مکمل بنزین
یادداشت

آیا اکنون، زمان مناسبی برای خرید خودرو است؟

بیشتر از دو سال از استقرار دولت فعلی با لیستی از وعده های رنگارنگ می گذرد. وعده هایی چون ثبات بازار ارز، افزایش تولید، کاهش نرخ تورم و … که اکنون با جرات می‌توان گفت بخش قابل توجهی از آن ها تحقق نیافته است.

اما یکی از مهم ترین این وعده ها بحث ثبات نرخ ارز و به دنبال آن مساله تورم است که به طور مستقیم با زندگی بخش قابل توجهی از مردم، سر و کار دارد. با استناد به آمارهای اعلام شده توسط نهادهای ذیربط، می توان دریافت که عملکرد، در این بخش هم مانند سایر مباحث، علی رغم تلاش فراوان این مجموعه مدیریتی برای دستاورد سازی، با وعده های داده شده قبل از انتخابات، هیچ سنخیتی ندارد.

انتشار آمار، نشان از ورود حجم بالای نقدینگی دارد که خود نشان از ادامه تورم بالا است. این اعداد تورمی بالا قطعا دامان بسیاری از کالاهای تولیدی را رها نخواهد کرد. بخش صنعت خودرو هم با تمام حساسیتی که بر روی آن وجود دارد از این توفان تورمی، در امان نخواهد بود. مدت زمانی است که شاهد تثبیت قیمت های خودرو به علت ثبات تقریبی نرخ ارز هستیم. اما باید گفت این ثبات موجود در بازار ارز، نه نشات گرفته از واقعیت اقتصادی کشور و تولید سرمایه، که به علت دخالت دولت در این بازار بوده است.

تثبیت دستوری نرخ ارز در کنار عدد بالای تورم تنها باعث شوک مجدد ارزی خواهد شد. هر چه قدر هم مدت زمان این دخالت بیشتر شود در زمانی که دولت، نخواهد یا نتواند به این سیاست خود ادامه دهد افزایش نرخ ارز و تبعات ناشی از آن، بیشتر خواهد بود. در کنار پیش بینی افزایش نرخ ارز، که به نظر، اجتناب ناپذیر می‌رسد افزایش تولید و واردات قطره چکانی خودرو که تاکنون پاسخگوی نیاز بازار نبوده، در صورت ادامه روند فعلی، در آینده هم نمی‌تواند باعث پیشی گرفتن تولید بر عرضه گردد و کماکان شاهد صف کشیدن متقاضیان خرید خودرو برای ثبت نام با نرخ‌های مصوب خواهیم بود.

آیا اکنون زمان مناسبی برای خرید خودرو است؟

با تغییر نکردن روند کنونی، متاسفانه باید گفت که در آینده ای نه چندان دور، نمی‌توان به ثابت بودن قیمت خودرو امیدوار بود و با احتمال بالا باید منتظر افزایش قیمت محصولات تولیدی و وارداتی در این بخش از صنعت، باشیم.

در نهایت، چنین به نظر می رسد که اکنون زمان مناسبی برای خرید خودرو حداقل برای مصرف کننده است. البته توصیه به خرید این کالا برای سرمایه گذاری، بحثی کاملا متفاوت است که مطلبی جداگانه می‌طلبد.

(بدیهی است موارد مطرح شده در بالا صرفا نظر نویسنده است و هیچ گونه توصیه ای به خرید یا فروش نیست).

حسین محسنی

کارشناس ارشد علوم سیاسی، علاقه مند به دنیای بی نظیر خودرو

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا