مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هاخبر

زیبا ولی کشنده؛ معرفی 12 کشور با مرگبارترین جاده‌ها

ما قصد داریم در این مطلب به معرفی مرگبارترین جاده‌ها بپردازیم. برخی از کشورها زیرساخت خوبی دارند و آمار تصادفات پایینی نیز از آنها منتشر می‌شود.

در مقابل، برخی دیگر خطرناک‌ترین جاده‌ها را دارند و آمار مرگ و میر نیز روز به روز افزایش می‌یابد.

برای لذت بردن از یک تعطیلات تابستانه و یا یک سفر طولانی باید از جاده‌ها بگذریم. این روزها بیشتر جاده‌ها به خوبی طراحی شده‌اند و خسارت زیادی برای رانندگان به بار نمی‌آورند. اگرچه این جاده‌ها از لحاظ ایمنی به خوبی ساخته شده‌اند، ممکن است با جاده‌های بسیار خطرناکی روبرو باشیم که سالانه می‌توانند جان ده‌ها یا صدها نفر را بگیرند.

اینطور مواقع سعی می‌کنیم که ریسک نکنیم و پا به چنین جاده‌هایی نگذاریم! البته شاید از آن دسته افراد باشید که به دنبال هیجان می‌گردید و با خطرناک‌ترین جاده‌ها نیز مشکلی ندارید.

حالا ما می‌خواهیم ۱۲ کشور با خطرناک‌ترین جاده‌ها را برای شما معرفی کنیم؛ پس برای اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

اولین موردی که می‌خواهیم آن را بررسی کنیم، ایالات متحده آمریکا است!

ایالات متحده آمریکا (به ازای هر یک میلیون نفر 110 کشته): دارای مرگبارترین جاده‌ها!

شاید عجیب به نظر برسد، چرا که ایالات متحده آمریکا با فناوری‌های به‌روز، خودروهای پیشرفته و زیرساخت‌های منحصر به‌فرد همیشه بر سر زبان‌ها بوده است! اما اکنون متوجه شدیم که ایالات متحده آمریکا با 36120 مرگ و میر در سال 2019 بیشترین تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای را داشته است.

به عبارتی دیگر، به ازای هر یک میلیون شهروند آمریکایی، حدود 110 مرگ و میر ثبت شده است. کارولینای جنوبی بیشترین میزان مرگ و میر و ماساچوست کمترین میزان تلفات را دارا بوده است. نکته جالب ماجرا اینجاست که 45 درصد از مرگ و میر ناشی از تصادفات موتوری در همین سال عمدتا در روستاها اتفاق افتاده است.

رومانی (به ازای هر یک میلیون نفر 96 کشته)

خوب است بدانید که در گذشته آمار مرگ و میر در جاده‌های رومانی بالا بوده است؛ اما حالا با اینکه این آمار کاهش یافته، ولی باز هم نسبت به کشورهای اروپای شرقی واقعا تکان‌دهنده است! بر اساس آماری که در سال 2019 از این کشور بدست آمده، 1864 نفر جان خود را بر اثر سوانح رانندگی در این کشور از دست داده‌اند.

همین عامل موجب شده که با یکی از مرگبارترین مکان‌ها برای رانندگی در اروپا روبرو باشیم. سرعت غیرمجاز، ترافیک بالای مناطق شهری، جاده‌های فرعی در دست تعمیر و زیرساخت‌های جاده‌ای نامرغوب همگی از جمله عواملی هستند که موجب افزایش آمار مرگ و میر در جاده می‌شوند.

بلغارستان (به ازای هر یک میلیون نفر 90 کشته)

بلغارستان تنها هفت میلیون نفر جمعیت دارد و گزارش شده که تنها 628 نفر از این جمعیت جان خود را در جاده‌ها از دست می‌دهند. این کشور که در لیست جزو سومین کشور با مرگبارترین جاده‌ها است، بالاترین میزان مرگ و میر را داشته و گفته شده که به ازای هر یک میلیون نفر شهروند 90 کشته ثبت می‌شود.

البته در بررسی‌های جدید، به نظر می‌رسد که آمار مرگ و میر بر اثر سوانح رانندگی کاهش یافته باشد. عواملی همچون سرعت و سبقت غیرمجاز، رانندگی در مستی و عدم رعایت فاصله ایمن نیز موجب شده‌اند تا هر ساله افراد زیادی جان خود را در جاده از دست بدهند.

صربستان (به ازای هر یک میلیون نفر 77 کشته)

یکی دیگر از کشورهای اروپای شرقی که نرخ تلفات بالایی را ثبت کرده است، صربستان نام دارد. آمار جمعیت این کشور در سال 2019 چیزی حدود 8.7 میلیون نفر گزارش شده ولی از این تعداد 534 کشته در جاده‌ها داشته است.

مرگبارترین جاده‌هابه عبارتی دیگر، به ازای هر یک میلیون نفر 77 کشته ثبت می‌شود. خوب است بدانید که این آمار نسبت به سال قبل کمتر شده است. برخی از جاده‌های صربستان در مناطق روستایی پس از یک باران طولانی، وضعیت بدی پیدا می‌کنند. شرایط نامناسب و ترافیک سنگین جاده‌ای نیز از جمله دیگر عوامل هستند.

لهستان (به ازای هر یک میلیون نفر 76 کشته)

لهستان یکی دیگر از کشورهای اروپایی است که وسعت متوسطی داشته و 37.8 میلیون نفر جمعیت برای آن ثبت شده است. طبق گزارش کمیسیون اروپا، لهستان از سال 2010 تا 2020 شاهد کاهش 37 درصدی مرگ و میر بوده است.

مرگبارترین جاده‌ها با این وجود، جاده‌های این کشور به یکی از اصلی‌ترین مسیرهای ترانزیت شرق به غرب برای حمل‌ و نقل بار شناخته شده و برای همین همیشه ترافیک سنگینی دارد. برخی از قسمت‌های جاده باریک و ضعیف هستند که موجب می‌شود رانندگی در شب بسیار چالش‌برانگیز باشد.

کرواسی (به ازای هر یک میلیون نفر 73 کشته)

کرواسی یکی از کشورهای اروپایی است که در طی این سال‌ها با پیشرفت خوبی همراه بوده است. مهندسان سعی کردند که با ارتقای دانش جاده‌سازی خود، جاده‌ها را ارتقا ببخشند و آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات را کاهش دهند. با این حال، جاده‌ها باریک ولی زیبا هستند!

مرگبارترین جاده‌هاتعداد تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای در کرواسی بین سال‌های 2010 تا 2020، 44 درصد کاهش یافته است؛ خوب است بدانید که در سال 2019، 297 نفر در جاده‌های کرواسی جان خود را از دست دادند، یعنی به ازای هر یک میلیون نفر، 73 نفر جان باختند. اگرچه این ارقام بسیار بالاتر از میانگین اتحادیه اروپا هستند، اما نشان از پایین‌ترین نرخ تلفات جاده‌ای در کشور دارند.

نیوزلند (به ازای هر یک میلیون نفر 72 کشته)

نیوزلند جمعیت 4.7 میلیون نفری دارد. اگرچه این کشور زیرساخت‌های جاده‌ای خوبی دارد و قوانین رانندگی نیز به خوبی در اینجا اجرا می‌شوند، باز هم شاهد ثبت بالای آمار تصادفات هستیم.

مرگبارترین جاده‌هادر سال 2019، 353 کشته (به ازای هر یک میلیون نفر 72 کشته) ثبت شد که در مقایسه با سال 2018، 77 مورد کمتر شده است. جاده‌های روستایی، سرعت بالا در رانندگی و غیره از جمله عوامل تاثیرگذار در این امر هستند.

لتونی (به ازای هر یک میلیون نفر 69 کشته)

جاده‌های لتونی در طی این سال‌ها ارتقا یافتند؛ با این وجود، طبق اطلاعاتی که وزارت حمل و نقل بریتانیا منتشر کرده است، لتونی همچنان جزو 10 تا از بدترین کشورها با جاده‌های مرگبار قرار دارد.

در سوانح رانندگی، به ازای هر یک میلیون نفر 69 کشته بر جای می‌ماند و شرایط نامناسب سطح جاده در شهر و مناطق روستایی و آب و هوای سرد و برفی از جمله عوامل مهم در این مسئله هستند.

لیتوانی (به ازای هر یک میلیون نفر 66 کشته)

لیتوانی یکی دیگر از کشورهای اروپایی است که جاده‌های زیبایی دارد. این کشور با جمعیت 2.7 میلیون نفری خود (در سال 2019) 184 مورد تلفات ثبت کرده است. این رقم نسبت به سال 2010 با کاهش 41 درصدی روبرو شد.

یونان (به ازای هر یک میلیون نفر 65 کشته)

یونان یکی دیگر از کشورهای اروپایی با مرگبارترین جاده‌ها است؛ این کشور در سال 2019 آمار تلفاتی برابر با 696 کشته ثبت کرد. این میزان نسبت به سال 2018 با کاهش 0.9 درصدی روبرو شد و در سال 2010 نیز بیشترین کاهش را در اتحادیه اروپا ثبت کرد.

بیشترین آمار کشته‌های جاده‌ای به جاده‌های روستایی مربوط می‌شود؛ همین امر موجب شد تا دولت یونان به سراغ ایمن‌سازی جاده‌ها رفته و 7000 مکان خطرناک را بهبود بخشد.

جمهوری کره (به ازای هر یک میلیون نفر 65 کشته)

جمهوری کره در سال 2019 جمعیت 51.2 میلیون نفری دارد و در همین سال، 3349 کشته در سوانح رانندگی ثبت کرده است؛ یعنی به ازای هر یک میلیون نفر 65 کشته! دولت جمهوی کره سعی کرده که در طی این سال‌ها، از رویکردهای جدیدی برای مدیریت سرعت خودروها استفاده کند.

مجارستان (به ازای هر یک میلیون نفر 62 کشته)

آمار مرگ و میر در سال 2019 نشان می‌دهد که مجارستان با جمعیت 9.6 میلیون نفری به ازای هر یک میلیون نفر، 62 کشته داشته است.

با این وجود، آخرین آمار نشان می‌دهد که این رقم نسبت به آمار سال 2006 (1303 نفر کشته) با کاهش 51 درصدی مرگ و میر رانندگی روبرو بوده است. چندتا از علت‌های اساسی این مسئله، خیابان‌های شلوغ، تقاطع‌ها و تراکم جاده‌ای هستند. برای اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

فاطمه آهنگریان

همیشه علاقه زیادی به حوزه خودرو و موتورسیکلت داشتم و اخبار مربوط به اونها رو دنبال میکردم. همین اشتیاق فراوان باعث شد که با سایت چرخان آشنا بشم و مطالب مختلف در این زمینه رو ترجمه کنم، کم‌کم به سئوی متون مسلط شدم و حالا به عنوان عضوی از خانواده چرخان حضور دارم.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. این آمار صحت نداره و قابل استناد نیست بسیاری از کشورها در این آمار دیده نشدن

    1. اصل مثاله بیش از این تعداد بود، ولی کمی حوصله بر بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا