مکمل بنزین
گوناگونخبر

سود وزارت صمت از پیش‌فروش خودروهای خارجی

سرانجام و پس از حرف و حدیث‌های فراوان در مورد واردات خودروهای خارجی، طرح پیش‌فروش این خودروها از چند روز پیش آغاز شد. در این طرح، در کنار یک‌سری شروط، شرط بلوکه شدن ۵۰۰۰۰۰۰۰۰ تومان در حساب وکالتی متقاضیان به چشم می‌خورد. بر اساس آخرین آمار منتشر شده تا کنون تعداد ۵۱۰۰۰ نفر در این طرح شرکت کرده‌اند. بنابراین باید گفت تقریبا مبلغی به‌میزان ۲۵ هزار میلیارد تومان در حساب مردم بلوکه شده است که مبلغ قابل توجهی است. در کنار این موضوع باید به این مطلب اشاره کرد که تعداد ۵۱۰۰۰ نفر، آخرین آمار ثبت‌نامی است و تا پایان ثبت‌نام، به این تعداد اضافه خواهد شد و طبعا به مبلغ بلوکه شده هم افزوده می‌گردد.

این در حالی است که ابهامات فراوانی در مورد این طرح وجود دارد و تا کنون وزارت صمت پاسخی به این ابهامات نداده است. در واقع اطلاعات خاصی در مورد خود خودرو، مدل خودرو و حتی زمان تحویل، ارائه نگردیده است. باید به این نکته هم توجه کرد که هنوز خودروی خاصی در مورد این طرح، وارد کشور نشده و احتمالا به‌دلیل تحریم‌ها، شرکت‌های وارد کننده امکان خرید مستقیم از شرکت‌های سازنده را ندارند و مجبور به خرید از کشورها و شرکت‌های ثالث و واسطه خواهند بود که در صورت بروز هر‌گونه مشکل احتمالی، زنجیره تامین این محصولات پیش‌فروش شده (اگر برند، نوع، مدل و زمان تحویل آن‌ها در آینده نزدیک مشخص گردند) دچار اختلال می‌شود.

به‌عبارتی تا کنون مبلغ ۲۵ هزار میلیارد تومان توسط وزارت صمت و بانکها برای خودروهایی بلوکه شده که نه نوع آن‌ها و نه مدل‌ آن‌ها و نه زمان تحویل‌شان مشخص نیست. طبیعتا در چنین شرایطی صحبت از رنگ، امکانات و سایر موارد این‌چنینی، محلی از اِعراب ندارد.

البته اعلام شد که برای پول بولکه شده متقاضیان، سود سپرده‌های کوتاه‌مدت در نظر گرفته می‌شود. اما در کنار تورم بالای ۴۰ در‌صد و شرایط کنونی اقتصاد و در برابر بهره وزارت صمت و بانک‌ها ازاین پول‌های بلوکه شده، این سودها مبالغ بسیار ناچیزی است.

به‌هر‌حال وجود موارد این‌چنینی در کشوری که خودرو‌سازانش در بازاری انحصاری، سرمستانه می‌تازند و عزیز دردانه دولتهای چپ و راست هستند جای تعجبی ندارد و صرفا باعث باز ماندن دهان یک ناظر خارجی می‌شود که چطور ممکن است برای خودرویی که برند، نوع، مدل، امکانات و حتی رنگش مشخص نیست از مدتها قبل باید پول داد تا شاید با شانس و اقبال موفق به دریافتش گردند.

حسین محسنی

کارشناس ارشد علوم سیاسی، علاقه مند به دنیای بی نظیر خودرو

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا