مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هاخبر

کوپه‌های اسپرت برلیانس و جیلی، خودروهایی که خیلی زود فراموش شدند!

خودروسازان بزرگ چینی تقریباً فقط در بخش خودروهای هاچ‌بک، سدان، شاسی‌بلند و پیکاپ فعالیت می‌کنند زیرا این بخش‌ها در بازار داخلی چین و همین‌طور در بازارهای صادراتی بیشترین فروش را دارند. به همین دلیل، شاید تاکنون یک کوپه اسپرت چینی ندیده باشید زیرا این خودروها فروش بالایی ندارند و چینی‌ها نیز علاقه‌ای به صرف هزینه برای ورود به این بخش نداشته‌اند.

بااین‌حال، حدود پانزده سال پیش که بسیاری از خودروسازان چینی تازه در حال جان گرفتن بودند، برخی از این شرکت‌ها نیم‌نگاهی هم به کوپه‌های اسپرت داشتند. قابل‌توجه‌ترین کوپه‌های چینی آن سال‌ها ساخت جیلی و برلیانس بودند اما این خودروها مدت‌زمان زیادی روی خط تولید دوام نیاوردند و خیلی زود فراموش شدند. حال در این مطلب قصد داریم به این کوپه‌ها نگاهی داشته باشیم.

جیلی BL

سال‌های تولید: 2003 تا 2006

جیلی BL یکی از اولین کوپه‌های اسپرت چینی بود. نام این خودرو مخفف Beauty Leopard به معنای پلنگ زیبا است. BL با کمک دوو طراحی شد و در ژانویه سال 2003 روی خط تولید رفت. طراحی کلی این کوپه چینی از تویوتا سلیکا الهام گرفته بود اما در قسمت جلو تا حدودی هیوندای کوپه را یادآوری می‌کرد و در عقب شباهت زیادی به تویوتا سوپرا داشت. جیلی BL در ابتدا با پیشرانه‌های 1.3 لیتری و 1.5 لیتری چهار سیلندر تویوتا به بازار عرضه شد. موتور اول تنها 86 اسب بخار قدرت و 110 نیوتن متر گشتاور داشت اما دومی با 94 اسب بخار قدرت و 128 نیوتن متر گشتاور کمی قوی‌تر بود.

البته جیلی BL با 4,110 میلی‌متر طول، کوپه جمع‌وجور و سبکی بود که تنها 980 کیلوگرم وزن داشت و بنابراین با همین قدرت کم هم می‌توانست به سرعت 180 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. البته بعداً در سال 2006 جیلی یک پیشرانه 1.8 لیتری قوی‌تر را هم برای این خودرو ارائه کرد که با حدود 110 اسب بخار قدرت، حداکثر سرعت آن را به 190 کیلومتر بر ساعت افزایش داد. نیروی موتورها نیز توسط گیربکس‌های پنج سرعته دستی و چهار سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شد. تولید جیلی BL در سال 2006 خاتمه یافت.

جیلی CD

سال‌های تولید: 2009 تا 2011

جیلی در نمایشگاه خودروی فرانکفورت سال 2005 کوپه جدیدی بنام CD را برای جایگزینی با BL معرفی کرد اما حدود چهار سال بعد آن را روی خط تولید فرستاد. نام این خودرو هم مخفف Chinese Dragon به معنای اژدهای چینی بود. این کوپه جدید از طراحی مدرن‌تری بهره می‌برد که اثری از کپی‌برداری در آن دیده نمی‌شد. جیلی CD هم مثل BL با کمک دوو طراحی شده بود و از همان پیشرانه‌های 1.5 لیتری و 1.8 لیتری قبلی استفاده می‌کرد. تولید این خودرو در سال 2011 به پایان رسید و پس از آن جیلی کلاً از بخش کوپه‌های اسپرت خارج شد.

برلیانس BC3

سال‌های تولید: 2007 تا 2011

برلیانس در سال‌هایی که خودروسازان چینی کم‌کم در حال مطرح کردن خود بودند، یکی از شرکت‌های پیشروی چینی بود و حتی در همان سال‌ها قصد حضور در بازار اروپا را داشت. بدین منظور، این شرکت برای طراحی و ساخت محصولات خود با شرکت‌های مشهور اروپایی همکاری می‌کرد.

همین موضوع در مورد کوپه اسپرت برلیانس BC3 هم صدق می‌کرد. این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه پکن سال 2006 رونمایی شد و سپس در نمایشگاه‌های ژنو 2007، پاریس 2008 و دیترویت 2009 هم به نمایش درآمد. این خودرو از طریق همکاری با میتسوبیشی، پورشه و ب‌ام‌و توسعه پیدا کرده بود.

برلیانس BC3 توسط شرکت ایتالیایی پینین‌فارینا طراحی شده بود، شاسی آن با کمک پورشه توسعه پیدا کرد و پیشرانه آن نیز توسط میتسوبیشی طراحی شد. به همین دلیل، BC3 کوپه قابل‌توجهی بود که از طراحی جذابی هم بهره می‌برد. زیر کاپوت این خودرو یک پیشرانه 1.8 لیتری توربوشارژ چهار سیلندر قرار گرفته بود که 170 اسب بخار قدرت و 238 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد.

نیروی این موتور از طریق یک گیربکس پنج سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شد اما بعداً گیربکس‌های شش سرعته دستی و چهار سرعته اتوماتیک هم ارائه شدند.

BC3 ظرف 9.5 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 210 کیلومتر بر ساعت را داشت که برای یک کوپه جمع‌وجور محرک جلو اعداد قابل‌قبولی بودند. این خودرو با قیمتی از 128,900 یوآن معادل 19 هزار دلار تا 169,500 یوآن معادل 25 هزار دلار در چین عرضه می‌شد.

هرچند BC3 در نمایشگاه‌های بین‌المللی مختلفی در سراسر جهان به نمایش درآمد اما به‌طور گسترده صادر نشد و صرفاً حضور محدودی در کشورهایی مثل آلمان داشت. این کوپه چینی حتی در زادگاهش هم به فروش مناسبی دست پیدا نکرد و در سال 2011 بدون هیچ جانشینی از خط تولید کنار رفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا