Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

نسل جدید مازراتی گرن توریسمو در نسخه‌های برقی و بنزینی معرفی شد

مازراتی گرن توریسمو پس از وقفه‌ای چندساله بازگشته است اما فریب ظاهر آشنای آن را نخورید زیرا هرچند گرن توریسموی جدید تا حد زیادی شبیه نسل قبلی به نظر می‌رسد اما زیر این پوسته زیبا تغییرات مهمی پنهان شده است. یکی از مهم‌ترین تغییرات این کوپه ایتالیایی ارائه نسخه تمام الکتریکی است که اولین محصول برقی مازراتی محسوب می‌شود. علیرغم شباهت با نسل قبلی، پانل‌های بدنه گرن توریسموی جدید همگی کاملاً جدید بوده و کاپوت کشیده، کابین جمع‌وجور، ارتفاع اندک از زمین و چراغ‌های جلویی مشابه سوپراسپرت MC20 ازجمله ویژگی‌های آن هستند.

نسل جدید گرن توریسمو در پیشرانه هم با MC20 اشتراک دارد و زیر کاپوت آن همان موتور 3 لیتری V6 توئین توربوی جدید مازراتی با نام نتونو قرار گرفته است. البته این موتور در اینجا بجای روغن‌کاری کارتل خشک که در سوپرکار MC20 استفاده شد، از سیستم روغن‌کاری سنتی استفاده می‌کند و برای کاهش مصرف سوخت به سیستم غیرفعال کردن سیلندرها مجهز است. نسخه بنزینی گرن توریسمو در دو مدل مودنا و تروفئو ارائه می‌شود که اولی 490 اسب بخار قدرت و 600 نیوتن متر گشتاور و دومی 550 اسب بخار قدرت و 650 نیوتن متر گشتاور دارد.

انتقال قدرت موتور توسط یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک صورت می‌گیرد و هردو نسخه به سامانه چهارچرخ محرک مجهز هستند که البته بیشتر روی محور عقب تمرکز دارد. نسخه الکتریکی این خودرو نیز که فولگوره نام دارد، به سه موتور الکتریکی 400 اسب بخاری مجهز است که یکی در جلو و دوتای دیگر در عقب نصب شده‌اند و مجموعاً 750 اسب بخار قدرت و 1350 نیوتن متر گشتاور را به هر چهارچرخ تحویل می‌دهند. این نسخه همچنین از معماری 800 ولتی و باطری‌های 92.5 کیلووات ساعتی با تکنولوژی فرمول E بهره می‌برد.

گرن توریسمو فولگوره ظرف تنها 2.7 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و می‌تواند به حداکثر سرعت 320 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. نسخه تروفئو نیز در حداکثر سرعت با همتای الکتریکی خود برابر است اما برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت به 3.5 ثانیه زمان نیاز دارد. شتاب صفرتاصد نسخه مودنا هم 3.9 ثانیه و حداکثر سرعت آن 302 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

هر سه نسخه گرن توریسمو با رینگ‌های 20 و 21 اینچی ارائه می‌شوند اما این رینگ‌ها در نسخه فولگوره طراحی آئرودینامیکی دارند و ضریب درگ این نسخه برقی را 7 درصد نسبت به همتایان بنزینی کاهش داده‌اند. این نسخه‌ها در ظاهر هم تفاوت‌هایی باهم دارند. فولگوره از تریم مشکی براق در جلوپنجره، اسپلیتر، دستگیره درها به همراه لوگوی مسی‌رنگ بهره می‌برد درحالی‌که تروفئو به تریم فیبر کربنی و باله‌های رکاب مجهز شده است.

مازراتی فعلاً هیچ تصویری از داخل گرن ‌توریسموی جدید منتشر نکرده ولی ویژگی‌های آن را توصیف کرده است. کابین این خودرو که به لطف طراحی هوشمندانهٔ سقف می‌تواند چهار بزرگ‌سال را در خود جای دهد، به صفحه آمپر دیجیتالی 12.2 اینچی، هدآپ دیسپلی، نمایشگر لمسی 12.3 اینچی اطلاعاتی-سرگرمی و یک نمایشگر 8.8 اینچی در کنسول مرکزی مجهز است که آخری ساده‌ترین و سریع‌ترین کنترل‌های تهویه دیجیتالی بازار را ارائه می‌کند. علاوه بر این، ساعت نمادین مازراتی روی داشبورد هم همچنان وجود دارد اما حالا دیجیتالی شده است و می‌تواند طرح‌های مختلفی داشته باشد.

نسل جدید گرن توریسمو روی پلت‌فرم ماژولار جدیدی ساخته شده که می‌تواند با حداقل تغییرات به پیشرانه‌های برقی و بنزینی مجهز شود. بیش از 65 درصد این پلت‌فرم از آلومینیوم ساخته شده و به همین دلیل وزن نسخه‌های بنزینی به 1795 کیلوگرم رسیده است. نسخه فولگوره هم هرچند 2260 کیلوگرم وزن دارد که ممکن است زیاد به نظر برسد اما توزیع این وزن به شکل 50 به 50 است درحالی‌که این نسبت در نسخه‌های بنزینی 42 به 48 است.

نسل جدید مازراتی گرن توریسمو در سه‌ماهه دوم سال 2023 ابتدا در نسخه‌های تروفئو و مودنا به بازار عرضه خواهد شد و مدتی بعد نسخه فولگوره راهی بازار می‌شود. سال آینده نیز نسخه کانورتیبل گرن کابریو با هردو موتور برقی و بنزینی معرفی خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.