مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌ها

فیس‌لیفت خودروهای چینی که به ایران نیامدند، از جک J5 تا چانگان CS35!

از نزدیک به دو دهه پیش پای خودروهای چینی به کشورمان باز شد و مدل‌های مختلفی از این خودروهای خوش‌خط‌وخال راهی بازار شدند که برخی موفق عمل کرده و موردتوجه قرار گرفتند و برخی خیلی زود فراموش شدند؛ اما بسیاری از چینی‌هایی که از بازار کشورمان کنار گذاشته شدند، در زادگاهشان همچنان روی خط تولید ماندند و حتی مورد فیس‌لیفت قرار گرفتند. حال در ادامه قصد داریم با این فیس‌لیفت‌ها که هیچ‌گاه به ایران نیامدند آشنا شویم.

لیفان 620

لیفان 620 در سال 1390 روی خط تولید کرمان خودرو رفت و تا سال 1396 تولید شد. این خودرو در چین در سال 2009 به بازار آمد. 620 یک سدان کامپکت بود که طراحی جلوی آن از ب‌ام‌و سری 3 و عقب آن از مزدا 323 الهام گرفته بود. در سال 2013 لیفان نسخه فیس‌لیفت این خودرو را با نام 630 معرفی کرد که به چراغ‌ها و سپرهای جلو و عقب جدیدی به همراه جلوپنجره‌ای که از لکسس الهام گرفته بود مجهز شده بود. البته طراحی کلی 630 ثابت مانده بود و طراحان صرفاً سعی داشتند با تغییراتی نه‌چندان بزرگ در چراغ‌ها و سپرها ظاهر آن را مدرن‌تر کنند که در این کار خیلی موفق نبودند زیرا ظاهر ساده 620 را به همه ریخته بودند. تولید 630 تا سال 2016 ادامه یافت و سپس با مدل 650 جایگزین شد که کاملاً از نو طراحی شده بود.

جک J5

جک J5 سدان کامپکتی بود که در سال 2011 راهی بازار چین شد. کرمان خودرو نیز در کنار لیفان، سراغ جک رفت و J5 را هم در سال 1392 به تولیدات خود اضافه کرد و تا سال 1396 به ساخت آن ادامه داد. این خودرو توسط شرکت ایتالیایی پینین‌فارینا طراحی شده بود و برای یک خودروی چینی طراحی قابل‌قبول و معقولی داشت. در مارس سال 2014 اما جک فیس‌لیفت J5 را با چراغ‌های جلو و عقب، سپرها و جلوپنجره جدیدی معرفی کرد. هرچند در این فیس‌لیفت سعی شده بود ظاهر خودرو مدرن‌تر شود اما مثل لیفان، در اینجا هم به آن طراحی ساده و چشم‌نواز ایتالیایی تا حدودی خدشه وارد شده بود. هرچند تولید جک J5 در سال 2017 خاتمه یافت اما یک سال بعد نسخه الکتریکی آن با تغییرات دیگری در طراحی به بازار آمد و همچنان در حال تولید است.

جیلی امگرند

امگرند یکی از محصولات قابل‌توجه جیلی بود که در نمایشگاه خودروی پکن سال 2017 معرفی شد و در دو نسخه سدان و هاچ‌بک به بازار آمد. این خودرو در مدل‌های 2012 تا 2015 به‌صورت وارداتی در کشورمان هم عرضه شد و در اینجا نیز موردتوجه قرار گرفت. در نمایشگاه خودروی پکن سال 2014 جیلی نسخه فیس‌لیفت امگرند را معرفی کرد. هرچند جیلی این خودرو را با عنوان نسل دوم امگرند معرفی کرد اما درواقع فیس‌لیفتی با تغییراتی جزئی در چراغ‌ها، سپرها و جلوپنجره روی همان امگرند اولیه محسوب می‌شد. سپس در سال 2018 نسل سوم امگرند معرفی شد اما این هم چیزی بیشتر از یک فیس‌لیفت نبود زیرا همچنان از همان ساختار اولیه استفاده می‌کرد. البته تغییرات این فیس‌لیفت بزرگ‌تر بودند و حالا فرم چراغ‌های عقب کاملاً تغییر کرده بود. سرانجام سال گذشته جیلی با معرفی نسل چهارم امگرند آن ساختار قدیمی را کنار گذاشت و خودروی کاملاً جدیدی را ارائه کرد. البته با وجود معرفی این نسل کاملاً جدید، تولید نسل سوم امگرند هم همچنان ادامه دارد.

ام‌وی‌ام 110

خودرویی که ما در ایران با نام ام‌وی‌ام 110 می‌شناسیم درواقع چری QQ نام دارد. نسل اول این خودرو که از روی دوو ماتیز کپی‌برداری کرده بود در سال 2003 به بازار آمد و یکی از اولین خودروهای چینی بود که به کشورمان آمد. هرچند چری نسل دوم QQ را در سال 2013 معرفی کرد که مدیران خودرو هم آن را در بازار کشورمان عرضه کرد اما در سال 2012 چری نسخه فیس‌لیفت همان نسل اول QQ را هم معرفی کرده بود که به بازار ایران راه نیافت. در این فیس‌لیفت، جلو و عقب خودرو با الهام از نسل دوم کیا پیکانتو بازطراحی شده بود اما فرم کلی بدنه دست‌نخورده باقی ماند درحالی‌که نسل دوم QQ هرچند همچنان از نسخه اصلاح‌شده‌ای از همان پلت‌فرم نسل اول استفاده می‌کرد اما بدنه کاملاً جدیدی داشت. فیس‌لیفت نسل اول QQ اما خیلی روی خط تولید دوام نیاورد و در سال 2013 با نسل دوم جایگزین شد.

چانگان CS35

چانگان CS35 کراس‌اوور کوچک و ارزان‌قیمتی بود که در نمایشگاه خودروی پکن 2012 رونمایی شد. این خودرو که توسط سایپا در کشورمان عرضه شد، تا سال 2018 روی خط تولید چانگان ماند و سپس در نمایشگاه خودروی چنگدوی همان سال چانگان نسل دوم آن را با نام CS35 پلاس معرفی کرد. بااین‌حال، ازآنجایی‌که نسل قبلی CS35 همچنان فروش خوبی در چین داشت، چانگان آن را به یکی از زیربرندهای خود بنام اوشن منتقل کرد و همچنان به تولید آن با نام اوشن COS5 ادامه داد. این خودرو در سال 2019 با برند اوشن و بدون تغییر ظاهری بزرگی معرفی شد و سپس در سال 2020 فیس‌لیفتی را تجربه کرد که جلوپنجره و چراغ‌های جلوی جدیدی را به همراه داشت اما در عقب تغییر خاصی ایجاد نکرده بود.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. تو تموم چینی هایی که ایران رو تاچ کردن هیچکدوم بجز چانگان و جیلی محصولاتی ارزنده و بین المللی نبوده و نیستن و از اونجایی که چانگان شریک رسمی فورد امریکا و جیلی هم جوینت ونچر ولوو سوئد هستند دیگه محاله تو ایران روئت شوند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا