مکمل بنزین
نمایشگاه خودروگزارشاخبار روز خودروبرگزیده‌هاتماشاخانهتازه‌هاخبرطراحی خودرو

طراحی اولیه هاچ‌بک و کراس‌اوور سری SP0 سایپا در نمایشگاه تحول صنعت خودرو رونمایی شد + ویدئو

سری پلتفرم‌های سری SP سایپا که با دو عنوان SP100 و SP000 (SP0) نام‌گذاری شده‌اند، جزو بهترین پلتفرم‌های داخلی سازی شده محسوب می‌شوند. سری SP100 قرار است تا خودروهای با قیمت بالاتری را نسبت به سری SP0 پوشش دهند.

سایپا بیان می‌دارد که هدف اصلی پروژه SP0، تولید خودروهای ارزان قیمت و اقتصادی بروز می‌باشد که سگمنت B را پوشش خواهد داد. اس‌پی زیرو در سه واریانت هاچ‌بک، سدان و مینی کراس‌اوور در نظر گرفته شده و باتوجه به طراحی متفاوت استایل نسبت به سری SP100، اما قرار است تا اشتراکات فراوانی نسبت به SP100 داشته باشد.

نکته‌ای که وجود دارد، این است که سایپا تولید سری SP0 را در سال‌های گذشته در خطوط مونتاژی پارس خودرو پیش‌بینی کرده است!

اما با برگزاری نمایشگاه تحول صنعت خودرو، شاهد به نمایش درآمدن دو نسخه از سری SP0 هستیم؛ یکی هاچ‌بک و دیگری نسخه مینی کراس اوور که سایپا آن را مینی SUV خطاب قرار می‌دهد.

 

با نگاهی به مشخصات ارائه شده هردو خودرو، می‌توان فهمید که سایپا در تفکر شرایط غیرتحریمیست. زیرا از بهترین مشخصات در این خودروها ذکر شده است! البته که فعلا قرار نیست تا این خودروها به همین زودی به تولید انبوه برسند؛ زیرا افق تولیدی آنها تا سال 1404 بوده و احتمال دارد تا صرفا نسخه هاچ‌بک SP0 زودتر از سایر نسخه‌ها به مرحله تولید برسد.

با نگاهی به طراحی نسخه کراس اوور، می‌فهمیم که الگوی فکری طراح بر مبنای خودروهای چینی و فرانسویست. چینی بخاطر اینکه استایل خودرو شباهت بسیاری به جک S3 داشته و فرانسوی هم بخاطر طراحی چراغ‌ها، رینگ و… می‌باشد.

اما در نسخه هاچ‌بک، شاهد یک طراحی ناهمانگ هستیم. متاسفانه طراحی نمای عقب این خودرو اصلا جالب نبوده و طراح در طراحی چراغ‌های عقب، تلفیقی از چراغ‌های هاچ‌بک قدیمی بی ام و و امضا طراحی ولوو استفاده کرده است.

 

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI - خبرنگار و فعال حوزه خودرو - Automotive industry journalist - Репортер автомобильной промышленности- 汽车行业记者

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. غرفه های ایران خودرو و سایپا قشنگ بوی بی کیفیتی و بدردنخور بودن میداد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا