مکمل بنزین
گوناگونتازه‌هاخبر

نجات زمین با تویوتا میرای!

دمای محیط زمین در حال افزایش است و هوای شهرهای بزرگ روزبه‌روز بسیار آلوده‌تر می‌شود که بخشی از این آلودگی‌ها به دلیل وجود خودروهاست. با وجود اینکه بسیاری از خودروهای روز دنیا با موتور الکتریکی و هیبریدی عرضه شده‌اند اما هنوز بخش عمده‌ای از بازار را ماشین‌های بنزینی و دیزلی در دست دارند، بنابراین شرکت‌ها نیز برای خارج کردن این خودروها از بازار و افزایش سلامت هوای زمین، باید محصولات روز خود را با فناوری‌های پاک عرضه کنند. ولی این یک حقیقت است که حتی خودروهای برقی هم به‌طور کامل پاک و بدون آلاینده نیستند چراکه این خودروها آلودگی غیرمستقیم تولید می‌کنند؛ یعنی اکثر نیروگاه‌ها برق برای تولید برق از سوخت‌های فسیلی یا ذغال سنگ استفاده می‌کنند که این امر موجب ایجاد آلودگی می‌شود.

برخلاف تفکرات، خودروهای برقی به‌طور غیرمستقیم خیلی بیشتر از خودروهای بنزینی در آلودگی‌هوا نقش دارند. بنابراین خودروسازها به سراغ خودروهای هیدروژنی یا پیل سوختی رفته‌اند. یکی از این شرکت‌ها که برای عرضه این چنین خودروها ارزش قائل شده، تویوتا است.

2016-Toyota-Mirai-101-876x535

توبوتا میرای اولین محصول این شرکت است که به صورت گسترده به بازار عرضه شده و همه مردم می‌توانند با خرید آن در سلامت کره زمین نقش داشته باشند. حال کارشناسان به سراغ این محصول رفته‌اند و با بررسی اولین نمونه‌های عرضه شده به بازار، قدرت این خودرو سدان سایز متوسط را بررسی می‌کنند. تعداد 200 دستگاه میرای تا پایان سال 2015 از طریق نمایندگی‌های تویوتا در کل ایالات‌متحده به خریداران تحویل داده شده است و تویوتا تصمیم دارد تا پایان سال آینده ۲۸۰۰ عدد از این خودرو را در آمریکا عرضه کند. قیمت پایهٔ میرای 58,325 دلار تعیین‌شده است. رانندگی با میرای بسیار ساکت و آرام است و شتاب صفر تا ۱۰۰ این خودرو ۹.۶ ثانیه‌است که برای علاقه‌مندان به خودروهای پر شتاب بسیار مایوس کننده خواهدبود. موتور این خودرو با ۱۵۲ اسب‌خار قدرت هیجان‌انگیز نیست و این قدرت نشان می‌دهد که شما با چیزی شبیه به تسلا روبرو نخواهید شد.

2016-Toyota-Mirai-102-876x535

رینگ‌های ۱۷ اینچی میرای با لاستیک‌های 215 میشلن با سیستم تعلیق فوق‌العاده، هندلینگ و فرمان‌پذیری عالی را ایجاد می‌کند. ترمزهای قدرتمند میرای در 60 متر خودرو را از سرعت 112 کیلومتر در ساعت به صفر می‌رساند که تنها 1 متر بیشتر از پریوس است. در این خودرو فقط کافیست یکبار مخزن را پر کنید و ۴۵۰ کیلومتر با آن رانندگی کنید و با رسیدن به یک ایستگاه پمپ هیدروژن در چند دقیقه مخزن دوباره کامل پر می‌شود.

قیمت هرکیلوگرم هیدروژن در آمریکا ۱۴ دلار است که برای پر کردن مخزن این خودرو نزدیک به ۷۰ دلار باید هزینه کرد که با انجام عملیات ریاضی ساده مشاهده می‌کنیم هزینه سوخت این خودرو یک یک چهارم خودرویی مانند تویوتا کمری است. تویوتا برای جلب توجه مشتریان یک کارت هدیه برای این خودرو درنظر گرفته که به وسیله آن خریداران تا ۳ ماه سوخت رایگان دریافت خواهند کرد. در قسمت اگزوز یک لیوان بزرگ تعبیه شده است که هیدروژن را به آب تبدیل می‌کند و شما در صورت نبود آب می‌توانید از آن استفاده کنید این آب دقیقا مزه آب شهری را می‌دهد.

بد نیست نگاهی به خواص هیدروژن بی‌اندازیم:

سومین عنصر فراوان بر روی زمین است.

90 درصد اتم‌های جهان از هیدروژن تشکیل‌شده‌اند

انرژی هیدروژن تقریبا سه برابر بیشتر از بنزین به ازای هر 450 گرم است و حجم آن در حالت مایع نیز سه برابر کمتر از بنزین است.

هنگامی‌که هیدروژن به‌صورت گاز و در فشار 10,000 psi قرار دارد کمتر از یک‌هفتم بنزین انرژی دارد

 

 

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا