Take a fresh look at your lifestyle.
َADS Temp مستطیل

مقایسه آریسان 2 و کارا تک کابین، وانت‌های 300 میلیونی بازار

دهه‌ها است که بخش وانت‌های ارزان‌قیمت در کشورمان از عدم تنوع شدیدی رنج می‌برد و به نظر می‌رسد این مشکل هیچ‌گاه حل نخواهد شد. بااین‌حال، به‌تازگی ایران‌خودرو فروش وانت جدید آریسان 2 را آغاز کرده است تا شاید کمی تنوع این بخش از بازار را افزایش دهد. البته آریسان قبلاً هم در بازار حضور داشت اما به دلیل مشکلات مختلفی مثل ضعف شاسی و قوای محرکه بی‌کیفیت و قدیمی، نتوانست چندان موفق عمل کند.

حال نسخه جدید این خودرو با نام آریسان 2 به بازار آمده تا با تغییرات بزرگی که تجربه کرده، شاید بتواند ناکامی گذشته را جبران کند. یکی از اصلی‌ترین رقبای این وانت جدید ایران‌خودرو در بازار وانت کارا تک کابین گروه بهمن است و بنابراین قصد داریم در ادامه این دوانت نسبتاً ارزان‌قیمت را باهم مقایسه کنیم.

معرفی کلی

آریسان 2 و کارا در کنار پراید 151 و نیسان زامیاد، ارزان‌ترین وانت‌های بازار کشورمان محسوب می‌شوند. وانت کارا درواقع نسل سوم وانت‌های سری B مزدا است که در سال 1977 معرفی شد و همچنان در کشورمان در نسخه‌های تک و دو کابین در حال تولید است. از سوی دیگر، آریسان به‌عنوان جانشین وانت پیکان در سال 1394 راهی بازار کشور شد. این خودرو بر اساس پژو روآ ساخته شده بود و از همان پیشرانه 1.7 لیتری OHV که در اصل متعلق به پیکان بود استفاده می‌کرد. به دلیل مشکلات مختلف این خودرو اما ایران‌خودرو در سال 1399 به تولید آن پایان داد و چند ماه پیش نسخه جدید آن را با نام آریسان 2 رونمایی کرد.

طراحی بیرونی

در مورد طراحی بیرونی این خودروها حرف چندانی نمی‌توان زد زیرا هردو وانت‌هایی قدیمی هستند که سال‌ها است آن‌ها را در خیابان‌ها دیده‌ایم. بااین‌حال، آریسان 2 ازآنجایی‌که از اتاق پژو 405 استفاده می‌کند، به لطف سپرهای پلاستیکی مشکی، نمای کمی مدرن‌تر و آئرودینامیک‌تری دارد. به همین دلیل، آریسان را با همین ظاهر قدیمی می‌توان زیباترین وانت اقتصادی بازار کشور دانست. این در حالی است که کارا در ظاهر هیچ تغییر قابل‌توجهی نسبت به مزدا سری B سال 1977 نداشته و از همان ظاهر جعبه‌ای شکل و قدیمی استفاده می‌کند.

تنها تغییراتی که طی این سال‌ها گروه بهمن در ظاهر این وانت ایجاد کرده، تجهیز به چراغ‌های جلو عقب مدرن‌تر است. همچنین در جدیدترین نسخه کارا که با عنوان تیپ 4 شناخته می‌شود، آینه‌های جانبی با نمونه‌های متعلق به رنو ساندرو جایگزین شده‌اند. از سوی دیگر، تنها تغییرات ظاهری آریسان 2 نسبت به نسخه قبلی هم تجهیز به مه شکن‌های جلو سنسورهای دنده‌عقب است.

داخل

در داخل، شرایط آریسان به‌مراتب بهتر از کارا است زیرا از داشبورد جدیدی استفاده می‌کند که چند سال پیش برای پژو 405 و پارس طراحی شد. به همین دلیل، کابین وانت ایران‌خودرو بسیار مدرن‌تر از کارا به نظر می‌رسد که همچنان از داشبوردی کاملاً قدیمی و ساده متعلق به چندین دهه پیش استفاده می‌کند. البته داخل هردو خودرو مملو از پلاستیک خشک سیاه و بی‌کیفیت است و آریسان 2 با وجود طراحی مدرن‌تر مشترک با پژو پارس، از لحاظ کیفیت برتری چندانی نسبت به وانت پیر گروه بهمن ندارد.

نکته جالب در داخل کارا، قرض گرفتن قطعاتی از دیگر خودروها مثل غربیلک فرمان است که از تیبا گرفته شده است. درمجموع، انصافاً فضای داخلی آریسان 2 با صفحه آمپر بروز و رو دری‌های جدید مشابه پارس، برای یک پیکاپ ارزان‌قیمت قابل‌قبول به نظر می‌رسد درحالی‌که وانت کارا در اینجا هیچ حرفی برای گفتن ندارد. همچنین کارا تک کابین در داخل از محدودیت فضای آزاردهنده‌ای رنج می‌برد درحالی‌که اتاق آریسان جادارتر است.

تجهیزات

در کشورمان، از خودروهای سواری ارزان‌قیمت هم نباید انتظار تجهیزات زیادی را داشت چه رسد به وانت ولی بااین‌وجود، آریسان با برخورداری از دو ایربگ، سیستم تهویه، فرمان هیدرولیک، قفل مرکزی با ریموت، پنجره‌های برقی و سنسور دنده‌عقب، شرایط بهتری دارد زیرا در کارا از سنسور دنده‌عقب خبری نیست و پنجره‌ها هم به‌صورت دستی بالا و پایین می‌شوند. ترمزهای هردوانت هم در عقب کاسه‌ای هستند اما از سامانه ABS و EBD بهره می‌برند. همچنین هردو خودرو از رینگ‌های فولادی استفاده می‌کنند که در البته آریسان 15 اینچی و در کارا 14 اینچی هستند.

پیشرانه و گیربکس

در این قسمت، وانت کارا تمام ناکامی‌های قبلی در برابر رقیب ایران‌خودرویی را جبران می‌کند زیرا این خودرو از یک پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر 16 سوپاپ استفاده می‌کند که 112 اسب بخار قدرت و 171 نیوتن متر گشتاور دارد. از سوی دیگر، هرچند ایران‌خودرو در آریسان 2 پیشرانه 1.7 لیتری OHV قبلی را با پیشرانه مدرن‌تر XU7 پلاس 1.8 لیتری جایگزین کرده است اما این موتور هشت سوپاپ هم با 97 اسب بخار قدرت و 146 نیوتن متر گشتاور، حرف چندانی در برابر رقیب برای گفتن ندارد. این در حالی است که پیشرانه کارا هم نسبت به حجم، بازدهی پایینی دارد ولی درهرصورت نسبت به آریسان برتر است.

همچنین از نظر استهلاک و هزینه‌های نگهداری هم برتری با کارا است زیرا پیشرانه XU7 به مشکل واشر سر سیلندر شهرت دارد و هرچند گفته شده در نسخه پلاس این مشکل برطرف شده اما در عوض هزینه‌های نگهداری آن با نیاز به روغن‌های گران‌تر افزایش یافته است.

البته از سوی دیگر، آریسان به‌صورت دوگانه‌سوز به بازار عرضه می‌شود و جانمایی مخازن CNG آن به‌گونه‌ای صورت گرفته که فضای بار را اشغال نمی‌کند. همچنین طبق اعلام ایران‌خودرو، موتور جدید XU7 پلاس در صورت استفاده از سوخت گاز دچار افت توان نمی‌شود؛ بنابراین، برای خریداران آریسان 2 این می‌توان مزیت بزرگی نسبت به کارا باشد.

برای یادآوری، کارا چند سال پیش زمانی که گروه بهمن به دلیل مشکلات مختلف امکان ادامه تولید و استفاده از پیشرانه 2 لیتری 12 سوپاپ اصلی مزدا را نداشت، برای مدتی کارا را با پیشرانه 1.7 لیتری OHV آریسان به تولید رساند که البته موتور مناسبی برای این وانت نبود و خیلی زود جای خود را به پیشرانه 2 لیتری کنونی ساخت چین داد.

ظرفیت بار

در اینجا نیز برتری کاملاً با کارا است زیرا این وانت قدیمی از شاسی نردبانی مستقل استفاده می‌کند و بسیار توانمندتر از آریسان است. طبق اعلام بهمن موتور، ظرفیت بار این وانت در نسخه تک کابین 1000 کیلوگرم است درحالی‌که ایران‌خودرو ظرفیت بار آریسان 2 با دو سرنشین را 750 کیلوگرم و ظرفیت بار خالص را 600 کیلوگرم اعلام کرده است. موضوع مهم دیگر اما اینکه برخلاف آریسان قبلی، در این نسخه نیروی موتور به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود که برای یک وانت اصلاً ایده‌آل نیست و روی توانایی‌های حرکتی آن تأثیر منفی می‌گذارد. این در حالی است که کارا یک وانت سنتی با شاسی مستقل و انتقال قدرت محرک عقب است و قطعاً برای انجام وظایف سنگین یک پیکاپ بسیار مناسب‌تر از آریسان خواهد بود. همچنین این وانت در نسخه دو کابین هم ارائه می‌شود درحالی‌که آریسان فقط به‌صورت تک کابین تولید می‌شود.

قیمت و جمع‌بندی

قیمت کارخانه‌ای کارا تک کابین 325 میلیون تومان است درحالی‌که ایران‌خودرو به‌تازگی قیمت آریسان 2 را 285 میلیون تومان اعلام کرده است؛ بنابراین، دو وانت اختلاف قیمت 40 میلیون تومانی دارند که با توجه به توانایی‌های بیشتر کارا به نظر می‌رسد ارزش پرداخت این مبلغ اضافه را داشته باشد.

از سوی دیگر، آریسان 2 با تغییر انتقال قدرت به محرک جلو، حالا بیشتر به رقیبی برای پراید 151 تبدیل شده ولی بیش از صد میلیون تومان از آن گران‌تر است. این باعث شده کارا در بازار وانت‌های اقتصادی تقریباً بی‌رقیب شود و صرفاً وانت زامیاد را در برابر خود ببیند که در کلاس متفاوتی قرار دارد.

به‌طورکلی، برای کسانی که یک وانت را برای انجام وظایف سنگین و خشن می‌خواهند، قطعاً کارا انتخاب بهتری است درحالی‌که آریسان 2 نیز به‌عنوان وانتی نسبتاً مدرن‌تر و راحت‌تر می‌تواند برای استفاده‌های سبک‌تر گزینه مناسبی باشد درحالی‌که تولید به‌صورت دوگانه‌سوز هم می‌تواند برگ برنده آن باشد اما بااین‌حال، باید دید در عمل هنگام حمل 600 تا 700 کیلوگرم بار سیستم انتقال قدرت محرک جلوی آن چگونه عمل خواهد کرد.

مشخصات فنی

کارا تک کابین

آریسان 2

پیشرانه 2.0 لیتری 4 سیلندر 1.8 لیتری 4 سیلندر
تعداد سوپاپ 16 8
قدرت 112 اسب بخار 97 اسب بخار
گشتاور 171 نیوتن متر 146 نیوتن متر
گیربکس 5 سرعته دستی 5 سرعته دستی
محور محرک عقب جلو
ظرفیت باک 66 لیتر 40 لیتر+ 75 لیتر گاز
وزن 1250 کیلوگرم 1274 کیلوگرم
ظرفیت بار 1000 کیلوگرم 750 کیلوگرم
طول 4,820 میلی‌متر 4,665 میلی‌متر
عرض 1,620 میلی‌متر 1,720 میلی‌متر
ارتفاع 1,560 میلی‌متر 1,465 میلی‌متر
فاصله محوری 2,865 میلی‌متر 2,660 میلی‌متر
طول اتاق بار 2,190 میلی‌متر 1,800 میلی‌متر
عرض اتاق بار 1,435 میلی‌متر 1,360 میلی‌متر
ارتفاع اتاق بار 410 میلی‌متر 430 میلی‌متر
قیمت کارخانه 325 میلیون تومان 285 میلیون تومان

 

35 دیدگاه
  1. سجاد کاظمی می گوید

    فعلا وانت کارا حرف اول میزنه

    1. ناشناس می گوید

      آریسان موتور پیکان خیلی بهتر و کم خرج تر از آریسان موتور پژو است

      1. ناشناس می گوید

        نه بابا،دورغ نگو

  2. ناشناس می گوید

    نه این بماندونه آن

  3. ناشناس می گوید

    قیمتش خیلی زیاده

  4. داریوش می گوید

    وانت کارا بسیار بسیار محکمتر و با کیفیت تره . آریسان بعد از دو سال لش میشه این آریسان ۲ از آریسان ۱ خرابتره

  5. ناشناس می گوید

    وانت دوگانه فابریک را با وانت خداتومن بنزین مقایسه می کنید ؟

  6. وحید می گوید

    عشق فقط نیسان آبی

  7. سام می گوید

    چه خبره؟آریسان ۲۸۵تومان لااقل ۵۰تومان روش میذاریم یه نیسان میخریم

  8. ناشناس می گوید

    وانت‌کارا‌یک‌تن‌بار‌به‌راحتی‌میبره‌ولی‌این‌کاسه‌توالت‌چی‌حیف‌پول‌که‌میدن‌برا‌این‌لگن‌بااین‌ظاهر‌زشت

    1. امیر می گوید

      کارا شیشه هاش که دستیه خیلی ضایعس

  9. م‌ش‌قدرود می گوید

    وانت‌کارا‌یه‌تن‌بار‌میبره‌انوقت‌این‌کاسه‌توالتا‌با‌کارا‌مقایسه‌میکنی‌حیف‌پولی‌که‌این‌ملت‌ندیده‌میدن‌به‌این‌لگن‌.وانت‌کارا‌یه‌‌قیافه‌ای‌داره‌ولی‌اون‌مسراب‌چی

    1. متین می گوید

      وانت کارا خیلی علیتره من بابام کارا داره حرف نداره از نظر من عالیه

      1. علی می گوید

        ما نیسان داشتیم سر بالایی دنده ۳ میرفت همون با را با وانت کارا دنده۵ دنده۴ میره

      2. مملو می گوید

        کی میتونه بخره

        1. طیب می گوید

          سلام دوستان، واقعیت اینه که: وانت آریسان اصلا کم نمیاره کلا با دنده ۳ حال میکنه، سربالائی ها رو هم با سرعت و شتاب زیادطی میکنه، مهر ۱۴۰۲ یک دستگاه صفرش رو ۴۰۰ تومن از نمایندگی درآوردم، واقعا لذت میبری وقتی بار زدی و داری رادیو گوش میدی و از بخاری یا کولرش استفاده میکنی، ماشین شیک و محکمیه، بسیار زیبا ست تو وانتا تکه، مثل نیسان نیست که همه رو بترسونه، چون نیسان واقعا پرخطره، مثل مزدا هم نیست که پر اصطحلاک و تنبل باشه، مثل وانت ال۹۰ هم نیست که جای بار کم باشه، در اصل پشت فرمون انگار پرشیا سواری اما قدرت و مقاومت و انعطاف پذیری و تیزی رو هم داری، اما خدائی از پرشیا سوارا خوشم نمیاد باهاشون حال نمیکنم، با لاماری هم که باشی اذیتت میکنن، اما آریسان۲ سوارها دنبال شونی بازی و اذیت نیستند، دنبال یه لقمه نون حلال آهسته در جاده ها نون درمی‌آرند.

      3. امیرعلی می گوید

        سلام

  10. ناشناس می گوید

    به نظرم وانت آریسان دو را می توانیم با وانت ال نود که دیگر در سبد محصولات فعلی نیست مقایسه کنیم آن هم چرخ جلو بود و حجم بار کمتر از یک تن جابجا می کرد اما مدل های قدیمی تر آن که هنوز در بازار ایران خرید و فروش می شوند با قیمت خیلی بالاتری از صفر وانت های فعلی خریدار داره و کسانی هستند که وانت تند و تیز بروز تر و احتمالا شهری نیاز دارند که آریسان ۲ می تواند جایگزین نسبتا مناسبی برای ال نود که دیگر تولید و یا وارد نمی گردد باشد

  11. محمد می گوید

    اریسان ۲ یک خودرو شهری با سواری خوب هستش و کاراییش با وانتهای دیگه فرق داره اگه دنبال یک ماشین هستید که هم وانت باشه هم سواری خوبی داشته باشه و کم خرج باشه پول بنزین ندین اریسان ۲ بهترین گزینه هستش

  12. سیدجواد می گوید

    خدایی آریسان۲ خیلی بهتر از کارا هست
    کارا فقط یه شاسی خوب داره که آریسان هم داره ، داداش بیخودی گول این حرفا رو نخورید که آریسان۲ واشر میزنه ،موتور xu7p خیلی خوب روی پارس جواب داده که بهتر از tu5 داره عمل میکنه.
    شرکت بهمن اگر میخواد برای مردم کار کنه باید موتور و شاسی مزدا رو روی یک اتاق و کابین باکیفیت تر و زیباتر پیاده میکرد.

    1. مهدی می گوید

      سلام آقا جواد هزینه تعویض روغن این وانت هم پایین اومده

    2. تویوتا می گوید

      مرده شور هردوشون ببره

  13. حمید می گوید

    سلام
    وانت اریسان کابینش جاداره، سواریش تند و تیزه، برای مسافت‌های طولانی خوبه،

  14. مهدی می گوید

    ولنت کارا با کیفیت تر هست برای کارهای سنگین بهتر هست و کارا ضعیف تر هست و بدرد کسایی میخوره که بار سبک شهری دارند و حالت سواری وانت میخوان

  15. ناشناس می گوید

    حرف اول اریسان دو میزنه ..تا سوار نشوید نمی‌دانید

  16. ناشناس می گوید

    من الان نزدیک۳ ماهه آریسان۲ دارم فوق العادست
    مزدا کارا هم داشتم ولی آریسان۲ هم کابینش جادارتره هم سواریش نرمتر هم اینک یک تن بارهم داخلش زدم واقعا عالی راه میره

    1. ناشناس می گوید

      وانت کارا بهتره یا آریسان ۲

  17. مهدی می گوید

    اریسان ۲ قطعا گزینه بهتری هست ،از هر لحاظ به روزتر هست.

  18. وحید می گوید

    بسیار رانندگی راحت وبا کیفیتی داره انگار پارس هست با بار وبی بار من الان نزدیک ۴ماه هست دارم ماشاالله خیلی خوبه

  19. مجید می گوید

    آریسان۲ حرف اول رو میزنه واقعا عالیه

  20. م.م می گوید

    من دارم .خیلی خوووبه

  21. ناشناس می گوید

    من کارا دو کابین دارم عیبهایی که داره قطعات ، نمایندگیها و مکانیکش کمتر از آریسان هست ، صدای موتور خیلی میاد تو کابین مخصوصا با کولر روشن ، تو جاهای کوچک براحتی نمیتونه دور بزنه و پر مصرفه

  22. رضا می گوید

    هر قت روی هر کدامش ۸۰۰ کیلو بار زدی و توی یک مسیر یکسان فیلم گرفتی و مصرف سوختش رو هم بررسی کردی می تونی بگی کدوم بهتره. وگرنه از پشت سیستم و با تایپ کردن مقاله نمیشه مقایسه انجام داد.

  23. محمدیان می گوید

    من کارا مدل ۹۸ دارم موتور میتسوبیشی . مسقف آهنی ۱۸۰ سانتی گذاشتم روش . از بازار گل امام رضا تهران بار گل زدم تا جایی که در به زور بسته میشد . بار گل رو آوردم مقصد ملایر . نزدیکهای مقصد بردم باسکل وزن کردم فقط برای خودم ببینم چقدر بار وزن داشته . ۲ تن ۹۶۰ کیلو وزن ماشین و بار بود . وزن خالی ماشین با مسقف آهنی ۱۶۶۰ هستش . ۴۰۰ کیلو وزن مسقفی هستش که روی ماشین سوار کردم . بار گل که زدم یک تن و ۲۶۰ بود . درمجموع خیلی راحت یک تن و ۷۰۰ کیلو بار میشه برد . از اون به بعد دیگه راحت بهش بار میزنم آخ هم نمیگه الان ۱۶۰ هزار باهاش کار کردم ماشالله فقط مصرفیها تسنه تایم و دینام اینها خرج داشته . حالا دوستانی که آریسان میگن بهتره نظر بدین . کلا وانت بار اسمش با خودشه برای جابه جای بار هستش . به نظر من که تجربه کار با مزدا دارم به نظرم مزدا کارا حرف نداره میشه بهش اطمینان کرد .

  24. ناشناس می گوید

    وانت آریسان ۲ برای حمل بارهای سبک تر و تو شهری و بین شهری نزدیک خوبه هم سواری است هم باری
    وانت کارا برای بیرون شهر و بار سنگین تر ولی کارا طراحی اش بر میگرده به سال ۶۴ هیچ برنامه جدیدی رو این اطاق پیاده نکردند متاسفانه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.