مکمل بنزین
گوناگونخبر

طراحی محصولات جدید و آتی ایران خودرو، همگام با آخرین استانداردهای روز

پس از روی کار آمدن تیم مدیریتی جدید بر گروه صنعتی ایران خودرو، به نوعی شاهد آغاز تحولی در طراحی محصولات جدید و آتی این خودروساز شدیم. تحولی که توسط حسین سلیمانی، به عنوان سر طراح و رئیس اداره طراحی صنعتی ایران خودرو آغاز شده و تیم تحت مدیریتی او توانسته تا با طراحی‌های انجام شده، مدیران ارشد ایران خودرو را راضی کند.

حسین سلیمانی- سرطراح ایران خودرو

ری‌را؛ کراس اووری که با کد پروژه‌ای k125 قرار بود تا در سال گذشته با طراحی متناسب با خطوط سدان تارا وارد بازار شود، با روی کار آمدن تیم مدیریتی جدید، طراحی آن تغییر کرد. تغییری که باعث شده تا ری‌را طراحی متناسب با ترندهای روز دنیا را داشته باشد و با معرفی آن، شاهد به نوعی انقلابی در طراحی محصولات ایران خودرو بودیم. این انقلاب صرفا در طراحی خارجی ری‌را نبوده و در طراحی داخلی نیز کم و کسر خاصی نسبت به رقبای آسیایی و چه بسا اروپایی خود ندارد. البته اینکه کم و کسری ندارد، به این معنی نیست که ایرادی در طراحی آن وجود ندارد.

اما به TF21 می‌رسیم. هاچ‌بکی که قرار است تا در مدل‌های مختلفی چون هاچبک کراس (کراس لوک) نیز عرضه شود. اما TF21 که ایران خودرو آن را محصولی در رده خودروهای اقتصادی محسوب می‌کند، طراحی فراتر از خودروهای اقتصادی کنونی بازار ایران دارد. زیرا در چند سال گذشته و باتوجه به تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه کشورمان، عملا خودروهایی در رده TF21 وارد کشور نشده و در این سال‌ها نیز خودروهای اقتصادی از استانداردهای جدیدی بهره برده و به قولی، تحریم‌ها، مردم را از استفاده و حتی دیدن خودروهایی با استانداردهای جدید، منع کرده بود.

شاید در زمان رونمایی از خودرویی با کد پروژه ای TF21، انتقاداتی به طراحی آن وارد بوده و است؛ ولی براساس توضیحات کمتر منتشر شده، طراحی نهایی TF21 قطعا از نسخه رونمایی شده، بهتر و دلنشین‌تر خواهد بود.

ایران خودرو در مدت اخیر توجه زیادی به استانداردسازی محصولات گذشته و رعایت استانداردهای 85 گانه در محصولات جدید خود کرده است. نتیجه این تلاش‌ها، عبور از تمام استانداردهای جدید و سختگیرانه توسط خودرو TF21 بوده و تمامی نسخه‌های این خودرو با وجود تفاوت هایی که در تریم داخلی، سطح امکانات و حتی تفاوت‌های ظاهری دارند، قادر به پاس کردن استانداردهای ملی 85 گانه صنعت خودرو ایران خواهند بود.

درنهایت، با مشاهده پروژه‌های جدید می‌توان گفت که ایران خودرو به این نتیجه رسیده تا علاوه بر ارتقاء کیفی، ایمنی، آپشنی و…، مسئله طراحی نیز امری مهم است. طراحی هایی که باید تا در شرایطی که خودروهای روز وارد کشور نمی شود، جای خالی آن‌ها را پر کرده و علاوه بر ارتقاء برند ایران خودرو، حس خودباوری ملی را نیز افزایش دهد.

لازم به ذکر است که نسخه نهایی پروژه TF21 به پیشرانه آشنا TU5 پلاس مجهز خواهد بود که یک موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی با حجم 1587 سی سی است. این پیشرانه قادر به تولید 110 اسب بخار، قدرت و بیشینه گشتاور 144 نیوتن متر بوده که این توان توسط گیربکس شش سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده به صورت تیپ ترونیک به چرخ های جلو منتقل می‌شود. البته ایران خودرو قصد تولید خودرو TF21 با موتورهای متنوع گیربکس شش سرعته دنده‌ای و AMT را هم در آینده دارد.

خودرو TF21 در زمینه امکانات ایمنی نیز دارای تجهیزاتی مثل سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، پایش فشار باد تایرها (TPMS)، راهنما تعویض دنده (سیستم GSI)، سنسورهای نور و باران و… است. از دیگر تجهیزات مدل فول خودرو TF21 می‌توان به رینگ آلومینیومی 15 اینچی، غربیلک فرمان با پوشش چرمی به همراه کلیدهای کنترلی روی فرمان، فرمان برقی، سیستم مالتی مدیا با نمایشگر لمسی هفت اینچی، سامانه ورود بدون کلید و… اشاره کرد.

ایران خودرو ریرا و TF21

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI - خبرنگار و فعال حوزه خودرو - Automotive industry journalist - Репортер автомобильной промышленности- 汽车行业记者

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

  1. چرا طراحی مدل کامپیوتری اینقدر با مدل پروتوتایپ اینقدر تو نمای عقب متفاوته؟
    شکل چراغ ها و سپر و درب عقب
    نمونه کامپیوتری حتی شیشه روستونی هم داره
    چرا وقتی طراحی کامپیوتریش نمای عقب اینقدر خوب دراومده بود تو پروتوتایپ کلا دگرگون کردن؟؟؟؟

  2. نمای بغل هم متفاوته
    زاویه درب عقب و فرم رکاب و خطوط روی در
    حتی دستگیره هاش هم Push Outـه

  3. متاسفانه تو ایران اصل کاری که انجین و ترانزمیشن باشه بخاطر سختی و پیچیدگیهای کار مهندسیش و نبود سواد و دانش و تبحر دوستان کلا مغفول میمونه درحالیکه اصلا مهندسی خودرو همین دو قسمت حساسه بقیش که آبرنگ بازیه!

    1. قراره در ری‌را از پیشرانه ارتقاء یافته TC7 پلاس استفاده بشه. فعلا که موتور خوبی محسوب میشه. متأسفانه برخی فقط یاد گرفتن انتقاد کنن و تو سر خودروسازی مملکت بزنن. برخی که از صنعت خودرو انتقاد می‌کنن و همزمان تو صف خرید پژو پارس حلبی هم هستن…

      1. درست نیست بگیم انتقاد باید بگیم تخریب . بیشرفا دیگه آبرو واسه خودروسازی ایران نذاشتن . شورشو در آوردن ….

  4. با سلام. از همکاران عزیز طراحی صنعتی ایران‌خودرو درخواست داریم در مورد طراحی برند و هویت واحد برای محصولات ایران‌خودرو کار کنند. چیزی که در تمام محصولات قدیم تا جدید ایران‌خودرو مغفول مانده و هر طراح حرفه ای با یک نظر این ضعف رو تشخیص می‌دهد طراحی های جسته گریخته و بی ربط خودروهای ایرانی است که هر کدام به یک در میزنند و از هیچ کانسپت مشترکی پیروی نمی‌کنند. این خیلی بده که با اینهمه زحماتی که کشیدید اما باز هم طرح 206پلاس رو به TF21 ترجیح بدیم.

    1. واقعا متاسفم تو کشوری که اینقدر طراح و جوون با استعداد هست یکی مثل این بیاد و ملیارها تومن هزینه میکنن تا یه ماشین اشغال با طراحی افتضاح تولید کنن چراغای جلوش شبیه دهن قورباغست که از دو طرف کشیدنش. پاهماهنگی کاملا مشخص طوی جلوی خودرو مخصوصا چراغا هیچ توازنی ندارن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا