مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هابررسی

بررسی مشخصات و ویژگی‌های سوزوکی بالنو، هاچبک اقتصادی وارداتی

سوزوکی در کشورمان به لطف گرند ویتارا که توسط ایران‌خودرو مونتاژ می‌شد به برند خوش‌نامی تبدیل شد و ازاین‌رو، با آزادسازی واردات خودرو، شرکت‌ها سراغ این برند رفته‌اند تا با تکیه بر شهرت آن در بازار کشورمان، محصولات جدید و البته اقتصادی آن را وارد کنند. البته این بار نه ایران‌خودرو بلکه شرکت دیگری بنام راسا موتور قصد عرضه محصولات سوزوکی را در کشورمان دارد. یکی از خودروهایی که این شرکت وارد خواهد کرد، هاچ‌بک کوچک و اقتصادی سوزوکی بالنو است که در ادامه به بررسی مشخصات و ویژگی‌های آن خواهیم پرداخت.

سوزوکی بالنو

معرفی کلی سوزوکی بالنو

سوزوکی از سال 1996 از نام بالنو برای چندین خودروی ساب‌کامپکت مختلف استفاده کرده است. به‌عنوان مثال، از سال 1996 تا 2002، مدل کالتوس کرسنت در اروپا با نام بالنو عرضه می‌شد. سوزوکی بالنو که مدنظر ما است اما هاچ‌بک ساب‌کامپکتی است که نسل اول آن در سال 2015 معرفی شد. این خودرو با تجربه یک فیس‌لیفت در سال 2019، در بازارهای مختلفی مثل اروپا، هند، ژاپن، اندونزی، مکزیک، استرالیا و… به فروش رسید تا اینکه در ابتدای سال 2022 نسل دوم آن در هند معرفی شد. بالنو در هند تولید و به بازارهای مختلفی مثل آفریقا، خاورمیانه و آمریکای لاتین صادر می‌شود.

سوزوکی بالنو

طراحی بیرونی بالنو

نسل دوم سوزوکی بالنو در طراحی دنباله‌روی نسل قبلی است تا جایی که شاید بیشتر شبیه یک فیس‌لیفت به نظر برسد. همچنین البته هرچند سوزوکی این خودرو را نسل جدید می‌داند اما بر اساس همان پلت‌فرم نسل قبلی ساخته شده است. درهرحال، این هاچ‌بک ژاپنی در نسل دوم ظاهر لوکس‌تری پیدا کرده که دلیل اصلی آن بازطراحی چهره خودرو و حذف عناصر منحنی و خمیدهٔ قبلی است. جلوپنجره بالنو عریض‌تر از قبل شده و چراغ‌های جلوی LED آن تهاجمی‌تر به نظر می‌رسند. همچنین در سپر نیز ورودی‌های هوا به هم متصل شده‌اند. با توجه به اتاق و فرم کلی یکسان با نسل قبلی، پروفیل جانبی خودرو شبیه گذشته به نظر می‌رسد ولی بااین‌حال پانل‌های بدنه جدید هستند و حالا تأکید بیشتری روی شانه‌ها و گلگیرها دارند. در عقب نیز چراغ‌های LED جدید، زاویه‌دارتر شده و حالا بخشی از آن‌ها تا روی درب صندوق هم کشیده شده است.

سوزوکی بالنو

فضای داخلی سوزوکی بالنو

به‌روزرسانی‌های داخلی نسل جدید بالنو اما مهم‌تر هستند زیرا در اینجا داشبورد کاملاً بازطراحی شده و نمای مدرن‌تری پیدا کرده است هرچند که ویژگی‌هایی مثل صفحه آمپر آنالوگ، قاب فاقد ظرافت نمایشگر لمسی بالای داشبورد و استفاده فراوان از پلاستیک، هنوز هم نشان می‌دهد با یک هاچ‌بک اقتصادی طرف هستیم. بااین‌حال، نمایشگر بزرگ‌تر 9 اینچی لمسی و بازطراحی کنترل‌های سیستم تهویه و غربیلک فرمان، بالنو را به عصر مدرن وارد کرده‌اند. شرایط برای سرنشینان عقب هم بهتر شده است زیرا سوزوکی بالشتک‌های صندلی بهتر، دریچه‌های تهویه و پورت‌های USB را به این قسمت اضافه کرده است.

سوزوکی بالنو

تجهیزات بالنو

هرچند بالنو یک هاچ‌بک اقتصادی است اما در تیپ‌های بالایی تجهیزات قابل‌توجهی را ارائه می‌کند. البته اگر سدان وارداتی سیاز را ملاک قرار دهیم، احتمالاً راسا موتور تیپ‌های پایینی این خودرو را برای واردات انتخاب خواهد کرد. درهرحال، ازجمله امکانات تیپ فول بالنو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شش ایربگ
  • سیستم کنترل پایداری
  • سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی‌ها
  • سیستم هشدار سرعت بالا
  • دوربین 360 درجه
  • هدآپ دیسپلی رنگی
  • سیستم صوتی فراگیر ساخت Arcamys
  • کروز کنترل
  • آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن
  • سنسور نور
  • آینه الکتروکرومیک
  • دی‌لایت
  • و…

پیشرانه بالنو

بالنو در بازارهای مختلف با دو پیشرانه 1.2 لیتری و 1.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی عرضه می‌شود که راسا موتور نسخه قوی‌تر را انتخاب کرده است. این پیشرانه که در بازارهای خارج از هند ارائه می‌شود، 105 اسب بخار قدرت و 138 نیوتن متر گشتاور دارد. این همان پیشرانه‌ای است که در سدان وارداتی سیاز هم در کشورمان خواهیم دید. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس چهار سرعته اتوماتیک صورت می‌گیرد. بالنو 3,990 میلی‌متر طول، 1,745 میلی‌متر عرض و 1,500 میلی‌متر ارتفاع داشته و فاصلهٔ محوری آن برابر با 2,520 میلی‌متر است. هرچند این هاچ‌بک ساب‌کامپکت جدید روی همان پلت‌فرم قبلی ساخته شده اما به لطف تنظیم جدید سیستم تعلیق، ترمزهای دیسکی 14 اینچی بزرگ‌تر و بهبود سروصدا و ارتعاشات، راحتی و هندلینگ بهتری را نسبت به قبل ارائه می‌کند.

سوزوکی بالنو

قیمت و جمع‌بندی

قیمت سوزوکی بالنو در بازار امارات با پیشرانه 1.5 لیتری و گیربکس اتوماتیک از 48,200 درهم معادل 675 میلیون تومان آغاز می‌شود که این رقم در تیپ فول به 52,500 درهم معادل 735 میلیون تومان می‌رسد؛ بنابراین، با توجه به تعرفه‌ها و قیمت‌های عجیبی که برای خودروهای وارداتی اعلام شده است، به‌احتمال‌زیاد بالنو در ایران با قیمتی در حدود 1.5 میلیارد تومان عرضه خواهد شد. اصلی‌ترین رقیب این خودرو در بازار کشورمان، نیسان تیدا وارداتی پارس خودرو خواهد بود.

سوزوکی بالنو

مشخصات فنی سوزوکی بالنو

پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر
قدرت 105 اسب بخار
گشتاور 138 نیوتن متر
گیربکس 4 سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو
شتاب صفرتاصد 11.2 ثانیه
حداکثر سرعت 160 کیلومتر
ظرفیت باک 46 لیتر
حجم صندوق بار 314 لیتر
طول 3,990 میلی‌متر
عرض 1,745 میلی‌متر
ارتفاع 1,500 میلی‌متر
فاصله محوری 2,520 میلی‌متر
وزن 985 کیلوگرم

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا