مکمل بنزین
مشاوره خریدگوناگونبرگزیده‌ها

پنج دلیل برای اینکه هایما 7X نخریم!

هرچند بازار خودروی کشورمان از انحصار شدیدی رنج می‌برد و خریداران مجبور به انتخاب از بین گزینه‌های محدودی هستند اما در همین بازار انحصاری هم هر خودرویی نمی‌تواند موفق شود و نظر خریداران را جلب کند و به همین دلیل، تاکنون خودروهای زیادی در کشورمان عرضه شده‌اند که موفق نبودند و خیلی زود از بازار کنار رفتند. انتخاب نادرست، قیمت غیررقابتی و عدم درک نیاز و سلیقه بازار ازجمله دلایل شکست برخی خودروها در بازار ایران بودند و حالا به نظر می‌رسد خودروی دیگری هم به‌زودی به این لیست اضافه خواهد شد. این خودرو هایما 7X است که بنا به دلایلی که در ادامه خواهیم گفت، برای بازار کشورمان اصلاً گزینه مناسبی نیست و احتمالاً محصولی از پیش شکست‌خورده خواهد بود.

معرفی و مشخصات هایما 7X

همان‌طور که گفته شد، 7X خودرویی در کلاس مینی‌ون یا MPV است. این خودرو اولین بار در نمایشگاه خودروی گوانگژو سال 2019 به‌عنوان جانشینی برای هایما F7 معرفی شد. طراحی 7X توسط شرکت ایتالیایی پینین‌فارینا با الهام از قایق‌های تفریحی لوکس انجام شده است. این مینی‌ون چینی با یک پیشرانه 1.6 لیتری چهار سیلندر توربو GDI به بازار عرضه می‌شود که 192 اسب بخار قدرت و 293 نیوتن متر گشتاور دارد. نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

چرا نباید هایما 7X بخریم؟

هرچند 7X در بازار چین به افزایش فروش هایما کمک کرد اما به دلایلی که در ادامه خواهیم گفت، این خودرو برای بازار کشورمان مناسب نیست و خرید آن توصیه نمی‌شود.

طراحی زشت

هرچند همان‌طور که اشاره شد طراحی هایما 7X توسط شرکت ایتالیایی مشهور پینین‌فارینا صورت گرفته اما صرف وجود این نام بزرگ پشت مینی‌ون هایما باعث نمی‌شود که طراحی آن را زیبا و بی‌نقص بدانیم. اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، 7X طراحی جالبی ندارد و این موضوع در قسمت جلو بیشتر خود را نشان می‌دهد. در اینجا جلوپنجره بزرگ و رنگ مشکی در ادامه آن روی سپر، اصلاً نمای خوبی ندارد و چراغ‌هایی که با حالت خمیده به جلوپنجره متصل شده‌اند هم شرایط را بدتر کرده‌اند. در قسمت جانبی، طراحی ستون C عجیب به نظر می‌رسد و در عقب هم تریم مشکی‌رنگ بزرگی که بین چراغ‌ها و روی در صندوق کشیده شده لطمه بسیار بزرگی به ظاهر خودرو زده است. قرارگیری بد مه شکن ها روی سپر جلو، شرایط را نیز بدتر کرده است.

در نمای عقب نیز اوضاع مناسب نیست. انتخاب رنگ دوم و طراحی کلی آن به هیچ وجه مناسب و جذاب نیست!

دکمه‌های فیزیکی زیاد در داخل

در خودروهای مدرن امروزی از نمایشگرهای بزرگی در داخل استفاده می‌شود کنترل بسیاری از عملکردهای خودرو از طریق این نمایشگرها صورت می‌گیرد که این کار باعث کاهش دکمه‌های فیزیکی شده است. در هایما 7X اما با وجود نمایشگرهای نسبتاً بزرگی که در بالای داشبورد به چشم می‌خورد، تعداد دکمه‌های فیزیکی روی پانل میانی داشبورد و کنسول مرکزی بسیار زیاد است. این موضوع حس خودروهای چند سال پیش را به انسان می‌دهد که برای خودرویی که به‌عنوان محصولی لوکس با قیمت میلیاردی به بازار عرضه خواهد شد جالب نخواهد بود.

در این میان انتخاب دسته نده بزرگ در میان کنسول وسط نیز به هیچ وجه مناسب یک محصول گران قیمت نیست!

حساسیت پیشرانه توربو GDI به بنزین ایران

هایما 7X

به پیشرانه‌هایی که در آن‌ها سوخت مستقیماً به داخل سیلندر تزریق می‌شود، GDI گفته می‌شود. این پیشرانه‌ها بازدهی بالاتری داشته و قدرت بیشتری تولید می‌کنند. همچنین وقتی توربوشارژر هم به این ترکیب اضافه شود، شاهد تولید قدرت قابل‌توجهی نسبت به حجم موتور خواهیم بود. بااین‌حال، این بازدهی بالا دردسرهایی هم دارد زیرا پیشرانه‌های GDI نسبت به بنزین حساس بوده و به بنزین باکیفیت و اکتان بالایی نیاز دارند. وقتی موتور GDI به توربوشارژر هم مجهز باشد که شرایط سخت‌تر خواهد شد و دقیقاً شاهد استفاده از همین نوع پیشرانه در هایما 7X هستیم؛ بنابراین، با توجه به کیفیت پایین بنزین کشورمان، موتور توربو GDI هایما با مشکل مواجه خواهد شد و همواره به مکمل‌های سوخت گران‌قیمت نیاز خواهد داشت. طبیعی است که بروز مشکلاتی مثل ناک زدن و آسیب های جدی موتوری در کوتاه مدت؛ مهمترین دلیل برای آسیب های موتور این محصول است و خریداران باید دست به دامان بنزین سوپر و اکتان شوند!

بازار دست دوم خراب و بد فروش

MPV یا مینی‌ون به خودروهای چندمنظوره‌ای گفته می‌شود که با سه ردیف صندلی، برای استفاده‌های خانوادگی و خصوصاً خانواده‌های پرجمعیت گزینه‌های مناسبی هستند. بااین‌حال، بازار ایران هیچ‌گاه روی خوشی به مینی‌ون‌ها نشان نداده و این خودروها باب سلیقه خریداران ایرانی نیستند. به همین دلیل، تقریباً همه مینی‌ون‌هایی که در کشورمان عرضه شدند شکست خوردند و خیلی زود از بازار کنار رفتند؛ بنابراین، به نظر می‌رسد همین سرنوشت هم در انتظار هایما 7X باشد و خریداران آن هنگام فروش دست‌دوم با مشکل جدی مواجه شوند. همچنین این روزها به دلیل محبوبیت شاسی‌بلندها، حتی در بازارهای اروپا و آمریکا که زمانی استقبال زیادی از مینی‌ون‌ها می‌شد، این خودروها دیگر خواهان نداشته و تقریباً منقرض شده‌اند. حال در بازار ما که این محصولات اصلا تعداد زیادی نداشته و البته خانواده ها نیز دیگر جمعیت زیادی ندارند، خرید و فروش این محصولات به هیچ وجه منطقی نبوده و خریدار باید بداند که مشتری اول و آخر این محصول بد خرید و فروش است!

قیمت گران

هایما 7X با قیمتی نزدیک به 1.5 میلیارد تومان در کشورمان عرضه می‌شود. هرچند این خودرو از تجهیزات نسبتاً مناسب و پیشرانه قدرتمندی بهره می‌برد اما چنین رقمی برای یک مینی‌ون بسیار گزاف به نظر می‌رسد خصوصاً با توجه به اینکه با این مبلغ شاسی‌بلندهای زیادی در بازار کشورمان حضور دارند که هم ظاهر جذاب‌تری داشته و هم در هنگام فروش راحت‌تر برای آن‌ها خریدار پیدا می‌شود؛ بنابراین، با 1.5 میلیارد تومان خرید یک شاسی‌بلند چینی بسیار منطقی‌تر و بهتر از انتخاب هایما 7X خواهد بود.

محصولی که طراحی عجیبی داشته و زشت است، بازار خرید و فروش خوبی ندارد و قیمت بالایی نیز دارد؛ به هیچ وجه گزینه خرید خوبی برای مشتریان داخلی نبوده و نیست!

نظر شما چیست؟

 

نوشته های مشابه

‫37 دیدگاه ها

  1. چطور واسه سوبا همه جای فردا موتور رو …….. و قیمت ۲ میلیارد با نصف این اپشنا اوکی ولی این چون شیتیل نخوردید روش زشت و بد؟!

    1. لطفا مشخصات فنی و آپشن های دایونy7 و سوبا رو مطالعه بفرمایید ، دایون با شاسی مستقل تویوتا و موتور 2400 سی سی میتسوبیشی و دنیا آپشن و طراحی زیبا تر همین قیمت است

    2. استادشمامطلب رابخوان سپس قضاوت کن نگارنده بسیاربادقت وهوشمندانه نوشته است باپوزش شماکه چندان ازطراحی ونکات مهم خودرومطلع نیستی

    3. استادشمامطلب رابخوان سپس قضاوت کن نگارنده بسیاربادقت وهوشمندانه نوشته است باپوزش شماکه چندان ازطراحی ونکات مهم خودرومطلع نیستی

    4. دقیقا موافقم.
      ما عادت کردیم به خاطر بازدید از سایت و خبرهامون هر مطلب بدون کارشناسی را به مخاطبین محترم بدیم.
      آیا نویسنده محترم خودش تا حالا این خودرو و امکاناتش را از نزدیک دیده؟
      حتما باید مردم برای لذت بردن از یک سواری خوب پول زیاد بدن.
      کاش یکم نویسنده فکر میکرد.

    5. دقیقا موافقم.
      ما عادت کردیم به خاطر بازدید از سایت و خبرهامون هر مطلب بدون کارشناسی را به مخاطبین محترم بدیم.
      آیا نویسنده محترم خودش تا حالا این خودرو و امکاناتش را از نزدیک دیده؟
      حتما باید مردم برای لذت بردن از یک سواری خوب پول زیاد بدن.
      کاش یکم نویسنده فکر میکرد.

    6. به غیر از قیمت گران که در مقاله گفتید ، بقیه دلائل تان قابل قبول نبود .در مورد زشتی یا زیبایی خودرو بگذارید مردم نظر دهند . از نظر فنی هم مشخصات این خودرو چیز خاص و متفاوتی نسبت به دیگر چینی ها نبود که شما ردش کردید .

    7. دوست عزیز شرکت های رغیب دارن تمام تلاششون و میکنن این ماشین و خراب کنن،کار از شیتیل گذشته

  2. خیلی هم ماشین شیک و خوبیه و پر از آبشنه فنیش هم خوبه

  3. مت سوار شدم واقعا عالیه از شاسی های میگی خیلی جادار تر و بهتره

  4. باسلام واحترام مطلب دقیق ومنطقی شماراخوادم بسیاعلی وموشکافانه بود درشکل ظاهری که محشرنوشته اید

  5. در این سگمنت فردا موتور بالای دو میلیارد و ۳۰۰ چه چیزی بیشتر ازین داره که این ماشین با ۹۰۰ میلیون کمتر ندا ه. در ضمن ایران خودرو موتورش رو با بنزین بی کیفیت داخلی بهینه کرده آقا ایجوری مغرضانه مطلب ننویسید مثلاً شما خبرنگاید که واقعیات رو بنویسید…

    1. اصلا میدونی GDI چیه ؟
      چطوری با بنزین ایران بهینه میشه ؟

  6. نه بابا خیلی هم ماشین خوبیه
    هم طراحیش و هم امکانات و هم قیمتش
    الان یه تیگو ۸، ۲/۷ است اما این ماشین اینطوری نیست
    تازه بنزینش هم هیچ مشکلی ندارد

  7. من یکی ازش خریدم
    بسیار عالی و جذاب و پر آپشن هست
    به نظر من شما مغرضانه دارید بازار این عروس نوپای ایران خودرو رو خراب میکنید
    همین ماشین اگه با برندهای دیگه چینی میومد تو بازار دو میلیارد قیمت داشت

  8. والا اگه قسمتی از طراحیش مشکل داشته باشه عقبشه نه جلوش، ضمنا دکمه‌های فیزیکی که خیلی خوبن و کار رو خیلی راحت میکنن، چیزی که بخاطر خصاصت دیگه نمیزارن، و دیگه اینکه قیمتشم نسبت به بقیه خودروها خیلی مناسبه، فقط تینکه mpv تو ایران طرفدار نداره وگرنه مقالتون ۲زار نمیارزه

    1. برادر mpv همچنان در دنیا در حال فروشه _ تویوتا راش یکی از پرفروشهای جهانه _ حالا این برند شناخته شده نیست_ اما فاجعه نیست_ شکست نمیخوره اما جزو کم فروشها خواهد بود _ مث خیلی از چینیهای دیگه _ امکاناتش خوبه کیفیت و خدمات نسبتا مناسب ایرانخودرو هم پشتشه _ چینی خوب نیست اما در چینیها این مدلها خوبن _

  9. آدم احساس میکنه متن به طور مغرضانه از طرف شرکت های خودرو سازی دیگر ارائه شده !!!!!!

  10. تو ایران مردم خودروهای اسپرت بیشتر دوس دارن. این شبیه ون هست و خانواده ها نمیخرنش افراد مجرد هم عمرا بخرن. مثلا اینو شاسی بلند میزدن جذاب تر میشد‌. این مدل ماشینا تو ایران فروش نمیرن. حتی از برند بنز هم بیاری باز فروش نمیره.

    1. دقیقا درسته ، جوونها بیشتر بسمت ماشینهای هاچ بک یا تقریبا اسپرت هستن ، بیشتر خانواده های ایرانی هم الان جمعیتشون نهایت ۴ نفره ، و برای خانمها هم میشه گفت کمتر خانمی حاضره پشت همچین ماشین عریض و طویلی بشینه ، این تریپ ماشینها خیلیم خوبن اما تو ایران بازار مناسبی نداره اما واس کشورهایی مثل چین و هند و پاکستان عالیه چون‌جمعیتشون خیلی بیشتر از ایرانیاست و تعداد افراد خانواده معمولا بیش از ۵ نفره ، به امکانات و آپشن‌هایی که داره زیاد نمیشه ایراد گرفت اما بیشتر مردم ازین جور خودروها خوششون نمیاد

  11. ولی خیلی بدهم نشد
    همیشه ایران خودرو خودرو های دیگه رو مثل شاهین تخریب میکرد با اینکه ماشین خوبیه
    حالا بقیه خودرو سازی ها مثل فردا موتورز دارن ماشیناشو تخریب میکنن

  12. من اول آذر ۱۴۰۲ تحویل گرفتم با قیمت ۱۴۸۰ . همین که ایران خودرو ساپورتش می کنه برام کافیه. با این تحریمها ماشین برند خوب که نیست. با این پول هم که ماشین برند خوب ژاپنی صفر نمی تونی بخری و سوار بشی. پس همین عالیه. از نظر شما نویسنده محترم چی خوبه؟ لکسوس Rx570? برای مدل۲۰۱۲ باید بالای ده میلیارد پول بدی. موفق باشید.

  13. سلام و ادب خدمت عزیزان . من مقاله ی بالا را دقیق مطالعه کردم و بنظر بنده تمام نظرت صاحب مقاله رد میباشد . بنده ۲ ماه میباشد که این ماشین را خریداری کردم و سه سفر متعدد رفتم و هیچ مشکلی هم نداشتم از لحاظ سوخت و فنی در کل . البته قبل از این ماشین هم ماشین های چینی فراوانی داشتم . فیدلیتی . دیگنیتی .تیگو ۷ .تیگو ۸ پرو . هایما s7 و… در ان ها هم مشکلی نداشتم البته ولی در اخر بنظرم بسیار ماشین شیک و خوبی میباشد
    با تشکر

    1. سلام آیا تو قدرت و سرعت نسبت به ماشین های چینی موتور ۲۰۰۰کم میاره.من جک اس ۵دارم.میخام بفروشم از این بخرم

  14. واقعا بی رابط نوشت
    بهترین آپشن و متریال رو داره جا داره کیفیت عالی
    ایران جیب هم اول بد نوشت بعد اصلاح کرد و از مزایای نوشت

  15. ما این ماشین رو خریدیم و خیلی راضی هستیم. به نظر من از بقیه ماشینهای شاسی ایران هم قشنگتره و هم جادارتر البته که سلیقه ایه. ولی کسی هفت نفره استفاده کنه دیگه سخت راضی میشه به ماشین ۵ نفره واقعا راحتیش قابل مقایسه نیست.

  16. از خودروسازان داخلی مثل ایران خودرو و سایپا متنفرم اما با توجه به شرایط بازار و قدرت خرید مردم و نیازهای خریداران باید منصفانه قضاوت کرد.
    نباید زیاد به ظاهر خودرو توجه کرد گرچه ظاهر زیبایی هم دارد و این موتور و گیربکس بر روی بسیاری از شاسی بلند ها و سدان های چینی نصب شده است حالا بخاطر اینکه ۱۰ سانت ارتفاع خودرو پایین تر بوده و یک ردیف صندلی هم اضاف دارد اسمش شده مینی ون درحالی که دیگر شاسی بلندهای چینی مگر چه قابلیت هایی دارند که این خودرو ندارد!
    اتفاقا این خودرو مناسب خانواده های ایرانی هست که اهل مسافرت و گردش هستند و با خواباندن صندلی های ردیف دوم و سوم جای خواب هم فراهم میشود.
    شاید مشتری چندانی برای دست دوم آن نباشد اما لذت استفاده و کیفیت را فدای پول نکنیم.

  17. اینهمه تبلیغات منفی واسه یه ماشین که همه چیزش عالی حتماً از طرف رقباس
    میترسن این ماشین معروف شه فروش خودشون کم شه

  18. سخنی با نویسنده محترم مقاله : بزرگوار ، لااقل جوری بنویس که مردم شک نکنند که سمپاش و تخریب چی هستی .

    کسی که ماشین رو دیده باشه و باهاش دوری زده باشه به قضاوت نادرست و بودار این مقاله پی میبره .

  19. سلام
    بنظرمن هم بسیار ماشین خوبیه اگر از نزدیک ببینید و سوار بشین در محدوه قیمتی خودش الان واقعا یه سرو گردن بهتره قطعا این ماشین شناخته شده نیست تو ایران و بمرور جاش رو پیدا می کنه . همونجور که یک موقعی ماشین چینی کلا منتفی بود ولی الان ترجیح پیدا کرده به خیلی از گزینه های هم قیمت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا