مکمل بنزین
گوناگونخبر

آغاز فروش خودروهای وارداتی از شنبه 6 اسفند از طریق قرعه‌کشی + اعلام شرایط

زمانی که آیین‌نامه واردات خودرو تصویب شد، در یکی از بندها مقرر کرده بود که خودروهای وارداتی فقط از طریق بورس کالا عرضه شوند اما چندی پیش، این بند بحث‌برانگیز از آیین‌نامه حذف شد تا امکان فروش خودروهای وارداتی از طریق‌های دیگر خارج از بورس هم فراهم شود. حال نیز طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، اولین عرضه خودروهای وارداتی در خارج از بورس صورت خواهد گرفت. به گفته این وزارتخانه، ثبت‌نام خودروهای وارداتی از روز شنبه ششم اسفند در سامانه فروش یکپارچه شروع می‌شود و تا یک هفته ادامه خواهد داشت.

شرایط خرید خودروهای وارداتی

این فروش از طریق قرعه‌کشی انجام می‌شود و متقاضیان باید شرایط قرعه‌کشی خودروهای داخلی مثل داشتن گواهینامه، نداشتن پلاک فعال، عدم خرید خودروی داخلی طی 48 ماه گذشته و… را داشته باشند. علاوه بر این، متقاضیان باید اقدام به افتتاح حساب وکالتی کرده و 500 میلیون تومان به آن واریز کنند که این مبلغ بلوکه خواهد شد. پس از یک هفته، ثبت‌نام اولیه به پایان می‌رسد و از بین ثبت‌نام کنندگان به‌صورت قرعه‌کشی 100 هزار نفر انتخاب می‌شوند. پس از انجام این فرایند، شرکت‌های واردکننده شرایط فروش خود را اعلام خواهد کرد و کسانی که در قرعه‌کشی انتخاب شده‌اند می‌توانند اقدام به خرید خودروهای وارداتی کنند.

کسانی که در قرعه‌کشی برنده نشوند می‌توانند 500 میلیون تومان خود را از حساب وکالتی برداشت کنند اما کسانی که در قرعه‌کشی برنده شده‌اند باید تا روزی که خودروی وارداتی موردنظرشان در سامانه یکپارچه برای فروش ارائه خواهد شد، پول را در حساب نگه دارند. همچنین خریداران تا یک سال نمی‌توانند سند خودروی خریداری شده را به کسی منتقل کنند. فعلاً جزئیات بیشتری در این رابطه اعلام نشده است اما گفته می‌شود وزارت صمت به‌زودی بخشنامه اولین عرضه و ثبت‌نام خودروهای وارداتی را اعلام خواهد کرد.

اما در حالی وزارت صمت وعده جدیدی برای عرضه خودروهای وارداتی مطرح کرده است که قرار بود این خودروها هفته سوم دی‌ماه به بازار عرضه شوند؛ بنابراین، با توجه به وضعیت حاکم بر واردات خودرو به نظر می‌رسد وزارت صمت در وضعیت حاضر تنها به دنبال این است تا با انتشار اخباری، تنور واردات خودرو را گرم نگه دارد بلکه تغییری در شرایط ورود این خودروها ایجاد شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا