مکمل بنزین
تازه‌هاتحلیلیخبر

آیا TF21 ایران خودرو، همان نسخه ایرانیزه ام جی 3 (MG 3) است؟!

گروه صنعتی ایران خودرو از اوایل امسال بحث خودرویی با کد پروژه‌ای TF21 را رسانه‌ای کرد. پروژه‌ای که کار آن از اواخر سال گذشته آغاز شده و قرار است تا طی ماه‌های آتی، از آن رونمایی شود.

از همان ابتدای انتشار خبر طراحی خودرو تی اف 21، شاهد آن بودیم که اینگونه القا می‌شد تا نسخه نهایی خودرو مذکور، به نوعی فیس لیفت عمیقی از خانواده P200 (پژو 206 و 207) خواهد بود. حتی این موضوع در نشست‌های ایران خودرو و در اسلایدهای معرفی خلاصه‌وار محصولات آتی این خودروساز نیز اینگونه بیان می‌شد.

اما مدتی بعد و در مراسم افطاری که در اواخر ماه مبارک رمضان برگزار شد، شاهد آن بودیم که ایران خودرو اصحاب رسانه را به شرط عدم تصویر برداری از خودروهای جدید، به قسمت مرکز تحقیق و توسعه خودش برد. در آن مراسم، طراحی اولیه نمای جلو TF21 به صورت دیجیتالی به خبرنگاران تخصصی خودرو نمایش داد.

ایران خودرو TF21 را یک خودرو کراس‌لوک معرفی نمود

پس از اتمام ماه رمضان و در کلیپ های منتشر شده توسط ایران خودرو، این شرکت همان نمای جلو TF21 را به صورت غیررسمی به عموم مردم منتشر کرد. این موضوع باعث شد تا اکثر رسانه‌های داخلی به این موضوع بپردازند. یکی از سوالات ایجاد شده، این بود که طراحی ستون ها، سقف و… تی اف 21 با ستون های سری P200 ایران خودرو متفاوت بوده و عملا نمی‌شود این خودرو را فیس لیفتی از پژو 206 یا هاچبک کراس رانا معرفی کرد؟!

اما اکنون و پس از مدت‌ها، پایگاه خبری چرخان قصد دارد تا نگاهی به TF21 بیندازید. خودرویی که می‌توان گفت، پلتفرمی جدید برای ایران خودرو بوده و ربطی به خانواده پژو ندارد!

باتوجه به اطلاعات بدست آمده، TF21 براساس خودرو ام جی 3 (MG 3) طراحی و ساخته شده که خود این موضوع برایمان واقعا عجیب است. زیرا تاکنون ایران خودرو محصولات ام جی را در سبد خود نداشته است!

پس چه رابطه‌ای در این میان وجود دارد، الله اعلم…

همانطور که گفته شد، از ایران خودرو انتظار داشتیم تا فیس لیفتی از پژو 206 و 207 هاچبک را برای هماهنگ‌تر شدن با سدان رانا پلاس معرفی کند. اما این قضیه به سرانجام نرسید و حتی باتوجه به گفته‌های مدیران ارشد ایران خودرو، قرار است تا TF21 جایگزین دو خودرو فوق شود. با اینکه طراحی پژو 206 و 207 برای دهه‌های گذشته است؛ اما از نظر پلتفرم، PF1 تا حدودی از پلتفرم پژو 405 استفاده شده در سورن پلاس و دنا پلاس فعلی بروزتر و ایمن‌تر است.

اینطور که به نظر می‌رسد، ایران خودرو قصد دارد تا نسل جدیدی از ام جی 3 را با طراحی اختصاصی خودش معرفی کند. باتوجه به اطلاعات و تصاویر، اشتراکات طراحی خارجی و داخلی همچنان وجود داشته؛ اما در قسمت داخلی، نقطه اشتراکات به نهایت خود میرسد.

اما MG 3

پژو 206 فرانسوی که دهه‌ها پیش به مرکز تست ایمنی یورو انکپ فرستاده شد، توانست تا 3 ستاره ایمنی را با دو ایربگ بدست بیاورد. اما باتوجه با بروزرسانی سالانه ویژگی و استاندارد تست‌های ایمنی، قاعدتا پژو 206 ایرانیزه که دیگر در خود فرانسه هم خبری از تولیدش نیست، نمی‌تواند حتی 2 ستاره ایمنی را از این موسسه سختگیر بدست بیاورد.

اما ام جی 3 که از معدود خودروهای چینی بوده که به یورو انکپ فرستاده شده، بعد از حدود چهارده سال از تست 206 توانست تا با 6 ایربگ ایمنی 3 ستاره ایمنی را بدست بیاورد. این موضوع می تواند بیانگر آن باشد که حداقل ام جی 3 از نظر ایمنی در رده بالاتری از خانواده پژو 206 و 207 باشد.

البته تا به امروز، ایران خودرو از ایربگ‌های پرده‌ای در محصولاتش استفاده نکرده است. باتوجه به اینکه قرار است تا نسخه نهایی پروژه TF21 یک خودرو اقتصادی باشد، پس اگر همان ایربگ‌های جانبی هم در آن نصب شوند، مشتریان باید کلاه خود را بالا بیندازند.

در رابطه با قوای محرکه نیز باید گفت که ایران خودرو برنامه دارد تا از پیشرانه های سری TU و سه سیلندرهای جدید IK3 خود استفاده کند. لازم به ذکر است که نسخه اولیه این خودرو با گیربکس AMT (نیمه اتوماتیک) ساخته شده است.

یکی از اشتراکات ام جی 3 و TF21، استفاده هر دو از گیربکس های AMT است. البته ایران خودرو برنامه دارد تا گیربکس 6 سرعته ای ام تی را برروی تی اف 21 نصب نماید.

یکی از نکات مهم دیگر، نام نسخه نهایی این خودرو است. هفته‌های گذشته بود که پایگاه خبری چرخان برای اولین بار از نام روشا در میان محصولات جدید ایران خودرو پرده برداری کرد.

در آن مطلب، گفته شد تا احتمالا ایران خودرو نام روشا را برروی خودرو YIBIN KAIYI X3 PRO نام گذاری کند. اما اکنون باتوجه به بروزرسانی اطلاعات، احتمال آن بیشتر است تا TF21، روشا نام بگیرد.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. خیلی عجیبه.ایران خودرو رو چه به ام جی؟!

دکمه بازگشت به بالا