مکمل بنزین
اخبار روز خودروبرگزیده‌هاتازه‌هاتحلیلیخبر

جیلی (MAPLE) X3 PRO محصول جدید خودروسازان بم، کاری از لیفان است!

مدتی بود که بحث حضور یک خودرو جدید که اصالتش مربوط به جیلی است، در برخی محافل غیررسمی مطرح بود. اما درنهایت، این مسئله از روزهای گذشته توسط برخی رسانه‌ها عنوان شد.

همانطور که مستحضرید، عنوان شده است که شرکت خودروسازان بم برنامه دارد تا نسخه‌ای از جیلی ویژن X3 که در برخی بازارها به MAPLE X3 PRO نیز معروف است، در داخل کشور مونتاژ کند.

X3 PRO

خودروسازان بم تا مدتی پیش و در دوران برجام، به عنوان نماینده رسمی جیلی چین شناخته می‌شد. متاسفانه با خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان، جیلی به عنوان یکی از معتبرترین برندهای چینی، ریسک حضور در بازار ایران را نپذیرفت و از بازار خارج شد.

حال همان سابقه مونتاژ دو نسخه جیلی GC6 توسط خودروسازان بم، برخی را گمان داشته که این شرکت توانسته تا رضایت جیلی برای حضور دوباره در بازار ایران را کسب کند!

اما داستان اینگونه نبوده و حضور محصول X3 پرو ربطی به جیلی ندارد. پس ماجرا چیست؟!

پس از اینکه شرکت کرمان موتور تصمیم گرفت تا در دوره‌ای، تیراژ مونتاژ محصولات هیوندای را افزایش دهد و همچنین نمی‌خواست تا جک چین را هم از دست بدهد، تصمیم گرفت تا مسئولیت مونتاژ محصولات لیفان را به شرکت خودروسازان بم واگذار کند.

شرکت خودروسازان بم نیز زمانی که تصمیم گرفت تا مونتاژ محصولات لیفان را آغاز کند، بخش خودرویی لیفان دچار شرایط بحرانی اقتصادی شد. مدتی گذشت و بالاخره خودروسازان بم توانست تا چند دستگاهی از لیفان X70 را مونتاژ کند. با اینکه همچنان مونتاژ ایکس70 ادامه دارد، اما تیراژ آن بسیار است.

اما ماجرا از آنجا جذاب می‌شود که دو شریک تجاری شرکت خودروسازان بم یعنی لیفان و جیلی تصمیم گرفتند تا در چین، یک شرکت مشترک برای تولید خودرو برقی ایجاد کنند. همین شد که قسمت خودروسازی لیفان دوباره احیا شد و آن شرکت جوینت ونچری، لیوان (LIVAN) نام گرفت.

LIVAN 9

همانطور که گفته شد، هدف شرکت لیوان، تولید نسخه الکتریکی برخی خودروهای جیلی است. باتوجه به اینکه در مدت ایجاد برند مشترک جیلی و لیفان، سود آنچنانی نصیب هردو شرکت نشده، لیفان تصمیم گرفته تا فرآیند صادرات را به برخی کشورها از جمله روسیه در پیش بگیرد.

با اینکه هدف شرکت لیوان، تولید خودرو الکتریکیست؛ اما مدیران آن تصمیم گرفته‌اند تا در اولین گام، خودرو بنزینی ارزان قیمتی را به روسیه صادر کنند. باتوجه به اینکه یکی از خودروهای اقتصادی جیلی، ویژن X3 بوده و جیلی آن را به چندین زیرمجموعه خود در جهت تولید با برند و لوگوهای مختلفی سپرده است، جیلی حاضر شده تا امتیاز مونتاژ آن را به لیوان نیز واگذار کند.

در هفته‌های گذشته نیز اولین سری لیوان X3 PRO وارد روسیه شده و بزودی نیز عرضه عمومی آن، آغاز خواهد شد.

حال که لیفان تصمیم گرفته تا با برند لیوان، به کشور تحریم شده روسیه برگردد، برنامه دارد تا همان برنامه را با خودروسازان بم در پیش بگیرد. پس می‌توان نتیجه گرفت که حضور محصول مربوط به جیلی در ایران، ربطی به جیلی نداشته و ایکس3 پرو محصول لیفان است!

مشخصات X3 PRO

ایکس3 پرو مجهز به یک پیشرانه 1/5 لیتری تنفس طبیعی است که با اتصال به دو نوع گیربکس 5 سرعته دستی و CVT، توانایی تولید 109 اسب بخار، قدرت و 149 نیوتن متر، گشتاور را دارد.

از امکانات رفاهی و ایمنی مهم این خودرو می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • سامانه کنترل پایداری
  • سانروف
  • سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه ای
  • مولیت مدیا لمسی همراه با دوربین عقب
  • سنسور نور
  • فرمان دی کات با روکش چرمی
  • تریم چرمی صندلی ها
  • سیستم کروز کنترل
  • دو ایربگ ایمنی
  • سنسورهای هشدار دهنده موانع در عقب خودرو
  • آینه تاشو برقی
  • و…

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

  1. زرنگ باشه خودرپ سازان بم بره امتیاز پلتفرم و کلا محصول لیفان هشتصد و بیست رو بخره بیاره تو ایران قشنگ از خاک بلند میکنه خودش رو مفت هم میتونه بخره از لیفان

  2. واردات خودرو به صورت مستقیم از کشور چین بسیار ارزانتر از واردات همان خودرو به صورت قطعات مجزا و مونتاژ آن در ایران برای مشتریان در می آید ، وقتی تولید داخلی منجر به تولید ملی نمی شود فقط قانون به نفع چند مونتاژ کار و ضد منافع هشتاد میلیون مردم ایران است،دولت ها مسئول این فاجعه هستند

    1. با وارد کردن مستقیم تمام زیرساخت های تولید از بین میره و اگر مثلا در شرایط حاضر احتمال تولید خودرو فیس لیفت توسط همین مونتاژکارهای ایرانی 20 درصد باشه بعد از این این احتمال 0 درصد میشه. حالا شما میتونی به خاطر منافع خودت مخالف این موضوع باشی ولی در مجموع احتمال توسعه و پیشرفت خودروسازی اینجوری نابود میشه!

  3. واردات خودرو به صورت مستقیم از کشور چین بسیار ارزانتر از واردات همان خودرو به صورت قطعات مجزا و مونتاژ آن در ایران برای مشتریان در می آید ، وقتی تولید داخلی منجر به تولید ملی نمی شود فقط قانون به نفع چند مونتاژ کار و ضد منافع هشتاد میلیون مردم ایران است،دولت ها مسئول این فاجعه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا