مکمل بنزین
گوناگونآموزشخبر

ترک داشبورد و راه های جلوگیری از آن!

یکی از بخش‌های اصلی خودرو که باید برای نگهداری از آن مخصوصا در فصل تابستان، نیازمند تلاش زیادی بوده، داشبورد است. این بخش از خودرو با قرار گرفتن در برابر نور مستقیم خورشید با گذشت زمان ترک خواهد خورد. تابش طولانی مدت اشعه‌ی ماوراء بنفش ترکیب شیمیایی موجود در ساختار داشبورد را از بین برده و موجب تخریب آن می‌شود. ولی اصلی‌ترین دلیل این‌ ترک‌ها خشک شدن بیش از حد داشبورد است. افزودنی‌های پلیمری به نام نرم‌کننده‌ها با گذشت زمان از داخل داشبورد به محیط اطراف پراکنده می‌شوند. برای مراقبت و جلوگیری از آسیب به یکی از بخش‌های اصلی خودرو باید چند روش را به‌کار بگیرید که ما بعضی از این روش‌های محافظتی را برای شما شرح می‌دهیم. با ما همراه باشید…

1

داشبورد خودرو، از سه لایه مواد تشکیل شده است. لایه زیرین که در معرض دید نیست از یک ترموپلاستیک تقویت شده با الیاف شیشه ساخته شده که روی آن لایه‌ای از فوم پلی یورتان قرار دارد. لایه رویی در بیشتر خودروها مانند پراید، از جنس PVC است. البته ماده جدیدی به نام ABS، ساخته شده که در خودروهای جدیدتر از آن استفاده می‌شود. ABS مخفف نام یک کوپلیمر بل ساخته شده از آکریلونیتریل، بوتادی ان، و استایرن است. PVC آلیاژ شده با ABS در عمل کار PVC همراه با نرم کننده را انجام می‏‌دهد، ولی در این مورد، ABS تبخیر نمی‏‌شود. بنابراین داشبورد ماندگاری بسیار بیشتری خواهد داشت. زمانی که خودرو شما در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، نرم‌کننده موجود در لایه بالایی از بین می‌رود و حاصل آن ترک خواهد شد.

In-Car-Accessories-KLY-Dashboard-Polish-Q-8801Cb5426b

برای جلوگیری از ترک داشبورد خودرو برای اولین گام باید آن را با مواد مخصوص نرم نگه‌دارید. در گذشته از وازلین برای این کار استفاده می‌شد، بعد از وازلین، مردم به کرم‌های نرم کننده و ضدآفتاب رو آوردند که آنها نیز زیاد موثر نبودند. اما حالا محققان خارجی محصولات مختلفی را به‌صورت اسپری تولید کرده‌اند که به لایه بالایی داشبورد کمک می‌کند تا از مضرات نور خورشید حفظ شود. قبل از استفاده از این مواد داشبورد خودرو خود را با یک دستمال نم‌دار تمیز کنید.

1-38-600x334

استفاده از آفتاب‌گیرهای مخصوص برای دفع نور خورشید بسیار موثر است. این آفتاب‌گیرها قسمت جلو داشبورد را پوشش می‌دهند و استفاده از آنها بسیار آسان است. برای استفاده از این آفتاب‌گیرها، زمانی که خودرو خود را پارک کردید، فقط کافیست آن را بر روی داشبورد خودرو بکشید. حتی اگر آفتاب‌گیر در اختیار شما نبود، می‌توانید از پارچه ضخیم و نرم استفاده کنید و کل داشبورد را با آن بپوشانید. روکش‌های مخصوص داشبورد نیز بسیار موثر هستند و می‌توانید براساس مدل خودرو خود، یک روکش مناسب خریداری کنید. استفاده از چادر مخصوص خودرو، علاوه بر اینکه رنگ بدنه را از نور خورشید حفظ می‌کند، مانع تابش مستقیم این نور به داشبورد خودرو شما می‌شود.

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا