مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هاخبر

عرضه دنا در روسیه با نام و برند لادا گرانتا!

چندی پیش در رسانه‌های مختلف خبرهایی در مورد ورود ایران‌خودرو به بازار روسیه منتشر شد و حالا به نظر می‌رسد این برنامه‌ها جدی‌تر شده باشد. البته به‌احتمال‌زیاد، ایران‌خودرو در جلب اعتماد خریداران روسی با مشکل مواجه خواهد شد زیرا این برند در بین عموم مردم روسیه اصلاً شناخته‌شده نیست؛

بنابراین، اگر ایران‌خودرو مدل‌های واقعاً ارزانی را هم در این کشور عرضه کند بازهم نخواهد توانست به فروش بالایی دست یابد. به همین دلیل، به نظر می‌رسد این شرکت قصد دارد مسیر خودروسازان چینی را دنبال کند. به‌عنوان‌مثال، شرکت جک هم‌اکنون در بازار روسیه نمایندگی دارد و به‌زودی مونتاژ محصولات خود را در این کشور آغاز خواهد کرد اما خودروهای جک با نام مسکوویچ در روسیه عرضه می‌شوند. این یعنی جک با استفاده از برندی که برای بسیاری از روس‌ها شناخته‌شده است قصد دارد جا پای خود را در این کشور محکم کند.

ایران‌خودرو نیز می‌تواند از روشی مشابه این استفاده کند. یکی از گزینه‌ها، شراکت با آوتوواز (مالک برند لادا) است که پس از خروج رنو از روسیه در دسترسی به تکنولوژی‌ها و قطعات مدرن با مشکل مواجه شده است؛ بنابراین، خودروساز ایرانی می‌تواند کیت‌های آماده مونتاژ را به روسیه تحویل داده و خودروهای خود را با برند لادا در این کشور عرضه کند.

گفته شده ایران‌خودرو قصد دارد در ابتدا سدان ارزان‌قیمت دنا را در روسیه عرضه کند (البته این خودرو در کشورمان هرگز ارزان‌قیمت نیست!). طبق گزارش‌ها، دنا در قالب نسل جدید لادا گرانتا راهی بازار این کشور خواهد شد. این کار برای هردو طرف مفید خواهد بود. از یک سو ایران‌خودرو بازار جدیدی به دست خواهد آورد و در روسیه شناخته خواهد شد تا بعداً محصولاتش را با برند خودش در این کشور عرضه کند. از سوی دیگر، آوتوواز از این طریق می‌تواند ظرفیت‌های تولید بیکار خود که به دلیل تحریم‌های روسیه ایجاد شده را دوباره به کار گیرد و محبوب‌ترین محصول خود یعنی گرانتای سالخورده را به‌روزرسانی کند.

اما با وجود همه این گفته‌ها، هنوز برخی مسائل حل‌نشده باقیمانده‌اند. اولین و شاید مهم‌ترین موضوع این است که دنا با چه پیشرانه‌ای در روسیه عرضه خواهد شد. از یک سو، به‌احتمال‌زیاد آوتوواز پیشرانه‌های قبلی خود را حفظ خواهد کرد اما از سوی دیگر، در صورت ارسال کیت‌های تولید خودرو از ایران، استفاده از همان پیشرانه اصلی دنا یعنی موتور EF7 منطقی‌تر به نظر می‌رسد. این کار باعث کاهش قابل‌توجه زمان راه‌اندازی خط تولید دنا در روسیه خواهد شد زیرا مهندسان آوتوواز مجبور نخواهند بود پیشرانه‌های خود را با پلت‌فرم متفاوتی تطبیق دهند؛ بنابراین، اگر آوتوواز راه‌حل دوم را انتخاب کند، دنا باهمان پیشرانه 1.7 لیتری EF7 تنفس طبیعی با 113 اسب بخار قدرت و گیربکس پنج سرعته دستی در روسیه تولید خواهد شد. همچنین احتمال عرضه نسخه توربوشارژ دنا هم در این کشور وجود خواهد داشت که 150 اسب بخار قدرت و 215 نیوتن متر گشتاور دارد.

در همین حال، تبدیل دنا به نسل دوم لادا گرانتا تأثیر قابل‌توجهی روی قیمت این خودروی روسی نخواهد گذاشت زیرا قیمت این سدان ایرانی تقریباً در همان سطح گرانتا است ولی بااین‌حال، دو خودرو از لحاظ اندازه تفاوت بزرگی باهم دارند زیرا درحالی‌که گرانتا 4,280 میلی‌متر طول دارد، دنا با طول 4,559 میلی‌متر، خودروی بسیار بزرگ‌تری است.

درهرحال، برای تطبیق دنا با بازار روسیه، فاصله آن از زمین افزایش خواهد یافت. این فاصله در نمونه‌های تولید ایران 160 میلی‌متر است اما برای بازار روسیه حداقل به 170 میلی‌متر افزایش خواهد یافت. دنا در بازار کشورمان بسته به تیپ و نوع، با تجهیزاتی مثل دو یا چهار ایربگ، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، پنجره‌های برقی، نمایشگر لمسی، سانروف و… ارائه می‌شود اما پس از تبدیل این خودرو به لادا گرانتا، برای مطابقت با آب‌وهوای سرد روسیه باید به گرم‌کن غربیلک فرمان و گرم‌کن صندلی‌ها هم مجهز شود.

لادا گرانتا

به‌طورکلی، لادا در سبد محصولات خود به خودروی ارزان‌قیمت و مدرن‌تری برای جایگزینی با گرانتا نیاز دارد زیرا سدان بزرگ‌تر این شرکت یعنی مدل وستا پس از فیس‌لیفت اخیر خود به تجهیزات مدرن زیادی مجهز شده و از مدل ارزان‌قیمت گرانتا بیشتر فاصله گرفته است.

برای پر کردن این شکاف، دنا یکی از بهترین گزینه‌ها خواهد بود زیرا به لطف پلت‌فرم ایرانی-فرانسوی، خودروی بزرگ‌تر و مدرن‌تری از گرانتا است. علاوه بر این، دنا در ظاهر کمی یادآور مدل قدیمی لادا پریورا است که تولید آن در سال 2018 خاتمه یافت. این یعنی هنگام تبدیل سدان ایران‌خودرو به لادا گرانتا، آوتوواز نیازی به ایجاد تغییرات بزرگی در طراحی بیرونی آن نخواهد داشت که این باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود.

لادا پریورا

بنابراین، دنا به‌احتمال‌زیاد با همین ظاهری کنونی در روسیه عرضه خواهد شد و بزرگ‌ترین تغییر آن می‌تواند فقط جایگزینی لوگوی ایران‌خودرو با لوگوی لادا باشد. هنوز زمان عرضه نسل دوم گرانتا در روسیه مشخص نیست اما احتمالاً معرفی این خودرو زودتر از نیمه دوم سال 2023 صورت نخواهد گرفت زیرا انطباق دنا با شرایط بازار روسیه حداقل 7 تا 10 ماه طول خواهد کشید.

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. کمپانی هایی که مجوز ریبج محصولاتشون رو میدن اثبات میکنن بی رگ و ریشه و داغونن!مثل زوتی چین که اومد تو ایران لوگوی سایپا و اسم آریو رو گرفت و حالا سمند دنا ویرانخودرو که تو شوروی تغییر اسم و رسم داده!!!

    1. اولا شوروی نه بلکه روسیه ، ضمنن حتی کمپانی هایی مثل جک یا رنو هم چنین کاری رو در بازار های مختلف انجام میدن

      1. میخوای رگ و ریشه رفقات رو پنهان کنی؟؟!!روسیه دقیقا همون شورویه که اگه نبود کرملین رو میکوبید جاش یه عمارت جدید میساخت تا آثار استالینیسم رو از بین ببره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا