مکمل بنزین
گوناگونخبر

برنامه سوئد برای حذف سوخت فسیلی از خودروهای سنگین تا سال 2030!

این روزها مسئله آلودگی هوا به قدری اهمیت پیدا کرده که بسیاری از کشورهای دنیا با سرمایه‌گذاری و انجام هزینه‌های بالا درصدد یافتن راه‌حل‌هایی مبتنی‌بر فناوری روز به‌منظور مقابله با آن هستند. در جدیدترین اقدام صورت گرفته در این زمینه، بخش حمل و نقل کشور سوئد بر روی دو پروژه مهم که به صورت ویژه به خودروهای سنگین مرتبط می‌شود، متمرکز شده و هدف اصلی از آنها انتقال نیروی برق از جاده، البته نه از کف آسفالت بلکه از بالای آن به داخل وسایل نقلیه است. بدین منظور و برای انجام تست‌های لازم، فضای ویژه‌ای در حاشیه یکی از بزرگراه‌های شهر ساندویکن در کشور سوئد آماده شده و در آن یک منبع جمع‌آوری انرژی الکتریسیته بر روی سقف کشنده‌ای نصب شده به‌طوریکه این منبع از بالا به رشته سیم‌هایی که در ارتفاع 18 فوتی از سطح زمین قرار دارند، متصل شده است.

elvag

براساس گزارش انجمن خودرو سبز، برنامه این تست و تجهیزات نصب شده برای تقریبا یک و نیم مایل تدارک دیده شده و تیر برق‌ها از هم 200 فوت (حدودا 61 متر) فاصله دارند که از طریق آنها 750 ولت برق جریان مستقیم (DC) به داخل کشنده‌ای مجهز به سیستم پیشرانه هیبریدی تزریق می‌شود. این کامیون کشنده مخصوص درحالیکه به این سیم‌ها متصل شده می‌تواند با حداکثر سرعت 90 کیلومتر برساعت حرکت کند. پروژه بعدی در منطقه آرلاندا و در 35 مایلی شمال استکهلم درحال انجام شدن است که شامل تعبیه یک ریل برقی در داخل جاده می‌شود. این پروژه قرار است تا سال آینده به صورت آزمایشی وارد خطوط ترافیکی شده و تا سال 2018 هم ادامه داشته باشد.

درحالیکه به‌نظر می‌رسد این برنامه‌ها صرفا جنبه آزمایشی دارند اما بخشی از برنامه اصلی کشور سوئد مبنی‌بر حذف سوخت‌ فسیلی از خودروهای سنگین است که باید تا سال 2030 میلادی عملی شود. در کشور سوئد تست‌های الکتریکی بر روی جاده‌ها موضوع جدیدی نیست چراکه شرکت ولوو از چند سال پیش درحال کار برروی فرم‌های جدیدی از خطوط ویژه اتوبوس‌های برقی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا