مکمل بنزین
گوناگونخبر

تویوتا بدهکارترین خودرو‌ساز دنیا

شاید عنوان بدهکار‌ترین خودرو‌ساز دنیا برای شرکتی چون تویوتا کمی عجیب باشد. اما این شرکت در محدوده بدهی ۱۸۶ میلیلارد دلاری قرار دارد که رقم بسیار بزرگی‌است و در‌واقع، بالاترین بدهی، در بین تمام خودرو‌سازان دنیا و شاید تمام شرکت‌های جهان باشد. جدید‌ترین داده‌ها نشان می‌دهد که تویوتا در زمینه بدهی، از فولکس‌واگن هم سبقت گرفته است و عنوان بزرگ‌ترین بدهکار را به‌خود اختصاص داده است. این غول ژاپنی، برای سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۱ مبلغ ۱۸۶ میلیارد‌دلار بدهی خالص، انباشته کرده است.

البته باید گفت، این‌روزها برای شرکت‌های بزرگ خودرو‌سازی، عادی شده است که بدهی‌های بالایی داشته باشند. به‌ویژه این‌که چندین تولید‌کننده اخیرا با سر‌و‌صدای زیادی، جهت تولید خودرو‌های برقی، سرمایه‌گذاری‌های بزرگی‌کرده‌اند.

 

اما این بدهی‌ها زمانی مشکل‌ساز می‌شود که از دازایی‌ها بیشتر شوند. چنین سناریویی، یک شرکت را در‌صورت مواجهه با یک مانع مالی، مثلا کاهش سود، در معرض خطر ور‌شکستگی قرار می‌دهد.

باید گفت تویوتا با تمام این بدهی‌‌ها الزاما در وضعیت بدی نیست. درست است که این شرکت، بدهی‌های بالایی دارد اما همچنان و بر‌اساس صورت‌های‌مالی، هنوز ۲۲۴ میلیارد‌دلار دارایی جاری دارد. همچنین تویوتا یک شرکت سود‌آور است و در‌حال‌حاضر، نزدیک به ۶۰۰ میلیون دلار، سود بیشتری نسبت به پارسال، ثبت کرده است. اما باید توجه داشت که هر‌گونه نوسان در بازار و اختلال در این سودها می‌تواند به‌سرعت، وضعیت را تغییر دهد.

به‌طور مثال، مشکلات تامین قطعات که در‌حال‌حاضر کل صنایع خودرو‌سازی با آن مواجه هستند بدون در‌نظر گرفتن چالش‌های داخلی خود تویوتا می‌تواند باعث بروز چنین مشکلاتی شود. به‌طور کلی می‌توان گفت تویوتا در وضعیت ناپایداری قرار دارد.

بعد از تویوتا با فاصله نه‌چندان زیاد، فولکس‌واگن، مقام دوم بزرگ‌ترین بدهکار را دارد و جالب است در این لیست ۲۰۲۲ مرسدس‌بنز، عنوان ششم را به‌خود اختصاص داده است. اما با‌توجه به‌صورت‌های مالی، وضعیت بنز، خوب به‌نظر می‌رسد و فولکس‌واگن هم چندان شرایط بدی ندارد. فولکس، دارای بدهی ۱۸۵ میلیارد‌دلاری است. باید توجه داشت که بخشی از این بدهی، مربوط به سرمایه‌گذاری این شرکت، در‌بخش خودرو‌های برقی می‌باشد. فولکس‌واگن، ارقام فروش خیره‌کننده‌ای را به ثبت رسانده است و به‌همین‌دلیل در موقعیت بهتری نسبت به تویوتا قرار دارد. با این‌که این شرکت در محدوه قرمز قرار دارد اما سرمایه‌گذاری‌هایی انجام داده است می‌تواند نتایج مطلوبی به‌همراه داشته باشد.

حسین محسنی

کارشناس ارشد علوم سیاسی، علاقه مند به دنیای بی نظیر خودرو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا