مکمل بنزین
یادداشتبرگزیده‌هاداخلی

افزایش تولید و تنوع خودرو، همراه با کیفیت بیشتر در دوره جدید سایپا

با روی کار آمدن تیم مدیریتی جدید به گروه خودروسازی سایپا و همزمانی آن با آغاز فصل جدید در صنعت خودرو کشور، اکنون شاهد آن هستیم که پس از چندین ماه برنامه‌ریزی، چند ثمره‌ای از آن در سایپا قابل مشاهده است.

همانطور که مستحضرید و در گذشته هم به این مسائل پرداخته شده بود، در مدتی که محمدعلی تیموری بر مسند ریاست سایپا نشسته است، شاهد ارتقاء کیفی برخی محصولات این گروه خودروسازی از جمله شاهین بودیم.

همچنین باتوجه به توقف تولید خودروهای سری تیبا (1 و 2) و بزودی ساینا EX، خودروهایی چون ساینا S و کوییک به مرحله تولید اقتصادی رسیده و تیراژ تولید آن‌ها در جهت جبران حذف سری تیبا از محصولات سایپا افزایش پیدا کرده است.

از نکات جالب ماجرا در این است که علاوه بر اینکه با توقف تولید سری تیبا و ساینا EX، نه تنها تیراژ تولید سایپا کاهش نیافته، بلکه نسبت به سال گذشته، 3 هزار دستگاه خودرو بیشتری از ابتدا سال تا انتها مردادماه سال 1401 نسبت به مدت مشابه تولید شده است. اینطور که گفته می‌شود، تیراژ تولید محصولات سایپا از ابتدا سال گذشته تا انتها مردادماه 1400 به 168 هزار دستگاه رسیده بود. اما در سال جاری، این عدد در مردادماه به 171 هزار و در شهریور به 208 هزار دستگاه رسید.

همانطور که گفته شد، با آغاز فصلی جدید در صنعت خودرو کشور که با برنامه‌ریزی و هماهنگی وزارت صمت در دولت کنونی انجام شد و همچنین با توجه به مسئله تولید اقتصادی توسط مدیریت سایپا، تولید روزانه این خودروساز از 1057 دستگاه در بهمن‌ماه سال گذشته، به 1832 دستگاه در مردادماه 1401 رسید.

شاهین
سایپا شاهین

اما یکی از مباحثی که در صنعت خودرو کشور مهم به شمار می‌آید، تولید خودرو کامل است. تولید محصول کامل سبب می‌شود تا یک خودرو کمتر در پارکینگ‌های رو باز خودروساز متوقف شده و کیفیتش افت چندانی نکند. همچنین تولید ناقص یک خودرو سبب می‌شود که با رسیدن قطعات کسری پس از هفته‌ها، برخی مکان‌های مونتاژ شده خودرو دوباره دمونتاز شده که همین باز و بستنهای متوالی، سبب کاهش کیفیت خودرو می‌شد. برهمین اساس، شاهد آن هستیم که تولید خودرو کامل در سایپا نسبت به مدت مشابه‌ در سال گذشته‌، حدود 131 درصد افزایش یافته است. این تولید کامل باعث شده تا سرعت تحویل خودرو به مشتریان افزایش پیدا کند و بدین ترتیب در سال جاری حدود 14 درصد بیشتر خودرو به مشتریان تحویل داده شده است.

یکی از مهم‌ترین منابع تامینی محصولات گروه سایپا، مگا موتور است. این شرکت که وظیفه تامین موتور، گیربکس و… محصولات سایپایی را برعهده دارد؛ برنامه دارد تا نسخه‌های ارتقا یافته موتورهای سری M15 GSI و M15-TC را که با پسوند پلاس شناخته می‌شوند، بزودی به تولید انبوه برساند. موتور M15 پلاس در خودروهای اطلس و سهند؛ و موتور M15 توربو پلاس در خودروهای شاهین و آریا استفاده خواهد شد.

این موتورها با تغییراتی چون سرسیلندر، منیفولد، میل سوپاپ بلوک سیلندر، درپوش سوپاپ، ترموستات حرارتی و… همراه بوده که سبب افزایش قدرت و گشتاور، عملکرد بهتر سیستم خنک کاری، استفاده از تکنولوژی زمان بندی متغیر سوپاپ ها (VVT)، کاهش مصرف سوخت و… شده است. درنهایت، علاوه بر عمر بالاتر این موتور، شاهد کاهش 5 درصدی مصرف سوخت و افزایش 9 درصدی توان این موتور هستیم.

اساسا موتور M15 با اینکه موتوری هشت سوپاپ است، اما در نسخه‌های فعلی که برروی محصولات سایپا نیز نصب شده‌اند، عملکرد حرکتی بسیار خوبی دارند. از ساینا اس 128 نیوتن متری تا شاهین 178 نیوتن متری!

همچنین یکی از موتورهای استراتژیک و جدید سایپا که با نام Me16 شناخته می‌شود، از بهمن‌ماه سال جاری قرار است تا در خط مونتاژ جدید و 3 میلیون یورویی هاوسن تولید شود. این موتور 16 سوپاپه با اینکه خروجی و توان کمتری نسبت به موتور M15-TC و M15 توربو پلاس 8 سوپاپه دارد، اما از لحاظ عمر، تنفس موتور، صدای خروجی و… عملکرد بهتری دارد.

سری موتور TU5 در حال تست در مگاموتور سایپا با نام Me16

درنهایت، همه این برنامه‌ها سبب خواهد شد که تیراژ تولید موتور در مگاموتور در سال آینده به روزی 2500 دستگاه برسد. به قولی، سایپا در سال آینده بیشتر خودی نشان خواهد داد.

به نظر می‌رسد که صنعت خودرو ایران، قرار است به جاهای بسیار خوبی برسد؛ به امید موفقیت…

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. اتفاقا من بیشتر از یکسالی هست که شاهین دارم و راضیم.

    1. منم شاهین دارم و راضیم.قبلش پژو چهارصد و هفت داشتم و با اینکه کیفیتش به اون نمی رسه،اما ماشین راضی کننده ای هست.در کل ماشین خوبیه.

  2. اصرار به تولید خودرو بزرگترین حماقت و خیانت مسئولین به ملت است در حالیکه داریم مزیت نسبی در گسترش بسیاری دیگر رو نادیده میگیریم مثل صنعت گردشگری!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا