مکمل بنزین
گوناگونخبر

چین به برترین صادرکننده خودروی جهان تبدیل شد

بر اساس اطلاعات جدیدی که از انجمن خودروسازان چین (CAAM) منتشر شد، مشخص شده که چین برای اولین بار به برترین صادرکننده خودرو در جهان تبدیل شده است. چین قصد دارد به قلب تولید خودرو تبدیل شود و تولید خودروهای الکتریکی را نیز راهی برای رسیدن به این هدف عنوان کرده است.

معمولا نام ژاپن را در اولین جایگاه صادرکننده خودرو می‌دیدیم اما اکنون چین از آن پیشی گرفته و با فروش 4.41 میلیون دستگاه در جهان بین ژانویه تا نوامبر 2023 در جایگاه نسخت ایستاد. این رقم به مدت مشابه در سال 2022، با افزایش 58 درصدی روبرو شده است. بنظر می‌رسد که صادرات سالیانه ژاپن در سال به 4.3 میلیون دستگاه رسیده باشد، بنابراین جای تعجب نیست که چین از آن پیشی بگیرد.

خوب است بدانید که این اولین باری نیست که ژاپن از جایگاه اول سقوط می‌کند! چرا که بر اساس گزارش‌های جدید، آلمان موفق شده بود با صادرات زیاد خود در سال 2000 از ژاپن پیشی گرفته و جایگاه اول را از آن خود کند.

صادرات خودروهای برقی چینی و سایر خودروهای انرژی جدید نسبت به سال گذشته با 77 درصد افزایش روبرو شده و تا اکتبر 2023، به 1.43 میلیون دستگاه رسید. مکزیک دومین بازار بزرگ صادرات خودروی چین است و تاکنون 330 هزار دستگاه چینی در آنجا عرضه شده است. این رقم نسبت به سال قبل، 71 درصد افزایش داشته است.

پس از تحریم‌های جدید، خودروسازان ژاپنی و غربی از بازار روسیه خارج شدند، همین امر موجب افزایش آمار صادرات خودروهای چینی به روسیه شده است. اطلاعات جدید نشان می‌دهد که خودروسازان چینی تا اکتبر 2023، 730 هزار دستگاه را به روسیه صادر کردند. در حالی که این رقم در سال 2022 بسیار کمتر بود و اکنون شاهد افزایش 7 برابری آن هستیم.

در طی این چند سال، کمپانی‌هایی همچون چری و گریت وال موتور خودروهای بنزینی زیادی را به این کشور عرضه کردند که شامل شاسی‌بلندهای متوسط و بزرگ اسپرت هستند.

این خودروها 34 درصد از آمار کلی صادرات را به خود اختصاص می‌دهند. چین همچنین قصد دارد مشتریان زیادی در کشورهای اروپایی بیابد و خودروهای خود را در بازارهای ایالات متحده و کانادا صادر کند. در نهایت باید اشاره کنیم که بیشترین صادرات خودروهای برقی چینی مربوط به اروپا و آسیای جنوب شرقی بوده است.

فاطمه آهنگریان

همیشه علاقه زیادی به حوزه خودرو و موتورسیکلت داشتم و اخبار مربوط به اونها رو دنبال میکردم. همین اشتیاق فراوان باعث شد که با سایت چرخان آشنا بشم و مطالب مختلف در این زمینه رو ترجمه کنم، کم‌کم به سئوی متون مسلط شدم و حالا به عنوان عضوی از خانواده چرخان حضور دارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا