام دهند. قطعا در طراحی پیکاپ‌ها توجه ویژه‌ای به این دو بحث شده است. در‌نهایت می‌توان گفت، پیکاپ‌ها با توجه به توانایی طی مسافت زیاد، قوای فنی خوب، ایمنی و راحتی مناسب و تطبیق‌پذیری و قابلیت آفرودی، گزینه‌های مناسب‌تری نسبت به دیگر خودروها هستند؛ لذا شاهدیم که خریداران این این‌نوع وسایل نقلیه، روز‌به‌روز بیشتر می‌شود.

با تمام این مزایا، تا‌به‌حال، در کشور خودمان، خریداران، اشتیاق زیادی به پیکاپ‌ها از خود نشان نداده‌اند که می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. قیمت بالای این خودروها مهم‌ترین دلیل، در عدم تمایل ایرانی‌ها به پیکاپ‌هاست. یک دلیل دیگر هم که قطعا نقش مهمی در این مساله دارد این است که خودروسازان داخلی، پیکاپ‌های مناسب و به‌روز و با قیمت رقابتی نسبت به شاسی‌بلندها، به بازار عرضه نکرده‌اند. اگرچه این‌روزها شاهد معرفی و عرضه چند نمونه از این وسایل‌نقلیه هستیم اما با توجه به قیمت بالا، بعید به‌نظر می‌‌رسد این خودروها بتوانند حداقل به‌این زودی، جایی در بین خانواده‌های ایرانی برای خود باز کنند.

حسین محسنی

کارشناس ارشد علوم سیاسی، علاقه مند به دنیای بی نظیر خودرو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا