Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

نگاهی به محصولات و پروژه‌های آتی گروه خودروسازی سایپا

هر ایرانی زمانی که نام سایپا به گوشش برخورد کند، قطعا محصول پراید به یادش خواهد آمد. محصول بسیار پرفروش و در عین حال ناایمن! اما همین پراید، زمانی که تحت بروزرسانی‌های پلتفرمی قرار گرفت و بعدها با سری X100 سایپا شناخته شد، جزو ایمن‌ترین خودروهای اقتصادی جهان محسوب شد؛ تا جایی که حتی در دوران برجام، خود سایپا 131،132 و… از جایگزین‌های احتمالیشان، ایمن‌تر بودند! در اکثر تصادف‌هایی هم که از ناایمن بودن پراید مسائلی بیان می‌شود، مربوط به نسخه‌های قدیمی آن است.

حتی گفتن این موضوع نیز شاید برایتان جالب باشد که برخی قطعات محصولات سری X100 از کنتیننتال تامین می‌شده است!

البته مستندات این ادعا نزد پایگاه خبری چرخان محفوظ است…

اما موضوع اصلی امروز ما، پراید و ایمنی آن نبوده و قصد داریم تا نگاهی به محصولات آتی گروه خودروسازی سایپا بیندازیم. همانطور که مستحضرید، سایپا از تولید خودرو ناایمنی چون پراید، به تولید ایمن‌ترین خودرو داخلی در هنگام تصادف رسیده است. این خودرو که همان شاهین است، چهار ماه دیگر دومین سالگرد حضور رسمی‌اش در خیابان‌های کشور خواهد بود. خودرویی که در هنگام ورود به بازار، مانند بسیاری از خودروهای داخلی دچار ایراداتی بود؛ با این حال، اکثر مالکان این خودرو از اینکه خودرویی ایمن، موتوری با کشش بسیار خوب، با امکانات مناسب، طراحی خوب و جادار سوار هستند، راضی بوده و البته انتقاداتی هم به خودروهایشان دارند.

سایپا شاهین

قوای محرکه مختلف شاهین

اما همین شاهین که در ابتدای ورود به بازار، باتوجه به مجهز بودنش به موتور 1/5 لیتری توربوشارژ 8 سوپاپه، انتقاداتی به آن وارد بود و حتی برخی کورکورانه درباره آن قضاوت می‌کردند؛ تاکنون مشکل بزرگی از موتور این خودرو سر نزده و در عملکرد نیز براساس گشتاور 178 نیوتن متری، کشش بسیار خوبی را از خود نشان داده است.

همین کشش مناسب، باعث شده تا سایپا تصمیم بگیرد بزودی نسخه اتوماتیک شاهین را با گیربکس CVT وارد بازار کند. این نسخه از شاهین، احتمالا با تفاوت آپشنی کمی در مقایسه با نسخه دنده‌ای G عرضه خواهد شد.

لازم به ذکر است که مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا چندی پیش از ارتقاء موتور M15 و M15 توربوشارژ خبر داده و بیان نمود تا نسخه پلاس این موتورها برروی محصولات جدید سایپا نصب خواهد شد. در کنار نسخه ارتقاء یافته موتور M15 توربوشارژ که سامانه زمان‌بندی سوپاپ‌ها را نیز همراه داشته، این خودروساز از آغاز تولید موتور Me16 خبر داده که به نوعی همان موتور TU5 پلاس است.

سری موتور TU5 در حال تست در مگاموتور سایپا با نام Me16

 

این موتور قرار است تا در خط مونتاژ جدید و 3 میلیون یورویی هاوسن تولید شود. این موتور 16 سوپاپه با اینکه خروجی و توان کمتری نسبت به موتور M15-TC و M15 توربو پلاس 8 سوپاپه دارد، اما از لحاظ تنفس موتور، صدای خروجی، عمر، حساسیت به بنزین و… عملکرد بهتری دارد.

سری پلاس موتور M15 با تغییراتی چون سرسیلندر، منیفولد، میل سوپاپ بلوک سیلندر، درپوش سوپاپ، ترموستات حرارتی و… همراه بوده که سبب افزایش قدرت و گشتاور، عملکرد بهتر سیستم خنک کاری، استفاده از تکنولوژی زمان بندی متغیر سوپاپ ها (VVT)، کاهش مصرف سوخت و… شده است. درنهایت، علاوه بر عمر بالاتر این موتور، شاهد کاهش 5 درصدی مصرف سوخت و افزایش 9 درصدی توان این موتور هستیم.

هنوز سایپا به صورت رسمی از تیپ‌بندی خودرو شاهین با موتورهای M15 توربو پلاس و ME16 خبری را منتشر نکرده است. واقعیت این است که فعلا چیزی را هم نمی‌توان پیش‌بینی کرد که نسخه فول شاهین با کدام موتور روانه بازار خواهد شد؛ زیرا با اینکه موتور Me16 از سوپاپ‌های بیشتری بهره می‌برد؛ ولی در مقابل، فقط توربوشارژ موتور M15 توربو با قیمت کل موتور مذکور یکسان است! پس می‌توان گفت که موتور M15 توربوشارژ (هم فعلی و هم نسخه پلاس) از TU5 پلاس و ME16 گران‌تر است.

مسئله بعدی، گیربکس است. گیربکس دستی شاهین که از یک شرکت چینی در ابتدا به صورت وارداتی و امروزه به صورت مونتاژی در داخل کشور، تامین می‌شود، در حال حاضر بهترین گیربکس دستی در بین خودروهای ایرانیست. زیرا در عمل، گیربکس دستی محصولات ایران خودرو از نوع BE4 بوده که ساختار بروزی نداشته و داستان‌های خودش را دارد. پس درصورتی که موتور ME16 (تی یو فایو پلاس) به گیربکس دستی شاهین متصل شود، شاهد بهترین عملکرد فنی موتور تی یو فایو پلاس خواهیم بود.

در رابطه با گیربکس اتوماتیک نیز قرار است تا موتور M15 توربو با گیربکس CVT و موتور Me16 با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک عرضه شوند. نکته‌ای که وجود دارد، این است که بسیاری از مردم با گیربکس CVT سر و کار نداشته اند. صرفا نگاهی به برخی بررسی‌های اینترنتی و رسانه‌ای کرده‌اند و هم اکنون نیز اینگونه معرفی می‌شود که گیربکس اتوماتیک از CVT، حس و حال بهتری دارد. با اینکه این جمله حقیقت دارد؛ اما این را بدانید متاسفانه بجای اینکه برخی رسانه‌ها اقدام به معرفی محصول کنند، در برخی رپورتاژهای بررسی‌گونه خودرو، شاهد آن هستیم که ذائقه و سلیقه دروغینی را برای مخاطب ایجاد می‌کنند.

برای مثال، کسی که تاکنون خودرو اتوماتیکی سوار نشده و با آن رانندگی نکرده است، قاعدتا در اولین تجربه رانندگی، با گیربکس CVT مشکلی نخواهد داشت. اما امروزه کارهای تبلیغاتی به نوعی شده که یک کودک 6 ساله نیز اگر بررسی‌های ویدئویی برخی را مشاهده کنند، آن‌ها نیز بیان می‌کنند که خودرویی با گیربکس CVT نخرید!

واقعیت این است که اخبار رسانه‌ای، شاید پیچیدگی خاصی برای اهالی رسانه نداشته باشد؛ اما واقعا موضوع پیچیده‌ای برای مخاطبین است. یک مثال واضح آن را می‌توان به جک J4 و شاهین اتوماتیک نیامده به بازار زد. جک J4 سالیان سال است که وارد بازار ایران شده و بزودی هم نسخه فیس لیفت مخصوص بازار ایران آن معرفی خواهد شد. این خودرو در مقایسه با شاهین، از موتور بسیار ضعیفی بهره برده و گیربکس آن نیز از نوع CVT است. تاکنون جو منفی بسیار گسترده‌ای در رابطه با این خودرو ایجاد نشده است. اما در مقابل، شاهین اتوماتیکی وجود دارد که گیربکس آن نیز اتفاقا از نوع CVT بوده و هنوز هم مشخصات رسمی آن منتشر نشده است؛ اما شاهد ایجاد جوی منفی در رابطه با گیربکس اتوماتیک این خودرو هستیم.

پس نباید کار رسانه‌ای را مسئله عادی و ساده تلقی کرد…

لازم به ذکر است که اکثر افرادی که خودرو جک J4 را خریداری می‌کنند، این عقیده را دارند که خودرو چینی دردسر کمتری از خودرو ایرانی اتوماتیک چون دنا و تارا دارد. قطعا عقیده‌شان درست است؛ اما این را نیز بدانند که به تازگی حتی ریل صندلی‌های جک J4 نیز از نوع تیبایی شده است!

اما، فعلا موارد گفته شده در رابطه با موتور و گیربکس محصولات سایپا، ظرفیت‌های قابل برداشتی هستند که بزودی در محصولات جدید این خودروساز استفاده خواهند شد. اینگونه که سایپا گفته است، این شرکت برنامه دارد تا در نیمه دوم امسال دو خودرو شاهین اتوماتیک و آریا (اتوماتیک) را وارد بازار نماید. همچنین طی سال آینده، دو خودرو اطلس و سهند که نسخه ارتقاء یافته کوییک و ساینا هستند، برای رقابت با پژو 207 و رانا پلاس به مشتریان ایرانی معرفی خواهند شد. البته طبق برنامه قبلی سایپا، احتمالا شاهد تولید کوییک G و ساینا G خواهیم بود.

سیتروئن C3-XR ایرانیزه (M44)

از مهم‌ترین پروژه‌های سایپا، M44 است که در حقیقت نسخه ایرانیزه سیتروئن C3-XR است. گویا قالب‌های این خودرو جوینت ونچر مخصوص بازار چین، در ایام برجام وارد کشور شده و به نوعی قرار بوده تا محصول استراتژیک سیتروئن برای بازار ایران باشد. متاسفانه با خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های ظالمانه، این پروژه به سرانجام نرسید.

اما اکنون و باتوجه به اطلاعاتی که در نمایشگاه تحول صنعت خودرو اعلام شد، قرار است سیتروئن C3-XR به صورت ایرانیزه و با کمک ایران خودرو درنهایت به تولید برسد. از نکات مهم این پروژه، پیشرانه آن است که در نمایشگاه تحول صنعت، بیان شد که قرار است با پیشرانه 1/6 لیتری توربوشارژ وارد بازار شود. تنها موتور 1/6 لیتری که در داخل کشور وجود دارد، سری تی یو فایو بوده که به تازگی نیز در سایپا Me16 نام گرفته است. برخی شایعات این را می‌گویند که احتمالا این موتور قرار است تا به سامانه توربوشارژ مجهز شود. البته اینکه ناگهان این خودرو هم با همان پیشرانه‌های تی یو فایو پلاس و یا M15 توربو پلاس عرضه شود، بعید نیست.

از دیگر پروژه‌های سایپا که انتظار ورودشان به بازار قبل‌تر از اینها بود، دو محصول P90 پارس خودرو (تندر90 ایرانیزه) و وانت 251 (سپهر) است که سایپا برنامه تولید آن‌ها را سال 1403 عنوان کرده است. خودرو اقتصادی سایپا هم که براساس بن سازه رنو کوئید و طراحی متفاوت تولید خواهد شد، سال آینده (1402) در خیابان‌ها خودنمایی خواهد کرد.

در رابطه با واردات خودرو نیز بهتر است بدانید که سه شرکت از گروه خودروسازی سایپا، در لیست واردات خودرو قرار گرفته‌اند. کیا، سیتروئن و چانگان، اصلی‌ترین گزینه برای واردات محصولاتشان توسط سایپایی‌ها است.

وانت و پیکاپ

اما با کمی فاصله گرفتن از خودروهای سواری سایپا، نگاهی به بخش‌های کار و تجاری این گروه خودروسازی بیندازیم. شرکت زامیاد که این روزها و در بحبوحه تحریم‌های ظالمانه، خوشبختانه روزهای خوشی را پشت سر میگذار‌د؛ محصولات جدیدی را برای مونتاژ و تولید، ردیف کرده است. پادرا پلاس دوگانه سوز، پادرا پلاس دیزلی، زاگرس بنزینی، زاگرس دیزلی و… از جمله محصولات جدید این شرکت محسوب می‌شوند. اما مهم‌تر از آنها، پلتفرم Z1V1 اختصاصی زامیاد است که فعلا ساخت دو محصول برروی آن، قطعی شده است. محصول اول، وانت و یا احتمالا پیکاپ دو کابین صحراست که به تازگی هم اولین نسخه آن تولید گردید؛ اما فعلا تصاویری از آن منتشر نشده است. محصول دوم، ون 13+1 نفره ای است که این مورد هم بزودی رونمایی و عرضه خواهد شد. در حوزه خودروهای سنگین نیز شرکت سایپا دیزل تولید دو محصول جدید از فوتون و دانگ فنگ را در سال جاری در دستور کار دارد.

همه این موارد همراه با مواردی که گفته نشد، حاکی از آن است که صنعت خودرو داخلی که متاسفانه تحریم‌های ظالمانه باعث شد تا اصطلاحا دچار مریضی حادی شود، کمی بهبود یابد. در برهه‌ای از زمان هستیم که روند رشد صنایع قطعی بوده و دشمنان از این رشد، نگران هستند. حتی همین صادرات کوییک اتوماتیک و ساینا اس به ونزوئلا نیز برای برخی از دشمنان کشورمان، اصلا قابل تحمل نیست!

سایپا
36 دیدگاه
  1. رضا پورقلی می گوید

    پشمام.پراید و کنتیننتال؟!!!!!

  2. واقع بین می گوید

    سایپا اطلس و سهند طراحیشون به جرئت میتونم بگم که فوق العاده ست،اینکه کپی هم نیست خودش خیلیه،شاهین هم همینطور،ولی افسوس که سایپا با موتور های منسوخی که میندازه روی این خودرو گند میزنه به همه چیز،مثلا شاهین،شما موتورش رو نگاه کنی ۱۱۰ اسب بخاره با ۱۸۰ نیوتن متر گشتاور!،مگه وانته؟؟؟

  3. ایران می گوید

    توی بحث طراحی خودرو سایپا حداقل ۳ هیچ از ایران خودرو جلوتره،اینا اگه بخوان میتونن خودروی با کیفیت تولید کنن ولی….

    1. مبین می گوید

      دوست عزیز طراحی خارجی همه این خودروهای سایپا توسط اقای حسین سلیمانی انجام شده که تی اف ۲۱ و ریرا رو هم طراحی کرده اتفاقا ایرانخودرو تو این دوتا پروژه قبلی نشون داد که جلوتره بقیه پروژه هام قطعا با این زبان طراحی میان که بروزه (بحث محصولات قدیمی جداس) همه چیزم طراحی نیست و بحث فنی مهمه که سایپا هیچ خرفی واسه گفتن تو این زمینه نداره

      1. ایران می گوید

        ریرا و tf21 رو هم من دوست داشتم طراحیشون رو،ولی هردوی اینا کپی از مدل های خارجی بودن،ریرا که جلوش کپی لاماری بود که لاماری هم خودش کپی یه ماشین دیگه بود،tf21 هم که پشتش شبیه رنو کوئید بود،برای همین من گفتم (توی بحث طراحی) سایپا جلوتر از ایران خودروعه بخاطر ef7 و tu5،البته جدیدا زمزه ی ورود موتور های سه لیتری تیوان از سایپا هم به گوش میرسه که ۱۵۰ اسب قدرت دارن و استاندارد یورو ۶ دارن!،که فوق العاده ست برای به ماشین ایرانی!،حالا البته گفتن سال آینده روی سایپا آریا سوارش میکنن اگه دروغ نباشه…

        1. ایران می گوید

          تصحیح میکنم سه سیلندری نه سه لیتری

  4. Ali می گوید

    همینکه ابتدای مطلب میگه پراید ایمن‌ترین خودروی اقتصادی دنیا دیگه ادامه مطلب رو نباید خوند!
    بعد شاهین کشش خوبه؟!
    عجب…
    فقط مونده بود گاریسازان سایت‌های خودرویی رو هم دستشون بگیرن که دارن میگیرن!

    1. سیدعلی سیدهاشمی می گوید

      اینکه شما علم و تجربه چیزی رو ندارین و مخالفش هستین، نمی تونه به این معنی باشه که اون محصول بده. اینکه شما سوار شاهین نشدی و از کشش موتورش اطلاع نداری و دربارش صحبت می کنی، کار درستیه یا خبرنگار یک سایت خودرویی که چند هزار کیلومتر با شاهین رانندگی کرده؟!
      در رابطه با پراید هم گفته شد که با تعریف پروژه x100، این محصول به ایمنی رسید. همین الانش شما برید به برخی خودروهای اقتصادی بازار هند نگاه کنید؛ حتی ایمنی برخی از اونا از سری سدان های x100 سایپا پایین تره…

      1. Silent می گوید

        برادر لطفا ماله کش خودرو ساز داخل نباش؛
        من درحد تست رانندگی با خودرو شاهین داشتم میدونم چه آشغالی هست ،صدای موتور هم به طرز وحشتناکی تو کابین میپیچه.
        اگر این موتور شرکت تیوان به نتیجه رسید و رو آریا برای سال آینده سوار شد اون موقع میشه تا حدودی ابراز امیدواری کرد که این شرکت های مافیایی حرکت رو به جلویی رو شروع کردند که این طور بنظر میرسه اصلا این موتور بیشتر یه شواف تبلیغاتی بوده و خبری ازش نیست گویا!

        1. سیدعلی سیدهاشمی می گوید

          اینکه از کشش خوب‌ موتور شاهین میگیم، ماله‌کشیه؟! بله صداش زیاده؛ اما از نظر کشش، عملکرد خوبی داره و تا حالا خرابی خاصی نداشته!

        2. ناشناس می گوید

          سایلنت.واقعا از اسمی که نوشتی ممنونم.خواهشا سایلنت شو.موتور شاهین واقعا کشش عالی داره.گشتاورش ۱۷۸ نیوتن متر هست.حتی تنظیماتش طوریه که تو سربالایی از دناپلاس توربو عملکرد بهتری داره.

      2. سورن پلاس می گوید

        آقای سید هاشمی اینا شاهین ندیدن نمیدونن چیه …

    2. علی می گوید

      شما سوار شاهین شدی که در مورد کشش ان صحبت می کنید. اتفاقا کشش خیلی خوبی دارد.

  5. M می گوید

    شاهین سایپا نرم ترین و بهترین ماشین ایرانیه
    هرکسم ک سوار نشده نظر الکی نده
    بسوز ک پولشو نداری بخری همین ک نگاه میکنی ی دنیاس
    در ضمن برین ببینید ک ۱۲ هزار شاهین تولید شده و ۶ هزار تارا
    نرم ترین و ایمن ترین وبهترین قوای محرکه رو داره
    ی کلام پولشو نداریی سوارش نشدیی نظر نده اوکی؟

    1. عیوض می گوید

      خفه شو

      1. M می گوید

        اولا ادب داشته باش دوما حق میدم گدا ها باید ببین و بسوزن

    2. ایران می گوید
    3. سورن پلاس می گوید

      امینت شاهین حرف نداره سواریش هم یه حس خاصی میده …

  6. ali می گوید

    سلام این حقیقت داره اولین خودروی ملی برای سایپا هستش؟ چون که داخل دفترچه راهنمای محصولات سایپا نوشته ون کاروان اولین خودروی ایرانی که سال ۷۶ اولین نسخه اون ساخته شده

    1. ایران می گوید

      درسته،چون تا الان هرچی سایپا ساخته بود براساس پراید بود که خود پراید هم مال شرکت کیا ی کُره بود،ولی شاهین روی پلتفرم کاملا ملی ساخته شده

    2. افشین می گوید

      سلام

      شاهین متاسفانه دلال پسند نیست به همین دلیل مدام پیام های منفی داره در صورتیکه ایمن ترین و کشش و طراحی بسیار زیبایی داره و گیربکس نرم و رانندگی لذت بخش

  7. genius می گوید

    سایناcvt یک فاجعه تمام عیار بود در بحث کشش و قدرت!موتور براوو ازت سبقت میگیره باهاش امیدوارم شاهین cvt تکرار این مشکل نباشه

    1. ایران می گوید

      داداش هنوز ساینا cvt به بازار عرضه نشده!،شما ماشین زمان داری؟

      1. genius می گوید

        داداش شما سنت قد نمیده یادت بیاد فروردین ۱۳۹۶ اولین سریش اومده تو بازار و من مالک یکیشون بودم تقصیر منه؟؟اقلا یه سرچ بزن بعد کامنت بده

  8. علی می گوید

    بر خلاف نظر عموم شاهین فروش خوبی دارد. الان تولید ماهانه ان بالای ۳۰۰۰ دستگاه است، این باعث می شود به مرور جا بیافتد. ماشین با کیفیتی است و‌ کشش خوبی دارد.

    1. Alireza می گوید

      میگن تو مدلا ۱۴۰۱ بی سرو صدا تر شده ، درسته؟

      1. سورن پلاس می گوید

        بله درسته

    2. سورن پلاس می گوید

      تو خیابون خیلی زیاد شده

  9. رضا کاظمی می گوید

    باسلام وتشکر ازآقای هاشمی
    به نظر شخصی خودتان(جهت راهنمایی درخریدآینده)شاهینcvt باموتور۸سوپاپ بهتر است یا شاهین ۶ سرعته با موتور۱۶سوپاپ؟
    واگر امکان دارد بفرمایید این خودروها کی به بازار عرضه خواهند شد؟محدوده قیمتی چقدر است؟درصورت امکان مقاله ای درخصوص تفاوت cvt باAT ارائه فرمایید
    باتشکر

  10. رضا کاظمی می گوید

    باسلام وتشکر ازآقای سیدهاشمی
    به نظر شخصی خودتان(جهت راهنمایی درخریدآینده)شاهینcvt باموتور۸سوپاپ بهتر است یا شاهین ۶ سرعته با موتور۱۶سوپاپ؟
    خودروها کی به بازار عرضه خواهند شد؟محدوده قیمتی کارخانه وبازارچقدر است؟درصورت امکان مقاله ای درخصوص تفاوت cvt باAT ارائه فرمایید
    باتشکر

  11. بهزاد می گوید

    سلام آقای سیدعلی سیدهاشمی. انتظار داشتم به مشکل بزرگ خودروی شاهین هم اشاره ای داشته باشید ولی متاسفانه بنظر میرسه سایت چرخان برخلاف گذشته طلایی خودش ، روحیه انتقاد و رک گویی خودش رو از دست داده و تبدیل شده به حامی اشغال سازان ایرانی. جهت اطلاع عرض می کنم ارتفاع کاتالیست شاهین از زمین بقدری کم هست که در دست اندازهای با شیب زیاد خیابانها آسیب جدی به اون و مجموعه پیوسته اون به سیستم توربو میشه که خسارت ریالی سرسام آوری رو در پی دارد ( ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان) و جالبه که جزو گارانتی هم نیست و سایپا از پرداخت هزینه خسارت وارده شونه خالی می کنه. بفرمائید توضیح بدهید جناب هاشمی ….

    1. علی می گوید

      مطمئنی درست رانندگی می کنید؟ من شاهین۱۴۰۱ دارم، والا تا حالا چنین مشکلی نداشتم. جاهای مختلفی هم رفتم تا حالا جایی گیر نکرده است.

      1. علی می گوید

        مطمئنی درست رانندگی می کنید؟ من شاهین۱۴۰۱ دارم،والا تا حالا چنین مشکلی نداشتم. جاهای مختلفی هم رفتم تا حالا جایی گیر نکرده است.

  12. علی می گوید

    مطمئنی درست رانندگی می کنید؟ من شاهین۱۴۰۱ دارم، والا تا حالا چنین مشکلی نداشتم. جاهای مختلفی هم رفتم تا حالا جایی گیر نکرده است.

    1. علی می گوید

      مطمئنی درست رانندگی می کنید؟ من شاهین۱۴۰۱ دارم،والا تا حالا چنین مشکلی نداشتم. جاهای مختلفی هم رفتم تا حالا جایی گیر نکرده است.

  13. رضا می گوید

    آقابهزادعزیز
    #قیمت کل سیستم کاتالیست نهایتا” ۵ میلیونه
    #به خاطربرخوردکمتر وشتاب بهتر قسمت عقب خودرو بالاتر طراحی شده
    #قرار نیست ما با دست اندازهای کوچه خیابونها کشتی بگیریم وهمه را ضربه فنی کنیم وهیچ اتفاقی برای خودمون یاماشینمون نیفته!!! هر ماشینی می خواد باشه
    بالاخره با این جور رانندگی های ما یک روزی کفش گیرمیکنه
    ##البته درضربه های شدید کف خودرو مخصوصا” زیر موتور آسیب پذیره که باید مقاوم سازی بشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.