مکمل بنزین
مشاوره خریدبرگزیده‌ها

تجربه دوسال رانندگی با تیبا 2؛ پراید بهتر است یا تیبا؟

در بازار فعلی کشور ما، خرید خودرو در قیمت‌های پایین آنچنان آپشنال نبوده و جز چند گزینه محدود از کمپانی سایپا، دیگر انتخابی وجود ندارد. البته قیمت پایین روزی معنی 20 میلیونی میداد، ولی الان با یک صفر بیشتر و عدد نزدیک به 200 میلیون تومان برای خودرو مجبوریم از واژه قیمت پایین نسبت به سایر خودرو ها استفاده کنیم. البته در مطلب فعلی قرار نیست به کیفیت و داستان تولید خودرو و … بپردازیم و میخواهیم در خصوص یکی از محصولات سایپا یعنی تیبا 2 صحبت کنیم!

تیبا 2 یا همان تیبای هاچ بک در مهرماه سال 1391 توسط سایپا رونمایی شد. محصولی که پیش از آن نسخه صندوقدار با نام اولیه مینیاتور و سپس تیبا وارد بازار شد. این محصول در ابتدا گران تر از تیبای صندوق دار بود؛ دلیل این گرانی وجود چند آپشن ساده و تنوع رنگ بیشتر نسبت به نسخه صندوق دار بود! البته همین ابتدا باید این موضوع ذکر شود که تیبا واقعا همان پراید نیست! در واقع این خودرو با همکاری مشاوران ایتالیایی، آلمانی و کره ای طراحی شده و در آن از قطعات پراید، ریو و تندر 90 هم استفاده شده است. پس همین ابتدا این تفکر که تیبا همان پراید است را باید به فراموشی بسپاریم و بپذیریم ای محصول تفاوت هایی هم در بحث فنی و هم قطعات با پراید دارد!

اما نگارنده این مطلب پس از طی حدود 20 هزار کیلومتر یا تقریبا 2 سال رانندگی با این محصول سایپپا که البته تولید آن نیز متوقف شده است، تصمیم دارد تا نگاهی به محاسن و معایب آن بی‌اندازد!

با ما باشید، شاید به برخی سوالات خود در این مطلب برسید!

پراید بخریم یا تیبا

چرا تیبا 2 بخریم؟

خب برای خرید این محصول، اولین جمله ای که بر زبان خریدار جاری می‌شود این است که خب حداقل از پراید بهتر است! طبیعی است و خب شاید مقایسه این محصول با همرده سالمند خود یعنی پراید منطقی است.

خریداران تیبا 2 برای نرفتن سراغ پراید و در واقع خرید محصولی با ظاهری متفاوت نسبت به پراید صندوقدار یا هاچبک به سراغ تیبا می‌آیند. تیبا 2 ظاهر زیباتری به نسبت تیبا صندوقدار دارد و عقب آن البته کپی برداری از روی محصولات دیگر است و علت زیبایی آن نیز همین موضوع است! دلیل دیگر خرید تیبا 2 تا چندی پیش وجود نسخه صفر کیلومتر این خودرو در بازار بود؛ قیمت کارخانه این محصول نزدیک به 130 میلیون تومان بود که خب به صرفه تر از خرید یک پراید 200 میلیونی در بازار آزاد بود.

ویژگی‌ها و محاسن تیبا 2

اینکه بگوییم تیبا 2 محاسن یا آپشن‌های ویژه ای داشته و شما می‌توانید برای آنها سراغ این محصول بیایید کمی بار طنز قضیه را زیاد میکند، اما با توجه به شرایط بازار این محصول برای قشر زیادی از جامعه می‌تواند بهترین انتخاب باشد.

در ابتدا بگویم که بله، این محصول ظاهرا از پراید بهتر است! در ظاهر امر محصول زیباتری از پراید را خریداری کرده‌اید. خصوصا برای دخترها این محصول جمع و جور و شهری گزینه خوبی است. طراحی داشبورد، کنسول، کیلومتر، سر دنده، صندلی‌ها و … خداروشکر شباهتی به پراید ندارد و اگر واقعا پراید نمیخواهید، این موارد شما را یاد پراید نمی‌اندازد، نگران نباشید.

موتور این خودرو تقویت شده همان موتور نام آشنای پراید است. پیشرانه ای 4 سیلندر 1500 سی سی با 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتون متر گشتاور که کمی از موتور پراید قوی تر است! موتوری تقریبا کم دردسر و آرام، در صورتی که البته شما نیز مراعات حال او را بکنید!

کولر این خودرو ظاهرا از پراید بهتر است، حداقل در طول دو سال استفاده من از این محصول در فصول گرم سال، مشکلی از لحاظ جوش آوردن خودرو، یا ایراداتی این چنینی برای من پیش نیامد، حتی جالب است بگویم به نسبت پراید، کولر آنچنان به موتور خودرو فشار وارد نمیکند! حال نمیدانم شاید هم بکند؛ ولی من این حس را نسبت به پراید نداشتم. مثلا با کولر روشن و در فصل گرم سال چند بار مسیر تهران تا شمال رو بدون هیچ مشکلی پیمودم. شاید همان چند اسب بخار تقویت موتور نسبت به پراید عامل این عدم فشار روشن بودن کولر بر روی موتور شود.

نسخه تیبایی که نگارنده سوار آن بود، از مدلهای ابتدایی تولید شده و ساده بود و تقریبا هیچ آپشن خاصی نسبت به پراید نداشت! اما خب بعدا تیبا 2 با تیپ EX عرضه شد که امکانات بیشتری نظیر رینگ اسپورت، شیشه و آینه برقی و … داشت. در سالهای اخر تولید این محصول تیبا 2 پلاس نیز وارد بازار شد که مانیتور و … داشت. البته در آخرین محصولات تولیدی سایپا تیباها بدون ضبط وارد بازار می‌شد!

یکی از نکات جالب تیبا 2 رنگ بندی این محصول است که شما هنگام خرید می‌توانید رنگ‌های جالبی را انتخاب کنید که در نوع خود جالب است. از مسی و آبی و مشکی گرفته تا رنگ های ساده دیگر. البته خب بدیهی است هنگام خرید محصول دست دوم این حق انتخاب آنچنان زیاد نیست!

به طور کلی اگر میخواهید پراید نخرید، تیبا خصوصا تیبا 2 به دلیل ظاهر زیباتر (فقط همین موضوع نسبت به تیبای صندوقدار) گزینه بهتری است.

موتور این خودرو کم استهلاک بوده و در صورت نداشتن ایراد اساسی، قطعا همانند جد خود یعنی پراید شما را آنچنان اذیت نخواهد کرد؛ البته این موضوع کاملا به رانندگی شما و توقع شما از این محصول بستگی دارد. ولی به طور کلی موتور تیبا یا خانواده پراید موتور ساده و البته کم دردسری است و هزینه‌های تعمیر آن نیز به نسبت منطقی است.

در واقع من طی این دو سال به جز تعویض یک بار باطری، تعویض روغن مصرفی، بنزین و یک بار تسمه تایم دیگر مراجعه ای به تعمیرگاه نداشتم؛ لازم به ذکر است که ماشین بنده نزدیک به 70 هزار کیلومتر نیز کار کرده بود.

تیبا 2 محصولات سایپا

مشکلات و معایب تیبا 2

اما این خودرو همانند همه محصولات در دنیای خودرو معایبی دارد که بهتر است به آنها نیز اشاره ای داشته باشیم.

خب در ابتدا گفتیم که تیبا 2 محصولی نسبتا ارزان قیمت و با کیفیت ساخت آنچنان بالایی نیست؛ پس نباید توقع خاصی از آن داشته باشید. به سر و صدا افتادن اطاق، رو دری‌ها و … از شایع ترین ایرادات خودروهای ایرانی است که تیبا 2 نیز آنرا با قدرت ادامه می‌دهد. کیفیت مواد به کار رفته در داشبورد، رودری‌ها و … به نسبت قیمت این خودرو باید بررسی گردد و طبیعتا نمیتوان در مورد آن نظر خاصی داد.

جلوبندی ضعیف از دیگر مشکلات تیبا 2 است که با توجه به رانندگی و البته محیط شهر شما باید هر از گاهی این موضوع را به دقت بررسی کنید.

این خودرو با توجه به هاچ بک بودن و وزن سبکی که دارد به راحتی توانایی چپ شدن سر پیچ‌های تند را دارد! پس اگر سابقه خرید خودروی هاچ بک ندارید و اگر خانم هستید، حتما این موضوع را مد نظر قرار داده و با احتیاط رانندگی کنید.

یکی از دیگر از مشکلات این خودرو نیز دید کم عقب خودرو است که باز شاید برای خانم‌ها کمی آزار دهنده باشد؛ به همین دلیل نصب دوربین یا سنسور دنده عقب می‌تواند تا حدودی این مشکل را برطرف سازد.

بازار فروش تیبا 2

موضوع عجیبی که بنده هنگام فروش خودرو به آن برخورد کردم، بازار عجیب فروش این خودرو بود! با این که پراید در بازار به اصطلاح پول نقد یا چک محسوب می‌شود و مشتری همیشه برای آن هست، من گمان میکردم با توجه به قیمت تیبا 2 این موضوع برای این محصول نیز صدق کند؛ اما نکرد!

بنده برای فروش یک تیبا 2 کم کارکرد و سالم نزدیک به 3 هفته منتظر ماندم که برای خودم بسیار عجیب و غریب بود! حال آیا این به شرایط بازار در آن بازه زمانی ارتباط پیدا میکرد نمیدانم، اما با پرس و جو از برخی دوستان متوجه شدم که آنها هم برای فروش تیبا (خصوصا صندوقدار) کمی به زمان بیشتری نیاز داشتند.

موتور تیبا 2

مصرف سوخت تیبا2 چه گونه است؟

مصرف سوخت این خودرو بدون شک از پراید بیشتر است! یعنی باید قبل از خرید تیبا 2 پراید داشته باشید تا متوجه شوید که تیبا 2 از پراید صندوق دار هم بیشتر بنزین می‌سوزاند! البته خب این موضوع به استاندارد آلایندگی خودروی شما نیز ارتباط پیدا میکند. ولی خارج از تمامی این موارد تیبا 2 بیشتر از پراید می‌سوزاند و برای مصارف شهری باید توقع مصرف صدی 10 یا 11 لیتر در شهر را داشته باشید. البته با این حجم موتور، این عدد مصرف بالایی محسوب می‌شود.

البته این مصرف در جاده به مراتب کمتر است، اما باز به مصرف پراید نمیرسد؛ نمیدانم چرا!

بالاخره تیبا 2 بخریم یا نخریم؟

این موضوع بر میگردد به دلیل اصلی خرید خودرو توسط شما و البته جیب مبارک!

اگر الان (آذر ماه 1401) شما برای خرید خودرو 200 میلیون تومان یا همین حوالی پول دارید، انتخاب‌های آنچنان گسترده ای نیز ندارید. پراید مثلا صفر، کوییک عادی در حد صفر و تیبا جز گزینه‌های شما هستند. تیبا 2 با توجه به قدمت و فراوانی قطعات در بازار، بهتر بودن نسبت به پراید و البته کم دردسر بودن نسبت به کوییک، میتواند گزینه ای منطقی باشد.

اگر تیبا 2 داشته و نظری دارید که می‌تواند برای سایرین مفید باشد؛ حتما در قسمت کامنت‌ها با دیگران به اشتراک بگذارید!

 

به بزرگترین سوپر گروه تیبا و تیبا 2 در تلگرام بپیوندید

سوپر گروه تیبا 2 در تلگرام

محمد سعید بهمنی

فارغ التحصیل روابط بین الملل؛ عاشق ماشین با افتخار در خدمتم: ایمیل: Email: Saeid.bahmani@gmail.com اینستاگرام https://instagram.com/saeid.bahmaniii

نوشته های مشابه

‫30 دیدگاه ها

  1. مصرف صدی 10 تا 11 رو از کجا اوردید؟ تیبا نهایت صدی 8 میسوزونه. جلوبندی هم واقعا بهتر از پرایده. و حتی از پژو هم جلو بندی بهتری داره

    1. درسته تو شهر صدی ۱۰ تا میسوزونه علتشم ترافیک و .. هست
      تو جاده صدی ۷تا

  2. سلام دوستان. من خودم تیبا ۲ مدل ۹۴ داشتم. ماشین بدی نیست. فقط از لحاظ گیربکس خیلی مشکل داره. من از وقتی صفحه کلاچش رو تعویض کردم گیربکسش شروع کرد به تقه زدن. مخصوصا توی دنده ۱ و۲. هرکاری هم کردم درست نشد که نشد. حتی ۲ بارم گیربکسش رو باز کردم و لوازم گیربکس رو کامل عوض کردم ولی مشکل تا زمانی که ماشین رو فروختم حل نشد که نشد.

  3. من الان ۱۰۰ کیلومتر باهاش رانندگی کردم موتوری عالی حتی شمع هم عوض نکردم مصرف بنزینی هم صدی شش و نیم بیشتر نیست تنها عیبش گیربکس و صحفه کالج که زود فرسایشی میشه

    1. تیبا۲ از لحاظ زیبایی به نظر من از ۲۰۶ قشنگتره
      و از لحاظ فنی بدک نیست

  4. باید بپذیریم نسبت به پراید یک سر و گردن بالاتره و خب قیمتش هم دقیقا این موضوع رو تائید میکنه.بدون شک ایکس دویست رو باید آغاز عصر جدید سایپا بدونیم که امروز رسیده به شاهین و اطلس و آریا

    1. سال ۹۰ که تیبا اومد من خریدم،بعد از چند سال مدل ۹۱ کار کردش رو خریدم،و الان ۷ ساله تیبا ۲ دارم،اینایی رو هم که میخوام بگم بدون هیچ تعصبی هستش،من قبلا ۴ بار پراید خریدم،دو بار ۲۰۶،تیبا مصرفش بدک نیست،دردسرای ماشین های ایران خودرو رو هم نداری،کشش و سرعت قدرتش از پراید خیلی بهتره،اصطحلاکش پایینه،لوازمش از پراید گرونتره،جلوبندیش مشکل نداره و خوبه و با جلوبندی پراید اصلا قابل مقایسه نیست،جلوبندی ریو رو گذاشتن رو تیبا،گیربکسش مثله پراید ضعیفه،چیزی که کسی اشاره نکرد:اینه که دور فرمونش کمه و تو جاهای کوچیک برای دور زدن به مشکل بر میخوری،ستون عقب و جلو خیلی پهنه،نقطه کوره،و این تو رانندگی خیلی مشکل بزرگیه و چندبار برام مشکل ساز شده(مخصوصآ ستون جلو)،موقعه دنده عقب رفتن که انگار داری با نیسان دنده عقب میری،رسمآ چیزی نمیبینی.
      کلام آخر:اگه برای کار کردن ماشین میخواید،پراید بخرید
      اگه برای زیر پا و سالی چندبار مسافرت رفتن ماشین میخواید،پولتتون در همین حده،تیبا بخرید
      یه تجربه هم بگم؛اصلا فکر ماشین های مدل پائین ایرانخودرو هم نباشید که…

  5. با سلام من الان یه تیبا ۲ مدل ۹۵ دارم واقعا از لحاظ فنی ازش راضی هستم ولی ایراد جلو بندی رو اکثرا دارن و بعضی مواقع صدا میکنه

  6. من سه سال باتیبای معمولی مسافرکشی میکردم فقط گیربکس صدای تق وتوق و مقداری زوزه داشت مصرف سوخت هم فوقش صدی۸ ضمناتعادل خوبی سرپیچ نداره ولی واقعا ماشین محکم و زحمت کشیه

  7. لذت رانندگی باپراید از تیبا بالاتره .گیربکس این ماشین فوق العاده مزخرفه.

  8. لذت رانندگی باپراید از تیبا بالاتره .گیربکس این ماشین فوق العاده مزخرفه.

    1. سلام من تیبا 2 مدل 97دارم 100000هزار کارکرده فقط باطری لنت جلوبندی بربرینگ کالج عوض کردم 10بار از مشهد به تهران آمدم روی 100کیلومتر دریاها رانندگی کردم بنزین صدی 6مصرف کرده واقعا ماشین بدی نیست نصبت به قیمت من سال 97ازذکارخانه خریدم به 27ملیون نقدوذقسط دوساله الان 19ملیون میخرند از من خلاصه ماشین بدی نیست با این قیمت بخرید حالشو ببرید البطهذبقیمتذسال 97 27ملیون نقد و قسط خدا نگهدار تیبا سواران گم پول

  9. برای من مدل 1400
    موتوری خیلی بهتر از پراید و دردسر موتورهای ایران خودرو نداره
    سر گردنه ها و سربالایی ها به نظر من خوبه
    ایراداتش میشه گفت نقطه کور زیاد داره

  10. دوستان من یه تیبا صندق دار صفر مدل 1401خریدم الان 15هزار کار کرد داره مصرف سوخت داخل شهر بین 7و 8لیتر تو جاده بین 5و 6میسوزونه،تنها مشکل تیبا گیربکس هسته که از ماشین من به شدت روغن ریزی داره 3بار بردم نمایندگی کامل باز کردن نتونستن مشکل رو بر طرف کنن.

  11. من هم سمند ای اف سون دارم و هم تازگی ها یه تیبا ۲ صفر خریدم اتفاقا تازگی ها یه سفر باهاش رفتم شمال ، موتور تنبلی داره ، صندلی های راحتی نداره ، آما .. بنظرم مصرف سوخت خیلی پایینی داره

  12. سلام
    من مدل ۹۶ سه سال داشتم
    ۲ماهه فروختم با پراید قابل مقایسه نیست
    واقعا عالیه
    ما که ازش راضی هستیم
    خدا ازش راضی باشه

  13. تیبا ۱ یا ۲ هیچ فرقی نداره هر دو تا ماشین خیلی خوبی هستند برای خانمها و جوانهای که تازه می خوام برای اولین بار برای خودشون ماشین بگیرن یک انتخاب بی نظیر قطعاتش ارزون کیفیت قطعات پایین اشکال نداره قیمتشون ارزونتره در کل ماشین خوبیه برای اسپرت بسیار خوب قطعاتش خیلی بازار راحت پیدا میشه من دوسش دارم عاشقشم حتی با ۲۰۶ و پرشیا عوضش نمیکنم و البته سمند ولی با شاهین یا تارا یا دنا تابش میزنم ولی پرشیا و سمند و ۴۰۵ به گرد پاش نمیرسم اگر درست تغذیه بشه من هم اسپرتش کردم تقویتش کردم هم سیستم صوتی ارتقا داد من یک ماشین بی نظیر فول آپشن که حتی اگه بخواهیم قویترین کنیم میتونیم اندروید یک مانیتور اندروید بزاریم که ماشین فول آپشن بی نظیر بشه دختران عاشق شم من باشه هرجور کاری کردم همه جا رفتم هرجایی ایران سفر کردم خیلی ها رو سوارش کردم خیلی برگردوندم شاید باهاش کارهای خلاف قانون انجام داده باشم این مزیت و داره که حتی تیبا رو شوتی کنی من یه مدتی با مشروطی کردم یه مدت خوابیده و هر کدوم برای خودش لذتی داشت در کل اگر سانروف بیان داشت با این حال که آنتن کوسه انداختم و آنتون جلوش و اسپرت کردن چراغ جلو و ابرویی انداختم و زیر سپر شو بادشکن اسپرت انداختم خیلی خوشگل شدم ولی با چه کن ولی بادشکن پشتش حسن جالب در نعمت باید برم بازش کردم کنار سپر یا همون روی مه شکن جلو ابزار اسپرت ای هستند خودمونم جواب ندادم سعی کنید ماشینش دودی آمریکایی حساب کنید ارزش داره و کاش شاه عقبم طوطی با یک تیبا صندوق دار چیز آش برقی بود خیلی خوب میشد یا اینجوری دیگه چاکر همتون هستم دارم

  14. دو ساله تیبا دو دارم ماشینه تیزیه از پراید ده لول بالا تره ایرادش فقط جلو بندیشه ک ضعیفه و ب صدا میفته

  15. سلام هر دو خیلی هم خوبند الحمدلله و اینکه گفتید ( اینکه بگوییم تیبا 2 محاسن یا آپشن‌های ویژه ای داشته و شما می‌توانید برای آنها سراغ این محصول بیایید کمی بار طنز قضیه را زیاد میکند ) آپشن ویژه ای دارد و هر دو خیلی هم خوبند الحمدلله

  16. سلام. من. شیش ماهه تیبا دو دارم. ماشین خوبیه فقط گیربکسش صداداره. وسرپیچ تعادلش صفره… ولی بابت شکل وشمایل وامکاناتش نسبت ب پراید بهتره وقابل پسند تر… هرچند با این اوصاف شرکت سایپا همچنان در 50 سال قبل نسبت ب رقبای خارجیش گیر کرده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا