مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی ویژگی‌های اکسید VX، شاسی بلند لوکس چری در راه بازار ایران

حدود یک سال پیش در چرخان خبر از وارد شدن نمونه‌های آزمایشی چری اکسید VX به ایران توسط مدیران خودرو دادیم. این نشان می‌داد که شاسی‌بلند لوکس گروه چری مهمان جدید خطوط تولید مدیران خودرو و بازار خودروی کشورمان خواهد بود.

به نظر می‌رسد سرانجام زیرساخت‌ها و شرایط لازم برای مونتاژ اکسید VX در ایران فراهم شده و به‌زودی این خودرو را در کشور خواهیم دید.

ازاین‌رو قصد داریم در ادامه به بررسی ویژگی‌ها و مشخصات این شاسی‌بلند لوکس چینی بپردازیم.

اکسید VX

برند اکسید

اکسید برند لوکس چری محسوب می‌شود که در اواسط سال 2017 تأسیس شد. چری اولین بار در نمایشگاه خودروی فرانکفورت سال 2017 با رونمایی از کانسپت TX خبر از ایجاد این برند جدید داد. اولین خودرو با برند اکسید کانسپت LX بود که در نمایشگاه خودروی پکن سال 2018 معرفی شد و اولین محصول تولیدی این برند هم کراس‌اوور میان سایز TX بود که در اوایل سال 2019 راهی بازار شد. محصولات اکسید ابتدا برای عرضه در اروپا در نظر گرفته شده بودند اما نهایتاً بازار اصلی آن‌ها به چین محدود شد. اکسید فقط خودروهای شاسی‌بلند تولید می‌کند.

اکسید VX
نمای جانبی اکسید VX

معرفی کلی اکسید VX

VX شاسی‌بلند لوکس و پرچم‌دار اکسید است که پیش‌نمایش آن ابتدا در قالب کانسپتی در نمایشگاه خودروی گوانگژو 2019 ارائه شد و نسخه تولیدی آن یک سال بعد در نمایشگاه پکن سال 2020 به نمایش درآمد. تولید این خودرو هم در اوایل سال 2021 آغاز شد. اکسید VX روی پلت‌فرم M3X ساخته شده که با شاسی‌بلندهای بزرگ چری مثل تیگو 8 و تیگو 9 متفاوت است.

در اوایل سال 2021، نام اکسید VX به لانیوئه (Lanyue) تغییر کرد و مدت کوتاهی بعد مورد فیس‌لیفت قرار گرفت. فعلاً به‌طور دقیق مشخص نیست که کدام نسخه این خودرو به ایران خواهد آمد اما نمونه‌های آزمایشی که به کشور وارد شدند از نسخه پیش از فیس‌لیفت بودند.

اکسید VX
نمای عقبی اکسید VX

طراحی بیرونی اکسید VX

VX در بیرون از زبان طراحی خاص اکسید استفاده می‌کند و شباهتی به محصولات چری ندارد. در جلوی خودرو، جلوپنجره بزرگ کرومی به همراه چراغ‌های افقی کشیده، نمای لوکس و باابهتی را ایجاد کرده‌اند. در طراحی این خودرو توجه زیادی به جزئیات شده که نمونه آن را می‌توان در نوشته EXEED روی قطعه‌ای فلزی زیر ستون A دید.

بااین‌حال، نمای جانبی خودرو خیلی ساده به نظر می‌رسد و در عقب هم چراغ‌های سراسری و دیفیوزر با سر اگزوزهای افقی خیلی چشمگیر نیستند. در فیس‌لیفت سال 2021 نیز صرفاً قسمت جلوی خودرو با جلوپنجره شش‌ضلعی بزرگ‌تر با خطوط عمودی ورودی‌های هوای مثلثی شکل بزرگ‌تر در طرفین آن تغییر کرده است. اکسید VX با 4,970 میلی‌متر طول، 1,940 میلی‌متر عرض و 1,788 میلی‌متر ارتفاع، شاسی‌بلند بزرگی است. فاصله محوری این کراس‌اوور هفت‌نفره هم 2,900 میلی‌متر و وزن آن 1827 کیلوگرم است.

اکسید VX
فیس لیفت اکسید VX

داخل اکسید VX

کابین VX با صندلی‌های چرمی و ترکیبی از تریم‌های چوبی و فلزی به همراه غربیلک فرمان D شکل، هم لوکس و هم اسپرت به نظر می‌رسد. اصلی‌ترین ویژگی در اینجا دو نمایشگر 12.3 اینچی چسبیده به هم است که یکی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی است و دیگری نقش صفحه آمپر را بازی می‌کند. این صفحه آمپر گرافیک بسیار واضحی دارد اما راننده می‌تواند به هر شکلی که دوست دارد آن را تنظیم کند. سیستم‌عامل این نمایشگر نیز از قابلیت به‌روزرسانی از راه دور برخوردار است.

اکسید VX
داخل اکسید VX

 

در فیس‌لیفت سال 2021، برخلاف بیرون که تغییراتی جزئی داشته، کابین VX کاملاً از نو طراحی شده و بسیار به داشبورد موسوم به هایپراسکرین مرسدس بنز شباهت پیدا کرده است که در محصولات الکتریکی این شرکت آلمانی دیده بودیم. این داشبورد جدید به سه صفحه‌نمایش شامل صفحه آمپر دیجیتالی LCD، نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی مرکزی و نمایشگر مخصوص سرنشین جلو مجهز است. یکی دیگر از ویژگی‌های کابین جدید این خودرو نیز غربیلک فرمان چهارپره است. این خودرو با سه ردیف صندلی در نسخه‌های شش و هفت‌نفره به بازار عرضه می‌شود.

 

اکسید VX
داخل فیس لیفت اکسید VX

تجهیزات اکسید VX

VX به‌عنوان یک شاسی‌بلند لوکس، از تجهیزات بسیار زیادی بهره می‌برد که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استارت از راه دور
  • در صندوق برقی با سنسور
  • سنسورهای پارک جلو و عقب
  • دوربین 360 درجه
  • ترمز کمکی
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • سنسور نور و باران
  • آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن و حافظه
  • تنظیم برقی صندلی‌های جلو با سردکن و گرم‌کن
  • حافظه صندلی راننده
  • سیستم تهویه مجزا برای ردیف دوم
  • سیستم هشدار خروج از خط
  • رادار نقطه کور
  • سیستم کمکی حفظ حرکت میان خطوط
  • سیستم کمکی حرکت در ترافیک
  • کروز کنترل هوشمند تطبیقی
  • نوربالای خودکار
  • رادار تصادف از جلو
  • دو صفحه‌نمایش 12.3 اینچی
  • سقف پانورامیک
  • 7 تا 9 ایربگ
  • و…
اکسید VX
داخل اکسید VX

پیشرانه اکسید VX

اکسید VX با یک پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر توربو به بازار عرضه می‌شود که 261 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر قدرت به بازار عرضه می‌شود. به نظر می‌رسد این موتور نسخه‌ای کمی قوی‌تر از همان پیشرانه‌ای باشد که در چری تیگو 8 پرو مکس دیده‌ایم.

انتقال نیروی موتور نیز ابتدا مثل تیگو 8 پرو مکس توسط یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه تر صورت می‌گرفت اما برای مدل 2023، چری آن را با یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک جایگزین کرد و فعلاً نمی‌دانیم VX با کدام گیربکس به ایران خواهد آمد.

این شاسی‌بلند بزرگ چینی به‌صورت محرک جلو و چهارچرخ محرک به بازار عرضه می‌شود و برای اینکه در ایران جایگاهی بالاتر از تیگو 8 پرو مکس داشته باشد، مدیران خودرو باید نسخه چهارچرخ محرک آن را انتخاب کند.

اکسید VX

قیمت اکسید VX

قیمت پایه اکسید VX در نسخه محرک جلو از 193,900 یوآن معادل 26,600 دلار و در نسخه چهارچرخ محرک از 203,900 یوآن معادل 28 هزار دلار آغاز می‌شود و این رقم در گران‌ترین مدل به 233,900 یوآن معادل 32 هزار دلار می‌رسد؛ بنابراین، VX به‌عنوان یک شاسی‌بلند لوکس، طبق استانداردهای خودروهای چینی، مدل گران‌قیمتی است و بنابراین در کشورمان باید انتظار قیمتی حتی بیش از سه میلیارد تومان را برای آن داشته باشیم.

اکسید VX

مشخصات فنی اکسید VX

پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر
قدرت 261 اسب بخار
گشتاور 400 نیوتن متر
گیربکس 8 سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو یا چهارچرخ
حداکثر سرعت 200 کیلومتر/ساعت
طول 4,970 میلی‌متر
عرض 1,940 میلی‌متر
ارتفاع 1,788 میلی‌متر
فاصله محوری 2,900 میلی‌متر
وزن 1827 کیلوگرم
مصرف سوخت 8 تا 8.5 لیتر ترکیبی

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. همان طور که بوزینه با هفت قلم آرایش
    عروس نمی شود
    لگن پاره های چینی هم با هفت نوع آپشن
    مرسدس بنز نمی شوند

    1. گربه دستش به گوشت نمیرسه میگه پیف پیف بو میده
      اگه بفهمی نوشته نمایشگاه فرانکفورت آلمان ،‌ می‌دونی که کجاست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا