مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌ها

مروری بر تاریخچه و نگاهی به نسل جدید نیسان رونیز

نیسان رونیز شاسی‌بلند خوش‌نامی بود که بین سال‌های 1382 تا 1389 توسط پارس‌خودرو در کشورمان تولید می‌شد. این خودرو یکی از اولین شاسی‌بلندهای جدیدی بود که در بازار ایران عرضه شد. رونیز به دلیل ممنوعیت واردات خودرو در آن زمان و بازار کم‌تنوع داخلی به همراه طراحی جذاب و توانایی‌های آفرود بالا، خیلی سریع در ایران محبوب شد و بسیار موردتوجه قرار گرفت؛ اما نیسان رونیز از کجا آمد و نسل‌های جدید آن چه شکلی شده‌اند؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤالات، در ادامه به‌طور کامل این شاسی‌بلند محبوب سال‌های نه‌چندان دور بازار کشور را بررسی می‌کنیم.

نیسان اکسترا

نام اصلی رونیز در اصل نیسان اکسترا بود. اکسترا یک شاسی‌بلند کامپکت شاسی مستقل بود که بر اساس پلت‌فرم نسل اول پیکاپ نیسان ناوارا ساخته شده بود. نسل اول اکسترا برای اولین بار در نمایشگاه خودروی دیترویت سال 1999 رونمایی شد. این خودرو علاوه بر پلت‌فرم، در سپر جلو، کاپوت، ستون‌های A، شیشه جلو و درهای جلو با پیکاپ ناوارا اشتراک داشت. اکسترا در وهله اول برای بازار آمریکای شمالی در نظر گرفته شده بود و توسط مرکز طراحی نیسان آمریکا در کالیفرنیا طراحی شده بود اما در کشورهای دیگری مثل برزیل و چین هم عرضه شد. این خودرو یک شاسی‌بلند جان‌سخت و مقرون‌به‌صرفه بود که بیشتر روی توانایی‌های آفرود و استحکام بالا تمرکز داشت.

مدت کوتاهی بعد، نسل اول اکسترا فیس‌لیفت شد تا ظاهر آن‌هم بروز شده و هم بیشتر از ناوارا متمایز شود. نسخه فیس‌لیفت اکسترا که در نمایشگاه خودروی شیکاگو سال 2001 معرفی شد، از طراحی دماغه جدیدی با چراغ‌های دایره‌ای و جلوپنجره متفاوتی برخوردار شده بود. نسل اول اکسترا تا سال 2004 تولید شد و سپس در نمایشگاه خودروی نیویورک همان سال نسل دوم آن معرفی شد. هرچند اشتراکات ظاهری این نسل با ناوارا کمتر شده بود اما همچنان از پلت‌فرم این پیکاپ استفاده می‌کرد. البته حالا زیر پوست اکسترا پلت‌فرم نسل دوم ناوارا قرار گرفته بود که آن‌هم در همان سال 2004 معرفی شده بود. نسل دوم اکسترا برخلاف نسل اول فقط در آمریکای شمالی عرضه شد و سرانجام در سال 2015 بدون معرفی جانشینی از خط تولید کنار رفت.

نسل دوم اکسترا

نیسان پالادین

در سال 2003، شرکت ژنگژو نیسان (یکی از زیرمجموعه‌های جوینت ونچر دانگ‌فنگ نیسان) تولید نسل اول اکسترا را با نام پالادین در چین آغاز کرد. این خودرو از همان شاسی و قوای محرکه اکسترا استفاده می‌کرد اما در ظاهر تفاوت‌هایی داشت زیرا ژنگژو نیسان در قسمت جلوی پالادین از چراغ‌ها، سپر و جلوپنجره فیس‌لیفت پیکاپ ناوارا استفاده کرد که در سال 2000 معرفی شده بود. بدین ترتیب، نمای جلوی پالادین با اکسترا متفاوت شد. خودرویی که با نام رونیز به کشورمان آن‌هم درواقع همین پالادین چینی بود. تولید این خودرو در چین تا سال 2013 ادامه یافت و هرچند نسل دوم اکسترا در سال 2004 معرفی شده بود اما چینی‌ها سراغ آن نرفتند و همچنان به تولید نسل اول ادامه دادند.

دانگ‌فنگ اوتینگ

شرکت دانگ‌فنگ در سال 2007 تولید یک نسخه چینی از پالادین را با برند خوش و با نام اوتینگ (Oting) آغاز کرد. این خودرو در ظاهر به جلوپنجره و سپرهای جدیدی مجهز شده بود و گرافیک داخلی چراغ‌های آن‌هم با پالادین متفاوت بودند. هرچند اوتینگ بر اساس پالادین یا در اصل همان اکسترا ساخته شده بود اما قیمت ارزان‌تری داشت. برای مقایسه، درحالی‌که قیمت پالادین در چین از 159,800 یوآن معادل 25,300 دلار شروع می‌شد، قیمت پایه اوتینگ 119,800 یوآن معادل 18,900 دلار بود. دو سال بعد از پالادین یعنی در سال 2015 تولید اوتینگ هم در چین خاتمه یافت.

دانگ‌فنگ پالاسو، نسل جدید رونیز

با خاتمه تولید اوتینگ در سال 2015، نسل اول اکسترا به‌طور کامل و بدون معرفی جانشینی از خط تولید در چین کنار رفت اما دانگ‌فنگ همچنان به تولید همتای پیکاپ این خودرو یعنی مدل ریچ که درواقع نسخه چینی نیسان ناوارا بود ادامه داد و نسل‌های جدید آن را معرفی کرد. جدیدترین نسل این پیکاپ که بر اساس نسل سوم ناوارا ساخته شده است، در سال 2017 با نام ریچ 6 به بازار آمد. چند سال پس از این یعنی در سال 2021 دانگ‌فنگ تصمیم گرفت با ساخت شاسی‌بلندی بر اساس ریچ 6، جانشین جدیدی برای پالادین یا اوتینگ را به بازار عرضه کند. این خودرو پالاسو (Palaso) نام دارد و ظاهرش با سقفی که در قسمت ستون C ارتفاع آن افزایش پیدا می‌کند یادآور رونیز است.

دانگ‌فنگ پالاسو

بنابراین، پالاسو را می‌توان نسل جدید رونیز یا همان پالادین دانست. البته طراحی ظاهری کلی پالاسو اصلاً ظرافت و هماهنگی پالادین را ندارد زیرا این خودرو همان پیکاپ ریچ 6 است که با بی‌سلیقگی تمام صرفاً یک اتاق مسقف به عقب آن اضافه شده ست. در این خودرو طراحان دانگ‌فنگ حتی زحمت تغییر چراغ‌های عقب را هم به خود نداده‌اند و از همان چراغ‌های ریچ 6 استفاده کرده‌اند. به همین دلیل، پالاسو در ظاهر کاملاً ریشه‌های پیکاپی خود را نشان می‌دهد. البته به‌تازگی دانگ‌فنگ نسخه جدیدی از پیکاپ ریچ را با نام ریچ 7 با ظاهری جدید معرفی کرده است و با توجه به تصاویر جاسوسی، قصد دارد از همین ظاهر جدید برای پالاسو هم استفاده کند اما این تغییرات فقط در قسمت جلوی خودرو انجام می‌شوند و بخش عقبی با آن سقف ناهماهنگ و چراغ‌های پیکاپی دست‌نخورده باقی خواهد ماند.

فیس‌لیفت دانگ‌فنگ پالاسو

بازگشت نیسان اکسترا

در نمایشگاه خودروی پکن سال 2018 نیسان از شاسی‌بلند جدیدی با نام ترا برای جایگزینی با پالادین پرده‌برداری کرد. این خودرو هم مثل اکسترا روی پلت‌فرم پیکاپ ناوارا ساخته شده و شاسی مستقل دارد. ترا اما فقط برای بازارهای جنوب شرق آسیا مثل چین، تایلند و فیلیپین در نظر گرفته شده است. سپس در نوامبر سال 2020، نیسان نسخه فیس‌لیفت ترا را با نام اکسترا برای بازار امارات معرفی کرد و بدین ترتیب دوباره رسماً نام اکسترا به سبد محصولات نیسان بازگشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا