مکمل بنزین
گوناگونخبر

بررسی ویژگی‌ها و مشخصات هیوندای کونا، خودرو جدید بازار

پس از انتشار خبر ثبت سفارش هیوندای کونا و ورودش به بازار ایران تصمیم بر این شد تا این خودرو را بیشتر به شما معرفی کنیم.  هیوندا یکی از برندهای خودرویی محبوب در کشورمان است که سال‌ها پیش هم محصولات مونتاژی آن مثل ورنا و آوانته و هم نمونه‌های وارداتی همچون سوناتا و سانتافه با استقبال بسیار خوبی از سوی خریداران ایران مواجه شدند اما طی چند سال اخیر به دلیل تحریم‌ها و همین‌طور ممنوعیت واردات، خبری از محصولات این برند کره‌ای در کشورمان نبود.

حال اما که دوباره امکان واردات خودرو به کشور فراهم شده، به نظر می‌رسد بتوانیم دوباره ساخته‌های هیوندای را در ایران ببینیم زیرا طبق اطلاعاتی که ده دستمان رسیده است، دو شرکت قصد واردات محصولات هیوندای را دارند و ثبت سفارش آن‌ها هم انجام شده است. یکی از این خودروها کراس‌اوور کوچک کونا است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

هیوندای کونا وارداتی
نسل اول هیوندای کونا پیش از فیس‌لیفت

معرفی کلی هیوندای کونا

هیوندا کونا (Kona) کراس‌اوور ساب‌کامپکتی (کوچک‌تر از کامپکت) است که برای اولین بار در اواسط سال 2017 در سئول پایتخت کره جنوبی رونمایی شد.

این خودرو در جایگاهی پایین‌تر از توسان قرار می‌گیرد و تا پیش از معرقی مدل ونی در سال 2019 کوچک‌ترین کراس‌اوور هیوندای محسوب می‌شد.

نام کونا هم از ناحیهٔ غربی جزیره هاوایی گرفته شده است.

نسل اول کونا با تجربه یک فیس‌لیفت در اواسط سال 2020 تا امسال روی خط تولید قرار داشت اما در اواخر سال 2022 نسل دوم آن در نسخه‌های بنزینی، هیبریدی و الکتریکی معرفی شد. بااین‌حال، طبق کاتالوگی که از کونا برای واردات منتشر شده، قرار است همان نسل اول در ایران عرضه شود و لااقل فعلاً خبری از نسل دوم نخواهد بود.

هیوندای کونا وارداتی
نسل اول هیوندا کونا پس از فیس‌لیفت

طراحی هیوندای کونا وارداتی

نسل اول کونا در زمان معرفی با چراغ‌های جلوی دوقسمتی که شامل دی‌لایت‌های باریکی در بالا و چراغ‌های اصلی در طرفین جلوپنجره می‌شد، طراحی منحصربه‌فردی داشت و الهام‌بخش برخی کراس‌اوورهای چینی شد تا جایی که چری در فیس‌لیفت تیگو 3x که در ایران با نام X22 پرو عرضه می‌شود از همین سبک طراحی استفاده کرد.

در فیس‌لیفت سال 2020 کونا نیز هیوندای همچنان چراغ‌های دوقسمتی جلو را حفظ کرد اما فرم کلی طراحی دماغه تغییر کرد و جلوپنجره کوچک‌تر شد.

این شیوه طراحی در نسل دوم کونا هم به شکلی متفاوت ادامه پیدا کرده است.

هیوندای کونا با 4,206 میلی‌متر طول، 1,800 میلی‌متر عرض و 1,549 میلی‌متر ارتفاع، دقیقاً هم‌اندازه ام‌وی‌ام X22 است.

هیوندای کونا وارداتی

در داخل خودرو نیز شاهد فضای نسبتاً مدرنی با نمایشگر مرکزی ایستاده در بالای داشبورد و صفحه آمپر دیجیتالی هستیم اما در برابر کابین بروز نسل دوم با نمایشگرهای متصل به هم، طراحی داخلی نسل اول کمی قدیمی به نظر می‌رسد.

ازجمله تجهیزات و امکانات این کراس‌اوور کره‌ای هم می‌توان به نمایشگر 10.25 اینچی لمسی، صفحه آمپر دیجیتالی 10.25 اینچی، دوربین دید عقب، سامانه کنترل پایداری، سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سیستم پایش باد تایرها، سنسورهای پارک عقب، شارژر بی‌سیم گوشی، سانروف، سنسورهای نور و باران، تنظیم برقی، گرم‌کن و سردکن صندلی راننده، هدآپ دیسپلی، کروز کنترل هوشمند، ترمز اضطراری هوشمند، رادار نقطه کور، سامانه کنترل خودرو در سراشیبی و سربالایی و… اشاره کرد.

هیوندای کونا وارداتی

پیشرانه‌های هیوندا کونا وارداتی

بر اساس اطلاعات دریافتی، قرار است شرکت‌های واردکننده، کونا را با دو پیشرانه مختلف در ایران عرضه کنند که شامل 2 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی و 1.6 لیتری توربوشارژ GTI می‌شود.

پیشرانه 2 لیتری که به یک گیربکس CVT متصل می‌شود، 147 اسب بخار قدرت و 179 نیوتن متر گشتاور دارد.

نسخه 1.6 لیتری توربو اما که توسط شرکت دیگری وارد خواهد شد، با 195 اسب بخار قدرت و 265 نیوتن متر گشتاور، قوی‌تر خواهد بود و از گیربکس هفت سرعته دوکلاچه بهره می‌برد.

هردو پیشرانه با انتقال قدرت محرک جلو ارائه می‌شوند و سامانه چهارچرخ محرک هم برای هردو قابل سفارش است ولی طبق گفته برخی منابع، کوناهای وارداتی به ایران همگی محرک جلو خواهند بود.

هیوندای کونا وارداتی

قیمت هیوندای کونا وارداتی

با توجه به نرخ دلار که از 50 هزار تومان هم فراتر رفته است، قطعاً کونا با قیمت نجومی در ایران به فروش خواهد رسید و بخش عمده‌ای از جامعه توان خرید آن را نخواهند داشت.

درهرحال، قیمت پایه این کراس‌اوور کره‌ای با موتور 2 لیتری تنفس طبیعی محرک جلو از حدود 24 هزار دلار آغاز می‌شود که یعنی در ایران باید انتظار قیمتی در حدود 2.5 میلیارد تومان را برای آن داشته باشیم.

نسخه 1.6 لیتری توربو اما گران‌تر بوده و قیمت آن در مدل محرک جلو از 30 هزار دلار آغاز می‌شود.

درنتیجه، قیمت این نسخه در ایران احتمالاً از 3 میلیارد تومان هم فراتر خواهد رفت. در بین خودروهای جدیدی که راهی بازار ایران خواهند شد، کیا سلتوس و سئات آتکا رقبای مستقیم هیوندا کونا خواهند بود.

هیوندای کونا وارداتی
نسل دوم هیوندای کونا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا