مکمل بنزین
گوناگونخبر

هدفگذاری عربستان برای تولید سالانه ۵۰۰۰۰۰ خودروی برقی تا سال ۲۰۳۰

خالد الفالح، وزیر سرمایه‌گذاری عربستان سعودی اعلام کرد که عربستان قصد دارد تا سال 2030 سالانه 500000 خودروی الکتریکی تولید کند. الفالح در گفتگو با روزنامه الشرق الاوسط گفت که همکاری جدید بین این کشور و یک سازنده بین المللی خودروهای برقی در نیمه اول 2023 اعلام خواهد شد.

قبلا هم ولیعهد و نخست وزیر عربستان سعودی، محمد بن سلمان، از راه اندازی Ceer – اولین برند سعودی برق الکتریکی – در نوامبر 2017 خبر داده بود.

همچنین این هدف در راستای تلاش‌های عربستان برای کاهش انتشار آلاینده‌ها است که ساختن خودروهای الکتریکی، کمک فراوانی در این راستا خواهد بود.  Ceer اولین خودروساز عربستانی است که خودروهای برقی را در این کشور تولید می‌کند و برنامه‌هایی برای طراحی، تولید و فروش انواع سدان و SUV به مصرف کنندگان در عربستان سعودی و منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا خواهد داشت.

امید مقامات عربستانی این است که تا سال 2030، این کشور بتواند سالانه حدود 500000 خودروی الکتریکی تولید کند تا بتوانند این کشور را به قطب صنایع برقی تبدیل کنند.

تولید ۵۰۰۰۰۰ خودروی برقی، آن‌هم برای کشوری چون عربستان، رقم بزرگی است. در صورت تحقق، بخشی از این محصول صادر خواهد شد. این بدان معناست که برای توسعه این صنعت، آن‌هم به‌ این حد، نیازمند محصولاتی رقابت پذیر و مقرون به صرفه ‌است.

عربستان برای ساخت یک برند جدید خودرو نیازمند جذب سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی و حتی محلی است تا بخش خصوصی این کشور را قادر  به تولید خودرویی داخلی و سپس افزایش تولید در دهه آینده کند.

پیش بینی می‌شود که Ceer بیش از 150 میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) جذب کند و تا 30000 شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کند. در صورت تحقق این امر پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2034 به طور مستقیم 8 میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی عربستان، کمک خواهد شد.

حسین محسنی

کارشناس ارشد علوم سیاسی، علاقه مند به دنیای بی نظیر خودرو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا