مکمل بنزین
گوناگونخبر

نسل جدید سوزوکی گرند ویتارا با پیشرانه‌های هیبریدی معرفی شد

ویتارا یا گرند ویتارا بکی از محصولات مشهور و باسابقه سوزوکی محسوب می‌شود که پیشینه آن به سال 1988 بازمی‌گردد. نسل‌های دوم و سوم (همان نسلی که در ایران عرضه شد) این خودرو با نام گرند ویتارا راهی بازار شدند اما در نسل کنونی یا چهارم، کلمه گرند از نام خودرو حذف شد و این شاسی‌بلند ژاپنی با نام ویتارا عرضه شد. حال اما سوزوکی دوباره سراغ نام گرند ویتارا رفته و شاسی‌بلند کاملاً جدیدی را با این نام در هند معرفی کرده است. البته این خودرو ارتباطی با ویتارای اصلی ندارد و به‌عنوان مدلی برای بازار هند در نظر گرفته شده است.

گرند ویتارای جدید درواقع برادر دوقلوی تویوتا اوربان کروزر محسوب می‌شود که آن‌هم به‌عنوان شاسی‌بلند جدیدی به‌تازگی برای بازار هند معرفی شده است. گرند ویتارا در ظاهر کاملاً ارتباط خود با تویوتا اوربان کروزر را نشان می‌دهد زیرا اتاق و اکثر پانل‌های بدنه این دو خودرو باهم یکسان است ولی شاسی‌بلند سوزوکی از نمای جلویی خاص خود استفاده می‌کند که هرچند طرح چراغ‌های دوقسمتی آن حفظ شده است اما با دی‌لایت‌های باریک‌تر، جلوپنجره بسیار بزرگ کرومی، ورودی هوای پایینی کوچک‌تر و قاب تهاجمی‌تر چراغ‌های اصلی، ظاهر متفاوتی نسبت به تویوتا به خود گرفته است.

هرچند پروفیل جانبی گرند ویتارا کاملاً شبیه اوربان کروزر است اما قسمت عقب آن‌هم با چراغ‌های LED باریک سراسری، نمای نسبتاً متفاوتی دارد. صفحات محافظ نقره‌ای‌رنگ در پایین سپرهای جلو و عقب و روکش‌های پلاستیکی روی رکاب‌ها و دهانه گلگیرها هم روی شخصیت ماجراجویانه گرند ویتارا تأکید دارند. این خودرو 4,345 میلی‌متر طول، 1,795 میلی‌متر عرض و 1,645 میلی‌متر ارتفاع داشته و فاصله محوری آن برابر با 2,600 میلی‌متر است. این یعنی گرند ویتارا 170 میلی‌متر کشیده‌تر از ویتارا بوده و 100 میلی‌متر هم فاصله محوری بیشتری دارد. این در حالی است گرند ویتارا روی پلت‌فرم جهانی C سوزوکی ساخته شده است که با ویتارا و همین‌طور S-Cross مشترک است.

داخل گرند ویتارا کاملاً مشابه اوربان کروزر است و تنها تفاوت‌های آن در ترکیب رنگ و نشان سوزوکی خلاصه می‌شود. این شرکت برای داخل شاسی‌بلند جدید خود تودوزی چرمی مصنوعی دورنگ مشکی و شرابی را در نظر گرفته که در صندلی‌ها، داشبورد و رو دری‌ها دیده می‌شود اما تودوزی تمام مشکی هم قابل انتخاب خواهد بود. کنسول مرکزی خودرو که کنترل‌های سیستم تهویه دو منطقه‌ای را در خود جای داده است نیز با تریم آلومینیومی مانند احاطه شده است.

گرند ویتارا از یک نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی 9 اینچی بهره می‌برد که به دستیار صوتی و ویژگی‌های اتصالی فراوانی مجهز است. همچنین در تیپ‌های بالا یک صفحه آمپر دیجیتالی 7 اینچی و هدآپ دیسپلی هم ارائه می‌شود. ازجمله دیگر تجهیزات این شاسی‌بلند جدید ژاپنی هم می‌توان به سانروف پانوراما، تهویه صندلی‌ها، پد شارژر بی‌سیم، سیستم صوتی پریمیوم، دوربین 360 درجه و دریچه‌های تهویه عقب اشاره کرد که مورد اخری قبلاً در شاسی‌بلندهای سوزوکی دیده نمی‌شد. در بخش ایمنی هم این خودرو به شش ایربگ و سیستم‌های پایه‌ای مثل کنترل پایین رفتن از شیب‌ها مجهز شده است اما ممکن است در بازارهای خارج از هند سیستم‌های کمک‌راننده پیشرفته‌تری برای گرند ویتارا ارائه شود.

گرند ویتارا با دو پیشرانه مختلف در هند عرضه خواهد شد. موتور پایه یک نمونه 1.5 لیتری بنزینی تنفس طبیعی با 102 اسب بخار قدرت و 135 نیوتن متر گشتاور به همراه سیستم هیبریدی خفیف با باطری کوچک لیتیوم یونی 6 آمپرساعتی است. نیروی این پیشرانه از طریق گیربکس‌های پنج سرعته دستی یا شش سرعته اتوماتیک با پدال‌های تعویض دنده به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود اما سامانه چهارچرخ محرک آشنای سوزوکی با نام AllGrip هم با حالت‌های اتوماتیک، اسپرت، برقی و قفل برای آن قابل سفارش خواهد بود. این در حالی است که تویوتا اوربان کروزر با این پیشرانه فقط به‌صورت محرک جلو ارائه می‌شود.

پیشرانه دوم اما یک نمونه هیبریدی کامل و قوی‌تر است که ساخت تویوتا بوده و از یک پیشرانه 1.5 لیتری متفاوت، یک موتور الکتریکی قوی‌تر و یک باطری لیتیوم یونی بزرگ‌تر تشکیل شده است. این سیستم مجموعاً 116 اسب بخار قدرت و 141 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که این نیرو صرفاً از طریق یک گیربکس CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. در این نسخه راننده امکان انتخاب از بین چهار حالت رانندگی مختلف شامل EV، اکو، پاور و معمولی را خواهد داشت. هرچند این یک سیستم هیبریدی خود شارژ شونده است (پلاگین‌هیبریدی نیست) اما به لطف باطری‌های بزرگ می‌تواند در ترافیک تا 25 کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی طی کند.

سوزوکی گرند ویتارا توسط تویوتا در هند در کنار اوربان کروزر تولید خواهد شد. البته سوزوکی قصد دارد این خودرو را علاوه بر هند در بازارهای دیگری مثل آفریقای جنوبی هم عرضه کند. گرند ویتارا در هند جایگزین مدل S-Cross خواهد شد که فیس‌لیفت اخیر نسخه اروپایی را تجربه نکرده است. همچنین با توجه به برخورداری گرند ویتارا از پیشرانه‌های هیبریدی، احتمال عرضه آن در اروپا برای جایگزینی با ویتارای معمولی هم وجود خواهد داشت. این خودرو در هند اما باید با خودروهایی مثل هیوندای کرتا و اشکودا کوشاک رقابت کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا