مکمل بنزین
رپورتاژ

مزایای ترکیب پروتئین وی با آب

پروتئین وی از ترکیب پودر پروتئین و آب ساخته می‌شود. به صورت بسته‌بندی‌شده فروخته می‌شود و در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیداکرده است، به خصوص در میان کسانی که به دنبال آب‌رسانی مجدد پس از تمرینات ورزشی هستند. با این وجود، ممکن است تعجب کنید که آیا مصرف آب با پروتئین ضروری است یا خیر. پروتئین وی که از شیر گاو استخراج می‌شود، یکی از رایج‌ترین پروتئین‌های مورد استفاده در این محصول است. با این حال، انواع دیگری از پروتئین نیز استفاده می‌شود، از جمله پروتئین‌های گیاهی و پپتیدهای کلاژن مبتنی بر حیوان که از بافت همبند مشتق می‌شوند. این مقاله قرار است بگوید پروتئین وی چیست؟ و یک نمای کلی از پروتئین وی را به شما ارائه دهد و بررسی می‌کند که آیا باید آن را بنوشید یا خیر؟

کم کالری اما سرشار از پروتئین

بسته به نام تجاری پروتئین وی، این محصول می‌تواند پروتئین نسبتاً بالایی داشته باشد. در حالی که کالری نسبتا کمی را ارائه می‌دهد. برای مثال، یک بطری 16 اونسی (480 میلی لیتری) از این محصول ممکن است 15 گرم پروتئین و تنها 70 کالری را تأمین کند. پروتئین وی همچنین ممکن است حاوی مقادیر مناسبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی نسبت به تعداد کالری موجود در آن باشد. اما این کاملاً به برند بستگی دارد. انواع ساخته شده با پروتئین آب پنیر یا کلاژن نیز حاوی کلسیم و منیزیم هستند که دو ماده معدنی که برای سلامت استخوان‌ها محسوب می‌شوند. بعلاوه، برخی از انواع آن ممکن است ویتامین‌ها و مواد معدنی اضافه شده، از جمله ویتامین‌های B6، B12، C و D را ارائه دهند که بسیار مفید هستند. با این حال، برخی از برندها از موادی مانند قندهای اضافه شده و همچنین رنگ‌ها، طعم‌دهنده‌ها یا شیرین‌کننده‌های مصنوعی استفاده می‌کنند که سالم نیستند و حتی می‌توانند برای بدن ضرر داشته باشند. در حالی که مقدار شکر مورد استفاده در پروتئین وی به احتمال زیاد نسبتاً کم است، اما اگر به طور منظم پروتئین وی زیادی مصرف کنید، مقدار شکر می‌تواند در بدن شما اضافه شود.

پروتئین وی می‌تواند به کسانی که به پروتئین اضافی نیاز دارند کمک کند

برخی از افراد بیش‌ازحد معمول به پروتئین نیاز دارند. این گروه‌ها شامل ورزشکاران، کسانی که تحت درمان سرطان قرار می‌گیرند و افراد مسن هستند. در نتیجه نوشیدن پروتئین وی علاوه بر خوردن یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند به این جمعیت کمک کند. با این حال، با مصرف پروتئین بیشتر در رژیم غذایی معمولی، می‌توان به طور کامل نیازهای پروتئین را رفع کرد. بنابراین نوشیدن این محصول ضروری نیست. تکیه بر پروتئین وی و استفاده مداوم از آن به جای منابع غذایی برای جبران پروتئین ممکن است انواع اسیدهای آمینه مصرفی شما را به خطر بیندازد. آمینواسیدها بلوک‌های سازنده پروتئین هستند و برای حفظ سلامت مطلوب باید انواع مختلفی از آن‌ها را دریافت کنید.

بعد از ورزش

پروتئین وی به یک نوشیدنی محبوب پس از تمرین و کمک به حفظ تناسب اندام تبدیل شده است. این به این دلیل است که افرادی که بسیار فعال هستند، به ویژه آن‌هایی که تمرینات مقاومتی انجام می‌دهند، برای ریکاوری و رشد عضلات به پروتئین بیشتری نیاز دارند. بزرگ‌سالان فعال معمولاً به 0.5 تا 0.9 گرم پروتئین به ازای هر پوند (1.2-2 گرم در کیلوگرم) از وزن بدن نیاز دارند. این افزایش قابل‌توجهی نسبت به میزان پروتئین موردنیاز بزرگ‌سالان کم‌تحرک است. زیرا آن‌ها به 0.36 گرم پروتئین به ازای هر پوند (0.8 گرم به ازای هر کیلوگرم) وزن نیاز دارند. با این حال، افرادی که بسیار فعال هستند هنوز هم می‌توانند به راحتی نیازهای خود را از طریق منابع غذایی تأمین کنند. مواد مغذی مفیدی که از خوردن انواع منابع پروتئینی کامل به دست می‌آورید به رشد و ریکاوری عضلات بعد از تمرین نیز کمک می‌کند. در نتیجه در حالی که نوشیدن پروتئین وی هر چند وقت یک‌بار بعد از یک تمرین سخت مضر نیست، فواید خوردن غذاهای کامل به مراتب بیشتر از آن است.

کمک به کاهش وزن

مصرف پروتئین وی نیز می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. این بیشتر به این دلیل است که پروتئین می‌تواند متابولیسم را افزایش داده و احساس سیری را افزایش دهد و به طور کلی منجر به کاهش کالری دریافتی شود. با توجه به این اثرات، برخی از افراد ممکن است برای کمک به کاهش وزن به پروتئین وی روی بیاورند. با این حال، مصرف این محصول برای کاهش وزن غیرضروری است و صرفاً افزایش مصرف پروتئین‌های رژیمی بدون چربی برای کاهش وزن کافی است.

پروتئین وی برای اکثر مردم غیرضروری است

نوشیدن پروتئین ویساخته شده از حداقل مواد و بدون هیچ‌گونه افزودنی احتمالاً مضر نیست. با این حال، انجام این کار به طور کلی برای تأمین نیازهای پروتئینی شما غیرضروری است. زیرا مصرف غذاهای کامل با پروتئین بالا، از جمله تخم مرغ، گوشت، محصولات لبنی، لوبیا و آجیل، پروتئین و مواد مغذی بیشتری نسبت به نوشیدن پروتئین وی فراهم می‌کند. یک مطالعه روی 58000 نفر نشان داد که اکثر افراد به اندازه کافی ماده مغذی دریافت می‌کنند. این مطالعه نشان داد که شرکت‌کنندگان پروتئین کافی مصرف می‌کنند تا 14 تا 16 درصد از کل کالری دریافتی خود را تشکیل دهند، که این مقدار  در محدوده توصیه شده قرار دارد. در نتیجه می‌توان گفت مصرف پروتئین وی برای همه افراد جوامع ضروری نیست و این موضوع می‌تواند به یک عادت گران قیمت تبدیل شود.

چه کسانی باید از پروتئین وی اجتناب کنند؟

برخی از افراد باید کمتر از حد متوسط پروتئین مصرف کنند، از جمله افرادی که بیماری کلیوی یا عملکرد ضعیف کلیه دارند، و همچنین افرادی که دارای مشکلات متابولیسم پروتئین هستند، مانند هموسیستینوری و فنیل کتونوری. اگر لازم است مصرف پروتئین خود را محدود کنید یا مراقب باشید، نباید پروتئین وی بنوشید. علاوه بر این، در صورت حساسیت یا عدم تحمل به پروتئین شیر یا شیر، در نوشیدن پروتئین وی احتیاط کنید، زیرا بسیاری از انواع آن با پروتئین شیر و یا آب پنیر ساخته می‌شوند.

سخن پایانی

پروتئین وی یک محصول از پیش بسته بندی شده است که به جامعه تناسب اندام عرضه می‌شود. این محصول از ترکیب آب و پودر پروتئین، مانند پروتئین وی یا پپتیدهای کلاژن ساخته می‌شود. پروتئین وی سرشار از پروتئین، کالری کم و در حد اعتدال برای اکثر افراد سالم و کسانی که نیاز به افزایش مصرف پروتئین دارند مفید است. با این حال، نوشیدن آن برای تأمین نیازهای پروتئینی شما ضروری نیست. همچنین مصرف منظم آن ممکن است شما را در خرج بیندازد و گران باشد. در کنار همه این‌ها، برخی از انواع آن ممکن است حاوی قند، رنگ یا طعم‌دهنده باشند. اگر می‌خواهید پروتئین وی بخرید، می‌توانید آن را در اکثر خواربارفروشی‌ها یا داروخانه‌ها پیدا کنید. فقط حتماً برچسب‌های محصول را به دقت بخوانید تا مصرف افزودنی‌های ناسالم را به حداقل برسانید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا