مکمل بنزین
گوناگونخبر

موفقیت سه خودروی چینی در کسب ۵ ستاره ایمنی از Euro-NCAP

اخیرا جدیدترین نتایج یورو انکپ منتشر شده است و نگاهی به این گزارش، حکایت از امتیاز بالای سه خودروی چینی چری اومودا ۵، ام‌جی مولان و سایک مکسوس میفا ۹ دارد. در آخرین تستی که یورو‌ انکپ در سال ۲۰۲۲ انجام داده، در مجموع ۱۴ خودرو مورد آزمایش قرار گرفته‌اند و تنها سه خودرو موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی نشدند. ام‌جی مولان که در بازار اروپا با نام ام‌جی ۴ الکتریکی شناخته می‌شود و دو خودروی دیگر، یعنی چری اومودا ۵ و میفا ۹ جدیدترین محصولات تولید شده در چین هستند که توانستند تست‌های ایمنی سخت‌گیرانه اروپا را با موفقیت، از سر بگذرانند.

MG Mulan(MG 4 Electric):

ام‌جی مولان، یک هاچ‌بک ۵ درب است که توانسته به بازار اروپا راه پیدا کند. در اوايل ژوئیه بود که این تولیدات ام‌جی سواحل چین را به مقصد اروپا ترک کردند و با توجه به این نتایج از یورو انکپ، متوجه می‌شویم که این خودروها مسئولیت خود را به خوبی انجام داده‌اند.

بالاترین امتیاز کسب شده توسط مولان، مربوط به رده سرنشینان با ۸۳ در‌صد و امتیاز به‌دست آمده در بخش سرنشینان کودک ۸۰ در‌صد است. این خودرو در دسته کاربران آسیب‌پذیر جاده و کمک ایمنی، به‌ترتیب ۷۵ و ۷۸ در‌صد را کسب کرده است.

 Chery Omoda 5:

چری اومودا ۵ که در جولای عرضه شد یک کراس‌اور ۱۳۸۰۰ دلاری است و با دو نوع موتور و ۷ نسخه عرضه می‌شود. در تست یورو انکپ این کراس‌اور توانست در بخش سرنشینان و کودکان ۸۷ در‌صد را کسب کند. همچنین در بخش کمک ایمنی و کاربران آسیب‌پذیر جاده ۸۸ در‌صد و ۶۸ در‌صد به‌دست آورد.

Saic Maxus MIFA 9:

میفا ۹ اولین خودروی مبتنی بر پلت‌فرم معماری انعطاف‌پذیر هوشمند (Maxus Intelligent Flexible Architecture) سایک است و به‌همین دلیل، نام این محصول با MIFA شروع می‌شود.

مکسوس یک برند زیر‌مجموعه سایک است که زمانی برند مکسوس ال‌دی‌وی بریتانیا بود. ال‌دی‌وی یک شرکت سازنده ون در بیرمنگهام بود که پس از ورشکستگی در سال ۲۰۰۸ و در‌نهایت در سال ۲۰۱۰ توسط سایک، خریداری شد.

میفا ۹ توانست در تست ایمنی اروپا در بخش بزرگ‌سالان ۹۳ در‌صد، ۸۹ در‌صد در بخش کودکان، ۸۳ در‌صد در بخش کمک ایمنی و ۷۳ در‌صد در بخش کاربران آسیب‌پذیر جاده، به‌دست آورد.

این حرکت‌های خودروهای چینی و کسب ۵ ستاره ایمنی از موسساتی چون یورو انکپ، حکایت از فاصله گرفتن این خودرو‌سازان با روز‌های اولیه و کسب یک ستاره دارد. اولین برند چینی که موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی شد Qoros در سال ۲۰۱۳ بود. اگر‌چه این برند نتوانست تاثیر به‌سزایی در بازار خودرو داشته باشد.

البته خودروسازان مختلف چینی در گذشته هم موفق شده بودند امتیازات خوبی را در تست‌های تصادف کسب کنند. در سال ۲۰۲۱ لینک‌اند‌کو ۰۱ و نیو ای‌اس۸ توانستند امتیازات بالایی را از یورو‌ انکپ به‌دست آورند. پس از آن Ora Funky Cat و WEY Coffee 01 در سپتامبر ۲۰۲۲ موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی شدند. در اکتبر هم BYD Atto 3 موفق به دریافت ۵ ستاره شد.

با ادامه این روند و کسب امتیازات بالا توسط خودروسازان چینی، اکنون می‌توان با اطمینان گفت خودروهای چینی از قوطی‌های حلبی به مدل‌های پیشرفته فناوری تبدیل شده‌اند که کم‌کم جای پای خود را در بازارهایی چون اروپا و شاید در آینده، آمریکا باز می‌کنند.

حسین محسنی

کارشناس ارشد علوم سیاسی، علاقه مند به دنیای بی نظیر خودرو

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

    1. کسی که در اروپا به هنگام خرید خودرو سیزده هزار دلاری به جای اینکه نگاه کنه حداقل سه برابر اندازه ماشین بزرگ تر از رقیب هاش هست و در جایی که تنها اپشن رقیب های اروپاییش یک مانیتور هست این خودرو چینی تا بن دندان مسلح به هر اپشنی که فکر کنی هست و حداقل پنجاه اسب از زقباش قوی تر هستش به تمام این مزایا فکر نکنه و بشینه و به اصالت خودرو سیزده هزار دلاری که خودرو قشر ضعیف و پایین جامعه حساب میشه فکر کنه مطمئن باش صلاحیت داشتن خودرو رو نداره و باید گواهی نامش ابطال بشه تو اروپا و بیارنش ایران یه کیا پراید که اصالتش به فورد و مزدا و کیا هست سه شرکت با اصالت و بزرگ تحویلش بدند از اصالت محصولش لذت ببره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا