مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هابررسی

بررسی ارزش خرید چری اکسید TXL، محصول برند اکستریم مدیران خودرو

شرکت مدیران خودرو که ابتدا محصولات چری را با نام ام‌وی‌ام در ایران عرضه می‌کرد، در سال 1400 برند جدید فونیکس را برای عرضه محصولات سطح بالاتر این شرکت چینی ایجاد کرد. به‌تازگی نیز مدیران خودرو برند جدید دیگری بنام اکستریم را تأسیس کرده است. اکستریم نقش برندی لوکس را در خانواده مدیران خودرو بازی خواهد کرد و قصد دارد محصولات برند لوکس چری بنام اکسید – Exeed را در ایران عرضه کند. اکس‌تریم ابتدا دو شاسی‌بلند اکسید TXL و VX را به ایران خواهد آورد و ازاین‌رو، در ادامه به بررسی ویژگی‌ها و مشخصات چری اکسید TXL و ارزش خرید آن خواهیم پرداخت.

اکسید TXL

برند اکسید – Exeed

اکسید که لوکس‌ترین برند چری محسوب می‌شود، در اواسط سال 2017 تأسیس شد. چری اولین بار در نمایشگاه خودروی فرانکفورت سال 2017 با رونمایی از شاسی‌بلند کانسپت TX خبر از ایجاد این برند جدید داد. البته این خودرو در فرانکفورت با لوگو و نام چری معرفی شد اما بعداً در نسخه تولیدی، برند مستقل اکسید برای آن در نظر گرفته شد. این برند نوپا، نسخه تولیدی TX را به‌عنوان اولین محصول خود در اوایل سال 2019 به بازار فرستاد. محصولات اکسید ابتدا برای عرضه در اروپا در نظر گرفته شده بودند اما نهایتاً بازار اصلی آن‌ها به چین محدود شد. اکسید فقط خودروهای شاسی‌بلند تولید می‌کند.

اکسید TXL

معرفی کلی چری اکسید TXL

همان‌طور که اشاره شد، TX اولین محصول اکسید بود. پس از نمایش نسخه کانسپت این خودرو در نمایشگاه فرانکفورت 2017، حدود دو سال بعد در نمایشگاه خودروی شانگهای 2019 نسخه تولیدی TX با جلوپنجره‌ای متفاوت نسبت به کانسپت و با برند اکسید بجای چری معرفی شد. در کنار این شاسی‌بلند، نسخه کشیده آن‌هم با نام TXL با سه ردیف صندلی به نمایش درآمد و خودرویی که قرار است توسط برند جدید اکستریم مدیران خودرو در ایران عرضه شود همین TXL است. این نسخه با 4,775 میلی‌متر طول، 1,872 میلی‌متر عرض و 1,685 میلی‌متر ارتفاع، 111 میلی‌متر آر TX کشیده‌تر بوده و فاصله محوری آن‌هم با 103 میلی‌متر افزایش به 2,800 میلی‌متر رسیده است. البته بعداً TXL جایگزین TX شد و در حال حاضر فقط TXL به‌صورت پنج‌نفره عرضه می‌شود. این خودرو برای مدل 2021 فیس‌لیفتی را تجربه کرد که طراحی جدید جلوپنجره را به همراه داشت. همچنین از همان سال، برای TXL نام چینی لینگیون در نظر گرفته شد.

اکسید TXL

طراحی بیرونی چری Exeed TXL 

TXL در بیرون از زبان طراحی خاص اکسید استفاده می‌کند و شباهتی به محصولات چری ندارد. چراغ‌های جلوی افقی باریک و جلوپنجره بزرگ کرومی از ویژگی‌های این زبان طراحی هستند. در فیس‌لیفت سال 2021 نیز همان‌طور که اشاره شد قسمت جلوی خودرو دستخوش تغییراتی شد. در این فیس‌لیفت هرچند چراغ‌های جلو دست‌نخورده باقی‌مانده‌اند اما سپر جلو کاملاً بازطراحی شده و جلوپنجره بزرگی با خطوط کرومی افقی که در کل عرض جلوی خودرو کشیده شده‌اند در آن تعبیه شده است. در طرفین این جلوپنجره هم دی‌لایت‌های عمودی در قابی کرومی جای گرفته‌اند. در عقب حجم تغییرات کمتر بوده و صرفاً به سپر جدید با شبرنگ‌های عمودی در طرفین محدود می‌شود.

اکسید TXL

داخل اکسید 

TXL پیش از فیس‌لیفت کابین مناسبی داشت اما ازآنجایی‌که خودروسازان چینی و خصوصاً چری خیلی زودبه‌زود اقدام به به‌روزرسانی محصولات خود می‌کنند، در فیس‌لیفت 2021 کابین این شاسی‌بلند کاملاً بازطراحی شد. پس به‌تازگی برای مدل 2024، کابین این خودرو دوباره کاملاً بازطراحی شده و فضای بسیار لوکس‌تر و مدرن‌تری پیدا کرده است. در این طراحی جدید، نمایشگرهای متصل‌به‌هم برای صفحه آمپر و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی فرم جدیدی پیدا کرده‌اند و دریچه‌های تهویه باریکی هم به شکل سراسری زیر آن‌ها کار شده است. غربیلک فرمان جدید دو پره و بازطراحی کامل کنسول میانی هم از دیگر تغییرات داخلی TXL مدل 2024 هستند و با توجه به تصاویری که منتشر شده، در کشورمان ‌هم همین مدل جدید عرضه خواهد شد.

اکسید TXL
داخل اکسید TXL

تجهیزات چری اکسید

هنوز مشخص نیست که TXL با چه سطح تجهیزاتی در کشورمان عرضه خواهد شد اما ازآنجایی‌که این خودرو به‌عنوان مدلی لوکس شناخته می‌شود، باید از این لحاظ بالاتر از مدل‌هایی مثل تیگو 8 پرو باشد. ازجمله مهم‌ترین امکانات TXL می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترمز پارک برقی با اتوهلد
  • سیستم ورود بدون کلید
  • استارت از راه دور
  • کروز کنترل تطبیقی
  • در صندوق برقی با سنسور
  • سنسورهای پارک جلو و عقب
  • دوربین دید عقب
  • دوربین 360 درجه
  • ترمز کمکی
  • کنترل کشش و کنترل پایداری
  • سیستم پارک خودکار
  • چراغ‌های خودکار
  • تنظیم برقی صندلی‌های جلو با حافظه
  • گرم‌کن صندلی‌های جلو
  • سنسور باران
  • شارژر بی‌سیم
  • نوربالای خودکار
  • و…

پیشرانه چری اکسید TXL

اکسید TXL با پیشرانه‌های 1.6 لیتری توربو و 2 لیتری توربو به بازار عرضه می‌شود که اولی 197 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن متر گشتاور و دومی 257 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور دارد. این‌ها همان پیشرانه‌هایی هستند که در کشورمان به ترتیب در تیگو 8 پرو و تیگو 8 پرو مکس دیده‌ایم و با توجه به جایگاه لوکس TXL، به‌احتمال‌زیاد مدیران خودرو نسخه قوی‌تر 2 لیتری را در ایران عرضه خواهد کرد. برای این نسخه همچنین سامانه چهارچرخ محرک هم ارائه می‌شود که احتمال دیدن این مدل دو دیفرانسیل در کشورمان بیشتر است تا بتواند جایگاهی در حد تیگو 8 پرو مکس و یا حتی بالاتر داشته باشد. انتقال نیرو در نسخه 1.6 لیتری توسط یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه و در نسخه اتوماتیک توسط یک واحد هشت سرعته اتوماتیک صورت می‌گیرد.

اکسید TXL
موتور اکسید TXL

قیمت اکسید TXL

قیمت پایه اکسید TXL در نسخه 1.6 لیتری محرک جلو از 139,900 یوآن معادل 19,100 دلار آغاز می‌شود و در نسخه 2 لیتری چهارچرخ محرک به‌عنوان بالاترین مدل به از 182,900 یوآن معادل 25 هزار دلار می‌رسد؛ بنابراین، ازآنجایی‌که به‌احتمال زیاد در کشورمان نسخه 2 لیتری دو دیفرانسیل عرضه خواهد شد، باید برای این شاسی‌بلند لوکس چینی انتظار قیمتی در حدود 2.5 میلیارد تومان را داشته باشیم.

اکسید TXL

مشخصات فنی اکسید TXL

پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر توربو
قدرت 257 اسب بخار
گشتاور 400 نیوتن متر
گیربکس 8 سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو یا چهارچرخ
طول 4,664 میلی‌متر
عرض 1,872 میلی‌متر
ارتفاع 1,685 میلی‌متر
فاصله محوری 2,800 میلی‌متر
حجم صندوق بار 460 لیتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا