Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

نگاهی به ویژگی‌ها و مشخصات لاماری ایما، جذاب‌ترین کراس‌اوور بازار کشور

شرکت آرین پارس موتور که قبلاً به واردات محصولات میتسوبیشی و دی‌اس می‌پرداخت، پس از وضع تحریم‌ها و ممنوعیت واردات خودرو به کشور، مثل اکثر خودروسازان داخلی سراغ چینی‌ها رفته و یکی از محصولات جدید و جذاب آن‌ها را برای مونتاژ در ایران انتخاب کرده است. این خودرو با نام لاماری ایما در کشورمان عرضه می‌شود و به‌تازگی اولین نمونه‌های آن آماده تحویل به خریداران شده‌اند. در ادامه قصد داریم بیشتر با این مهمان جدید بازار خودروی کشور آشنا شویم.

معرفی کلی لاماری ایما

لاماری درواقع محصولی از شرکت دانگ‌فنگ است. این شرکت خودروسازی بزرگ چینی زیربرندهای مختلفی دارد که یکی از آن‌ها فنگ‌ژینگ (Fengxing) است. این زیربرند در سال 2001 تأسیس شد و مثل اکثر برندهای زیر چتر دانگ‌فنگ، محصولات خود را باهمان لوگوی دانگ‌فنگ به بازار عرضه می‌کرد اما در سال 2019 این شرکت تصمیم به تغییر نام و لوگوی برند فنگ‌ژینگ گرفت. بدین ترتیب، این برند حالا فورتینگ (Forthing) نام گرفت و لوگوی شیر جدیدی برای آن طراحی شد. اولین خودرویی که با نام و لوگوی جدید فورتینگ معرفی شد، کراس‌اوور T5 Evo بود یعنی همین خودرویی که ما با نام لاماری ایما می‌شناسیم.

این کراس‌اوور جدید برای اولین بار در اواخر سال 2020 در نمایشگاه خودروی گوانگژو رونمایی شد. بااین‌حال، اعلام رسمی نام و لوگوی جدید فورتینگ در اواسط سال 2021 طی یک کنفرانس مطبوعاتی در شانگهای انجام گرفت. شاید جالب باشد بدانید که FMC T5 فردا موتور هم محصول همین برند فورتینگ است و لاماری ایما یا همان T5 Evo و T5 فردا موتور همان‌طور که از نامشان مشخص است اشتراکات فراوانی باهم دارند. درواقع، لاماری ایما نسخه اسپرت‌تری از همان فردا T5 است و هردوی این خودروها روی پلت‌فرم مشترکی ساخته شده‌اند.

طراحی بیرونی لاماری ایما

بدون شک لاماری ایما را از لحاظ طراحی بیرونی می‌توان جذاب‌ترین کراس‌اوور چینی حال حاضر بازار کشور دانست. این خودرو با زبان طراحی اسپرت و تهاجمی خود، خریداران جوان‌تر را هدف قرار داده است. در جلوی خودرو به‌رسم بسیاری از کراس‌اوورهای جدید چینی، شاهد چراغ‌های دوقسمتی هستیم که شامل دی‌لایت‌های باریکی در بالا و چراغ‌های اصلی به شکل نیمه مخفی در طرفین جلوپنجره می‌شود. مشابه این طراحی را در خودروهایی مثل KMC K7 کرمان خودرو و ام‌وی‌ام X22 پرو مدیران خودرو دیده‌ایم. جلوپنجره بزرگ نیز یکی دیگر از ویژگی‌های چشمگیر لاماری هستند.

در پروفیل جانبی خودرو برخلاف بسیاری از کراس‌اوورهای چینی که فرم ساده‌ای دارند، در ایما شاهد نمای نسبتاً عضلانی و هیجان‌انگیزی هستیم که تا حدود کراس‌اوورهای لوکس اروپایی را یادآوری می‌کند. در عقب نیز چراغ‌های باریک سراسری به همراه دیفیوزر بزرگی در پایین با چهار سر اگزوز دایره‌ای در طرفین، نمای اسپرتی را ایجاد کرده‌اند. به‌طورکلی، هرچند شاید در ظاهر لاماری الهاماتی از خودروهای مازراتی، پورشه یا آئودی دیده شود اما هیچ کپی‌برداری فاحشی در طراحی این خودرو به چشم نمی‌خورد و طراحان دانگ‌فنگ در خلق یک کراس‌اوور اسپرت جوان‌پسند موفق بوده‌اند.

داخل لاماری ایما

در داخل لاماری برخلاف ظاهر اسپرت و تهاجمی، حس و حال یک خودروی لوکس را دارد. یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌ها در اینجا نمایشگرهای بزرگ متصل‌به‌هم هستند که به‌عنوان صفحه آمپر دیجیتالی و نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی در بالای داشبورد جای گرفته‌اند. کنترل اکثر ویژگی‌های خودرو از طریق این نمایشگر صورت می‌گیرد و به همین دلیل در کابین لاماری دکمه‌های فیزیکی بسیار کمی دیده می‌شود. بااین‌حال، این نمایشگرهای به هم متصل ‌به ‌همراه دریچه‌های تهویه دایره‌ای و طراحی کنسول مرکزی تا حد زیادی محصولات مرسدس بنز را به یاد می‌آورند. غربیلک فرمان D شکل و شیفتر زیبای گیربکس هم از دیگر ویژگی‌های داخلی این ماشین هستند.

تجهیزات لاماری ایما

آرین پارس موتور از مواردی شامل سیستم تهویه اتوماتیک، کروز کنترل تطبیقی، سقف پانوراما با سانروف، سنسورهای نور و باران، سنسور پارک عقب، ترمز پارک برقی با اتوهولد، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، تریم چرمی کابین، شش ایربگ، سیستم پایش فشار باد تایرها، شارژر بی‌سیم گوشی، سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری، کنترل شروع حرکت در سربالایی و کنترل حرکت در سرپایینی، رینگ آلومینیومی 19 اینچی، تنظیم برقی شش جهته صندلی راننده به‌عنوان تجهیزات لاماری ایما برای بازار ایران یاد کرده است. بااین‌حال، ازآنجایی‌که انتقاداتی به کمبود برخی تجهیزات مهم در کراس‌اووری با این قیمت وارد شده است، به گفته آرین پارس موتور، به‌زودی از اواسط پاییز امسال تیپ جدیدی از لاماری ایما ارائه خواهد شد که به چند آپشن بیشتر شامل دوربین 360 درجه، سنسورهای پارک جلو، درب صندوق برقی، نورپردازی داخلی 64 رنگ، گرم‌کن صندلی‌های جلو و رادار نقاط کور مجهز خواهد بود. با عرضه این تیپ جدید، تولید تیپ فعلی متوقف خواهد شد.

پیشرانه و گیربکس لاماری ایما

زیر کاپوت لاماری ایما یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو قرار گرفته که با تولید 195 اسب بخار قدرت و 285 نیوتن متر گشتاور، قوی‌ترین موتور 1.5 لیتری چینی بازار کشور محسوب می‌شود. این پیشرانه که با همکاری میتسوبیشی توسعه پیدا کرده است، نیروی خود را از طریق یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد. البته موضوع عجیب اینکه این گیربکس قابلیت تیپ ترونیک یا تعویض دنده دستی ندارد. بااین‌حال، به لطف قدرتی نزدیک به 200 اسب بخار و وزن 1550 کیلوگرمی، لاماری کراس‌اوور چابکی است که ظرف 9.5 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو هم 6.6 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است.

قیمت لاماری ایما

آرین پارس موتور اولین مرحله فروش لاماری ایما را با قیمت یک میلیارد و 79 میلیون تومان آغاز کرد اما در مرحله سوم فروش که به‌تازگی اعلام شده، این رقم به یک میلیارد و 94 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. همچنین گفته شده تیپ جدید و مجهزتر این خودرو نیز حدود 5 تا 8 درصد افزایش قیمت خواهد داشت.

مشخصات لاماری ایما

پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر توربو
قدرت 195 اسب بخار
گشتاور 285 نیوتن متر
گیربکس 7 سرعته دوکلاچه
محور محرک جلو
مصرف سوخت 6.6 لیتر ترکیبی
شتاب صفرتاصد 9.5 ثانیه
طول 4,565 میلی‌متر
عرض 1,860 میلی‌متر
ارتفاع 1,690 میلی‌متر
فاصله محوری 2,715 میلی‌متر
وزن 1550 کیلوگرم
ظرفیت سرنشین 5 نفر
حجم صندوق بار 480 لیتر
ظرفیت باک 55 لیتر
قیمت 1 میلیارد 94 میلیون

 

1 نظر
  1. genius می گوید

    سهامدار اصلی دنگ و فنگ دولت کمونیست چینه.بخاطر همین برخلاف ۹۰ درصد شرکتهای چینی مستقل که بعد از تحریم از ایران رفتن نه تنها نرفت بلکه نفوذش رو گسترش هم داد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.