مکمل بنزین
گوناگونخبر

هفت شرکت کاملا شکست خورده در زمینه تولید خودروهای سوپر اسپرت!

در دنیای ما انسان ها افراد زیادی را می توان یافت که به درجات بالایی از موفقیت و شهرت رسیده‌اند. این موفقیت می‌تواند در خیلی از زمینه ها اعم از علم و دانش، کسب و کار و مواردی از این دست خلاصه شوند. از طرفی همیشه تعداد قابل توجهی هم هستند که علاقه دارند از این افراد موفق الگو برداری کنند ولی هیچ تضمینی وجود ندارد که این کار به سرانجام خوبی برسد. حالا این داستان دقیقا در حوزه خودرو هم اتفاق می‌افتد، یعنی الگو برداری‌هایی که گاهی به موفقیت و گاهی هم به شکست می‌انجامند. اگر خودرویی تولید شود که با سلیقه و ذائقه مردم جور نباشد و یا اینکه نوآوری خاصی را ارائه نکند، متاسفانه باید گفت در این بازار رقابتی و پرتلاطم قطعا محکوم به شکست خواهد بود. در ادامه قصد داریم با هفت شرکتی که به بخش خودروهای سوپر اسپرت وارد شده اما به نوعی با شکست مواجه شدند، آشنا شویم.

 

1- وکتور موتور

575088

گاهی اوقات الگو برداری از یک طرح به قدری نزدیک و بدون تغییر است که فقط می توان از عنوان دزدی برای آن استفاده کرد! شرکت وکتور موتور یکی از شرکت های مربوط به دهه 70 میلادی است که توسط جری ویگرت تاسیس شد و عملا تا 1980 محصولی تولید نکرد. اولین محصول این کمپانی W2 نام داشت و قرار بود با یک موتور 8 سیلندر و قدرت 650 اسب بخار تولید شود. به دلیل شباهت زیاد خودرو با محصولات لامبورگینی خیلیها لقب ویکتورگینی را به آن دادند. این شرکت بعد از 9 سال موفق شد W2 را به مرحله تولید برساند که تنها 22 عدد از آن با قیمت 125 هزار دلار فروخته شد.

 

2-  بیزارینی

575090

آقای جیوتو بیزارینی مهندس ارشد، طراح و سرپرست تست رانندگی در شرکت فراری بود که از این بابت موفق شد در دهه شصت میلادی به شهرت خوبی دست یابد. بعد از اینکه از شرکت فراری اخراج شد به همکاری با تیم لامبورگینی پرداخت که نتیجه آن تولید یک موتور 12 سیلندر با کلی مشکل و ایراد بود. وی سپس در سال 1964 میلادی اقدام به تاسیس شرکت شخصی خود نمود و دو خودروی 5300 GT Strada و P538S را تولید کرد. اما به دلیل استفاده از یک موتور حجیم برای این خودروها که ابعاد کوچکی داشتند، تولید آنها در سال 1969 با شکست کامل مواجه شد.

 

3- مازلر آتوموتیو

1990-Consulier-GTP

اگر به دهه 1980 میلادی برگردیم حتما از برخی مدها و سبک زندگی مردم تعجب می‌کنیم. در آن زمان حتی ظاهر خودروها هم گاهی خیلی عجیب طراحی می‌شدند. یکی از مدل های ارائه شده خودروی Consulier GTP نام داشت که توسط آقای وارن مازلر طراحی شده بود. این فرد که بسیار ثروتمند بود تصمیم داشت سوپر اسپرت رویاهای خودش را طراحی کند اما اشتباه بزرگش این بود که اصلا به اقبال عمومی و نظر دیگران توجهی نداشت. معمولا مردم برای وسیله‌ای که از نظرشان جذاب نباشد پولی خرج نمی‌کنند. مازلر برای اینکه نظر مردم را جلب کند 25 هزار دلار جایزه برای مغلوب کردن Consulier تعیین کرد. این امر به راحتی توسط خودروی شورولت Corvette روی داد و خودروی مازلر به دلیل مشکلات جدی در بخش ترمز و برق شکست بدی را متحمل شد. از آن به بعد مدلهای دیگری هم توسط این شرکت تولید شد ولی آمار فروش آنها هیچگاه از عدد 200 تجاوز نکرد. بالاخره این شرکت چند سال بعد از آن رسما تعطیل شد.

 

4- دلورین موتور

575094

 شرکت دلورین موتور در طول حیات خود فقط یک مدل خودرو آن هم با عنوان DeLorean DMC-12 را تولید کرد. از این مدل 9000 عدد عرضه شد ولی به چند دلیل فروش آن با سختی‌های زیادی همراه بود. بحران سوخت در دهه 70 میلادی، قیمت بالا، کیفیت ساخت نچندان مناسب و قدرت پایین نسبت به سایر سوپر اسپرت‌ها دلایل اصلی بودند که مانع از موفقیت شرکت در فروش و سودآوری شدند. نکته تامل برانگیز در شکست این شرکت مربوط به دستگیری آقای جان دلورین، مالک شرکت بود که به دلیل اتهام در قاچاق مواد مخدر رقم خورد. اما حتی اثبات بی‌گناهی وی هم نتوانست مانع از ورشکستگی کامل شرکت شود.

 

5- تی‌وی‌آر (TVR)

575098

شرکت انگلیسی تی‌وی‌آر قبل از ورشکستگی در سال 2000 میلادی، به یکی از تولید کنندگان معروف خودروهای سوپر اسپرت ملقب بود که محصولاتی با ظاهر ترسناک و خشن تولید می‌کرد. بعد از ورشکستگی این شرکت توسط یک بانکدار روسی خریداری شد و به دلیل عدم موفقیت در عرضه مدل جدید، تبدیل به یک کارخانه تولید توربین های بادی شد. اما ماه گذشته بود که علاقه‌مندان در نمایشگاه خودروی لندن شاهد برگشت برند تی‌وی‌آر با یک مدل جدید اسپرت دونفره بودند.

 

6- فیسکر آتوموتیو

575100

خیلی از علاقه‌مندان به خودرو حتما خودروی Fisker Karma را به یاد دارند، محصولی که اوایل معرفی شدن خیلی‌ها را حیرت زده کرد. این خودرو با طراحی بسیار جذاب و از همه مهمتر تمام برقی بودنش سوپر اسپرت بسیار ایده‌آلی محسوب می‌شد. تا اینجا همه چیز خوب به نظر می‌رسد اما مشکل اصلی طراح و سازنده خودرو، آقای هنریک فیسکر در تامین قطعات بود. تمامی بخش‌های اصلی خودرو برای تولید به شرکت های بیرونی واگذار شده بودند و به دلیل عدم هماهنگی و نبود برخی قطعات از یک طرف و مشکلات کنترل کیفی از طرف دیگر، تولید و عرضه خودرو امکان‌پذیر نشد. البته اخیرا فیسکر مدعی شده توانسته مشکلات را از پیش‌پا بردارد و به زودی محصول خود را عرضه می‌کند.

 

7- دتوماسو

575101

ایده تولید خودرو در شرکت دتوماسو دقیقا مشابه همان چیزی است که شلبی انجام داد، یعنی استفاده از موتورهای قدرتمند 8 سیلندر در بدنه های نسبتا جمع و جور. سه مدل مهم تولید شده توسط این شرکت Vallelunga، Mangusta و Pantera نام دارند که حتی با وجود موفقیت نسبی در تولید و عرضه خودروهای سوپر اسپرت، صاحبان جدید شرکت رویه خود را کاملا تغییر دادند. در حال حاضر این شرکت در حال طراحی و تولید یک سدان ارزان قیمت است که با توجه به گزارشات رسیده از یک طراحی بسیار تکراری و کسل کننده برای آن استفاده شده است.

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا