مکمل بنزین
اخبار روز خودروبرگزیده‌هاتازه‌هاخبر

مشخصات اولیه نسخه نهایی پروژه P90 سایپا و پارس خودرو اعلام شد

اواخر سال 1399 بود که گروه خودروسازی سایپا از برنامه خود مبنی بر تولید نسخه فیس لیفت ایرانیزه رنو تندر90 با پیشرانه مشترک با شاهین خبر داد. اما هرچه که زمان گذشت، اخبار متفاوت‌تری پیرامون این پروژه که با عنوان P90 شناخته می‌شود، منتشر گردید. یکی از شایعات بسیار قوی، استفاده از پیشرانه‌های روسی بود که درنهایت باتوجه به اعلام مدیرعامل سایپا، موتورهای ساخت کشور روسیه بدلیل کسب نکردن استانداردهای جدید، عملا قابلیت نصب در ایران را ندارند. اما درنهایت، در نمایشگاه تحول صنعت خودرو اعلام شد که قرار است تا نسخه نهایی پروژه P90 مجهز به موتور ME16 شود.

موتور ME16 قرار است تا از بهمن‌ماه سال جاری، در خط مونتاژ جدید و 3 میلیون یورویی هاوسن تولید شود. این موتور 16 سوپاپه تنفس طبیعی که حجمی در حدود 1587 سی سی دارد، توانایی تولید 108 تا 115 اسب بخار، قدرت و 147 تا 148 نیوتن متر، گشتاور را خواهد داشت. موتور مذکور به نوعی براساس نسخه اصلی موتور EC5 ساخته شده و به همین علت، گشتاور بیشتری نسبت به موتور TU5 پلاس ایران خودرو تولید می‌کند. اینطور که به نظر می.رسد، شرکت‌های زیرمجموعه ایران خودرو مسئولیت تامین قطعات ناقص پروژه موتور سایپا را برعهده دارد.

یعنی قرار است تا موتور مربوط به پژو در خودرویی مرتبط با رنو نصب شود!

پیوندتان مبارک…

پروژه P90

اما در جدیدترین اخبار، مدیر پروژه توسعه، تامین و تکوین قوای محرکه P90 ضمن تشریح جزئیات این پروژه بیان نموده که با وجود زیرساخت‌های مناسب در گروه خودروسازی سایپا به ویژه در شرکت مگاموتور، این پروژه در راستا تولید محصول جدید و منطبق بر استانداردهای تعریف شده آغاز شد.

مجتبی احمدی‌راد افزود: بر این اساس و با هدف وابستگی حداقلی به واردات در شرایط تحریمی فعلی و بیشترین عمق ساخت داخل مقرر شد از موتور ME16 و گیربکس 5F18PE به منظور قوای محرکه این پلتفرم جدید استفاده شود. او با تاکید بر استفاده از توانمندی‌های داخلی در تولید موتور، گیربکس و اکسل در نظر گرفته شده برای این پروژه گفت: در حال حاضر مراحل ساخت داخل و راه‌اندازی خط مونتاژ موتور ME16 در مگاموتور در حال انجام است و در خصوص گیربکس 5F18PE (گیربکس استفاده شده در خودروی شاهین با تغییرات ناشی از شرایط جانمایی در خودرو P90) در حال پیگیری برای ساخت قالب قطعات تغییر یافته هستیم.

در حوزه قطعات اکسل و ترمز نیز به دلیل جدید بودن طرح و لزوم انجام فعالیت‌های گسترده و متنوع در این حوزه، از طریق همکاری با شرکت‌های مطرح داخلی در حوزه ساخت قالب، مجموعه‌سازی و ایجاد زنجیره تامین قطعات ترمزی عقب و جلو، پوسته اکسل عقب و ساب فریم با همکاری واحد تامین مگاموتور اقدامات وسیعی آغاز شده است.

مدیر پروژه توسعه، تامین و تکوین قوای محرکه P90 با بیان اینکه این پروژه از مهرماه ۱۳۹۹ آغاز شده است، گفت: بنا به تغییراتی که در تعریف قوای محرکه این پروژه صورت پذیرفت، از ابتدا سال جاری با تعاریف جدید، به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت و باتوجه به گستردگی این پروژه شرکت‌های پارس خودرو، سازه گستر، مرکز تحقیقات و نوآوری و همچنین قالب های صنعتی سایپا، در پروژه مشارکت دارند و امیدواریم با همکاری همه بتوانیم تا پایان سال 1402 شاهد تولید انبوه این محصول باشیم.

در نمایشگاه تحول صنعت خودرو اعلام شده بود تا موتور پروژه P90 به گیربکس 6 سرعته دستی متصل خواهد شد. گیربکس 6 دنده‌ای که نسخه ارتقاء یافته گیربکس 5 دنده مورد استفاده در شاهین است. اما در این گزارش، گفته شده تا P90 به همان گیربکس 5 سرعته مجهز خواهد شد و خبری از گیربکس 6 سرعته نیست!

براساس اطلاعات ارائه شده در نمایشگاه تحول صنعت خودرو، محصول نهایی و تجاری سازی شده پروژه P90 به ویژگی‌هایی چون سامانه کنترل پایداری، سیستم کروز کنترل و لیمیت کنترل، سیستم TPMS، سنسورهای نور و باران، مانیتور 7 اینچی مجهز به دوربین عقب، سنسورهای هشدار دهنده موانع در عقب خودرو، رینگ های آلومینیومی، سیستم تهویه نیمه اتوماتیک، تریم داخلی دو رنگ، دی لایت، چراغ ترمز اضطراری، دو ایربگ ایمنی و… مجهز خواهد بود.

این خودرو در شرکت پارس خودرو مونتاژ خواهد شد…

پروژه P90

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫38 دیدگاه ها

  1. در ظاهر طراحی نسبتا قابل قبولی در مقایسه با نسخه ی اوریجینال تندر ۹۰ داره اما امیدوارم مثل نسخه ی اصلیش همچنان کم استهلاک و بی دردسر باشه و در عین حال برخی از مشکلات اساسیش مثل ضعف هندلینگ و پایداری و آپشن های ضعیف و … برطرف شده باشه،در صورت فراهم بودن شرایط تولید و فروش،عرضه ی نسخه های پیکاپ و استیشن (MCV) و همچنین هاچ بک و هاچ بک کراس(ساندرو) هم میتونه خوب باشه،البته به شخصه ترجیح میدادم نسخه ی دوگانه سوز این ماشین هم به بازار عرضه میشد ولی خوب احتمالش کمه واقعا

    1. امیدوارم دستگیره های درب p۹۰ را عوض کنند و از دستگیره و سیستم کوییک استفاده کنند و مجهز به کیلس باشد.

  2. جای بهبود بیشتری داشت و عقب ماشین زیاد فیت و هماهنگ ماشین نیستش

  3. با ساخت این ده سال عقبگرد کردیم ، آخه توی کدوم کشور جهان خودرویی که چندین ساله توقف تولید شده رو دوباره تولید میکنن اونم خودرویی که پلتفرمی به قدمت 20 سال داره. بجای بودجه ای که روی این حروم کردن میتونستن یک خودرو جدید بسازن.

    1. عزیز میشه هر خودرویی رو به روز کرد
      اگه ال نود به روز بشه ومشکلاتش حل بشه
      وبازم کم استهلاک باشه
      وقیمتش از دنا و.‌‌کمتر باشه
      رو هوا میخرنش

  4. درود بر دوستان واقعا متاسفم اگر به بچه دبیرستانی بدن بهتر طراحی میکنه

  5. لطفا برای ما ملت بیچاره که توانی جز استفاده از محصولات بی کیفیت داخلی نداریم و از این خبرهای تولید ماشینهای شتر گاو پلنگی ذوق میکنیم اطلاعات بیشتری کسب و منعکس کنید:
    تاریخ تولید انبوه؟
    آیا ارگونومی صندلی ها همان صندلی نیمکتیِ النود باقی میماند یا تغییراتی خواهند داشت؟
    این موتور جدید کشش وزن اتاق را دارد یا خیر؟

  6. به نظر من ماشین های تولید داخل با وجود تحریم هایی که هستیم خوبه ولی کاش دست دلال از بازار کامل بسته میشد تا هرکس بتونه به راحتی خریدش رو بکنه

    1. دلال خودِ دولتِ دوستِ عزیز، و گرنه اجازه فروش آزاد رو نمی‌داد

  7. ریدین به هرچی خودرو سازیه
    این چه طراحی زشت و نفرت انگیزی داره،اههههه

  8. بسیار زشت،ناقص،،این چه طراحی ،،قشنگ عقب موندگی رو نشون میده

  9. معرفی میکنم این موجود حاصل جفت گیری L90
    پژو
    وسمند ان شالله که خیره

  10. واقعا اگه پول باد آورد هم بدستم برسه یه لاشه تویوتا کرونا به ازاین آهن پاره هست برام

    1. تویوتا کرولا توی بازار بالا یک میلیارده،اگرم بخوایم به دلار حساب کنیم میشه ۴۰۰ میلیون

  11. ایکاش بیخیال رنگ سفید میشدید ، سفید رنگ نیست ، شادابی رو از مردم گرفتید شهر شده سفید و سیاه و خاکستری

    1. دنیا بسوی استفاده از خودروی برقی میره مای بدبخت هنوز توی الفبای موتور بنزینی در جا میزنیم

  12. اَه اَه به این سلیقه طراح اتاق خودرو ، همون قبلی بهتر از این بود که ، هر تغیری میدن جلو پنجره جک را می خوروند روش عقبشم گند زدند زشت زشت

  13. لياقت ایرانی این ماشینهای آشغال نیست
    عربها حتی افغانستان یا خیلی کشورهای آفریقایی که اقتصاد ضعیفی دارند.از بهترین خودرو دنیا استفاده می‌کنند مثل خودروهای ژاپنی آلمانی انگلیسی و ایتالیا ما باید ماشینهای از رده خارج اون که ایمن هم نیستن سوار بشیم آقا نخرید این آشغالها رو اینا فکر منفعت خودشون هستن

  14. لندکروز ۲۰ سال کارکرده رو با ده تا از این اعجوبه ها عوض نمیکنم

  15. بنظرم توایران فرغون هم اتاق درست کنن براش خریدار داره

  16. از طراحی کنار خودرو اصلا خوشم نیومد هنوز همون ال ۹۰ هست خوب جزعی میدادین

  17. دو شرکت ایران‌خودرو وسایپا
    هرخودرویی که تولید میکنه فقط از عقب وجلو تغییرش میده وسط همونطوری میذارن
    بیشتره طراحی های ایران‌خودرو افتضاحه
    یه شاهین پلت فرم خوبی داره
    ولی موتور وصدای موتورش رو درست نکردن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا