مکمل بنزین
گوناگونخبر

نگاهی به هاوال جولیون، برادر کوچک‌تر H6

کارخانه خودرو‌سازی چینی گریت‌وال موتورز(GWM) با معرفی هاوال Jolion در سال ۲۰۲۰ نشان داد که عزم راسخی در بازار جذاب اس‌یو‌وی‌ها دارد. گریت‌وال بزرگ‌ترین سازنده وسایل نقلیه اسپرت و کامیون‌های وانت چین است. هاوال هم به‌عنوان یک زیر‌مجموعه از گریت‌وال در سال ۲۰۱۳ برای تولید خودرو‌های اس‌یو‌وی ایجاد شد.

در گذشته‌ای نه‌چندان دور، شرکت‌های خودرو‌سازی کره‌ای چون هیوندای، کیا، دوو و سانگ‌یانگ، برای نفوذ به بازار‌های جهانی، سعی در طراحی‌های به‌روزی داشتند که البته چندان موفق نبودند اما با سیاستی چون استفاده از طراحان اروپایی، موفقیت‌های بسیار قابل توجهی کسب کردند و موفق به باز کردن جای پای خود در بسیاری از کشورها شدند. اکنون شرکت‌های چینی چون گریت‌وال با درس گرفتن از این قضیه، ضمن حفظ هسته اصلی، از طراحان موفق غربی بهره می‌برند.

طراحی ظاهری:

در قسمت جلوی جولیون شاهد چراغ‌های هالوژنی با مکمل‌های کرومی هستیم. جلو‌پنجره‌ای شش ضلعی در وسط دو ورودی هوا قرار دارد تا برای بیننده یاد‌آور عملکردی خوب از این خودرو باشد.

یک خط کلی از درب جلو  تا عقب در کنار رینگ‌های ۱۷ اینچی، نمای جانبی جذابی را شکل داده‌اند.

در بخش عقب، چراغ‌ها به شکل L طراحی شده‌اند و بر‌خلاف بسیاری از خودرو‌های امروزی، شاهد چراغ‌های نواری و میله‌ای نیستیم.

طراحی داخلی:

در داخل کابین، از نمای کرومی و فیبرکربن تقریبا زیادی استفاده شده است. بر روی کنسول، از یک صفحه‌نمایش ۱۰.۲ اینچی در بالای دکمه‌های تنظیم هوای اطاق قرار دارد که نشان از به‌روز بودن خودرو می‌دهد. صفحه‌نمایش از رزولوشن خوبی برخوردار است به‌گونه‌ای که حتی کلمات ریز هم کاملا و با شفافیت خوبی در آن قابل خواندن است. تمام دکمه‌ها کاملا نرم و روان و لذت‌بخش عمل می‌کنند.

جولیون بسیار شبیه به خودرو‌های جاگوار، از دکمه‌های انتخاب دنده استفاده می‌کند که در کنار دکمه‌های ترمز‌دستی و اتو‌هلد قرار دارد. در قسمت زیری کنسول، دو پورت یو‌اس‌بی قرار دارد که برای شارژ موبایل و انتقال اطلاعات استفاده می‌گردد.

مشخصات فنی:

می‌توان گفت در بحث قوای فنی، باید چینی‌ها را جدی گرفت. موتورهایی با حجم کم و توان و گشتاور بالا چیزهایی هستند که این‌ روزها ما بسیار شاهد عرضه آن‌ها در خودرو‌های چینی هستیم. این موتور‌های کوچک، نه‌تنها از عهده به حرکت در آوردن شاسی‌بلندهای سنگین وزن بر‌می‌آیند بلکه در هماهنگی کامل با گیربکس‌های مدرن و به‌روز، شاهد توانایی این خودرو‌ها در حرکت‌هایی با شتاب کاملا قابل‌توجه می‌باشیم. در جولیون هم از یک موتور ۱۵۰۰ سی‌سی توربو‌شارژ با حداکثر توان ۱۵۶ اسب‌بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن‌متر گشتاور استفاده می‌کند که در هماهنگی بسیار خوب با یک گیربکس ۷ سرعته دو‌کلاچه، نیرو‌ها را به چرخ جلو می‌فرستد.

حسین محسنی

کارشناس ارشد علوم سیاسی، علاقه مند به دنیای بی نظیر خودرو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا