مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی مشخصات و ویژگی‌های سدان ژاپنی سوزوکی سیاز وارداتی

یکی از خودروهایی که در لیست مدل‌های سامانه عرضه خودروهای وارداتی دیده می‌شود و کاتالوگ آن منتشر شده، سوزوکی سیاز است. این یک سدان اقتصادی ساب‌کامپکت یا کلاس B و هم‌اندازه سایپا شاهین است که توسط راسا موتور در کشورمان عرضه خواهد شد. در ادامه به بررسی مشخصات و ویژگی‌های این سدان اقتصادی ژاپنی خواهیم پرداخت.

معرفی کلی سوزوکی سیاز

سیاز برای جایگزینی با سدان سوزوکی SX4 در بازارهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین در نظر گرفته شده است. پیش‌نمایش این خودرو در قالب کانسپتی در نمایشگاه خودروی هند سال 2014 ارائه شد و سپس از اواسط همان سال در این کشور عرضه شد. سیاز علاوه بر هند، در دیگر کشورهای آسیایی مثل فیلیپین، تایلند و اندونزی هم عرضه می‌شود و تا زمان خروج سوزوکی از بازار چین در سال 2018، در این کشور هم به فروش می‌رسید. سیاز از سال 2021 نیز با برند و نام تویوتا بلتا در هند و برخی بازارهای آفریقایی عرضه می‌شود.

سوزوکی سیاز

طراحی بیرونی سوزوکی سیاز

ازآنجایی‌که سیاز در سال 2014 معرفی شده، طبق استانداردهای خودروهای امروزی سدان سالخورده‌ای محسوب می‌شود اما سوزوکی در اواسط سال 2018 آن را مورد فیس‌لیفت قرار داد تا کمی بروزتر شود. طی این فیس‌لیفت، نمای جلوی خود با جلوپنجره جدید و بازطراحی سپر، نمای زیباتری به خود گرفته و می‌توان آن را قابل‌قبول دانست اما در عقب، چراغ‌های ساده‌ای که البته سعی شده گرافیک داخلی آن‌ها بروز شود، ذات قدیمی خودرو را نشان می‌دهند. این سدان ژاپنی 4,490 میلی‌متر طول، 1,730 میلی‌متر عرض و 1,485 میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصله محوری آن 2,650 میلی‌متر است.

سوزوکی سیاز

داخل سوزوکی سیاز

سن بالای سیاز خود را در داخل کابین هم کاملاً نشان می‌دهد زیرا در اینجا با طراحی قدیمی مواجه هستیم که خودروهای یک دهه پیش را بیاد می‌آورد زیرا در فیس‌لیفت سال 2018، داخل خودرو تغییری نداشته و بنابراین، پیشینه طراحی اینجا به همان سال 2014 بازمی‌گردد. غربیلک فرمان سه پره ساده، نمایشگر 7 اینچی کوچک، دریچه‌های تهویه قدیمی و طراحی بسیار ساده کنسول میانی همگی باعث می‌شوند سیاز در برابر رقبای مدرن چینی بازار ایران هیچ حرفی برای گفتن نداشته باشد. البته وقتی در نظر بگیریم که این یک سدان اقتصادی ارزان‌قیمت است، راحت‌تر می‌توان با کابین ساده آن کنار آمد. علاوه بر این، ازآنجایی‌که یک برند ژاپنی را روی سیاز می‌بینیم، قطعاً کیفیت بالایی را هم شاهد هستیم.

سوزوکی سیاز

تجهیزات سوزوکی سیاز

از چنین سدان اقتصادی و ساده‌ای نباید انتظار تجهیزات و امکانات چندانی را داشت اما سیاز در این قسمت لااقل از خودرویی مثل هیوندای النترا شرایط بهتری دارد. مهم‌ترین تجهیزات این خودرو عبارت‌اند از:

  • فرمان برقی
  • کروز کنترل
  • دو ایربگ
  • کنترل پایداری
  • سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای
  • نمایشگر لمسی 7 اینچی
  • دوربین دنده عقب
  • سنسور پارک عقب
  • شش بلندگو
  • تنظیم دستی شش جهته صندلی راننده
  • پورت USB
  • روکش چرم مصنوعی صندلی‌ها
  • سیستم تهویه اتوماتیک
  • سیستم پایش باد تایرها
  • بلوتوث
  • کامپیوتر سفری
  • آینه‌های جانبی تاشو برقی

پیشرانه سوزوکی سیاز

سیاز از یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی استفاده می‌کند که 105 اسب بخار قدرت و 138 نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس چهار سرعته اتوماتیک صورت می‌گیرد؛ بنابراین، سدان سوزوکی از لحاظ قوای محرکه هم با پیشرانه نسبتاً ضعیف و گیربکس قدیمی، حرف چندانی برای گفتن ندارد و به همین دلیل، 14 ثانیه طول می‌کشد تا از صفر به سرعت ضد کیلومتر بر ساعت برسد. چنین شتابی روی کاغذ حتی از سدان‌های داخلی مثل دنا پلاس هم کندتر است. بااین‌حال، در عوض سیاز مصرف سوخت پایینی داشته و در هر صد کیلومتر تنها 6 لیتر بنزین مصرف می‌کند. حداکثر سرعت این سدان ژاپنی 165 کیلومتر بر ساعت اعلام شده و ترمزهای عقب آن کاسه‌ای هستند.

قیمت و جمع‌بندی

قیمت سوزوکی سیاز در هند از 930 هزار روپیه معادل 11,200 دلار آغاز می‌شود اما این قیمت متعلق به نسخه گیربکس دستی است و قیمت نسخه اتوماتیک که در ایران عرضه خواهد شد از 1.11 میلیون روپیه معادل 13,300 دلار آغاز می‌شود؛ بنابراین، با توجه به تعرفه‌ها و قیمت‌های علی‌الحساب عجیبی که برای خودروهای وارداتی اعلام شده است، به‌احتمال‌زیاد سیاز در ایران با قیمتی در حدود 1.5 میلیارد تومان و یا حتی بیشتر عرضه خواهد شد. سوزوکی سیاز با این قیمت در برابر رقبای چینی مثل آریزو 6 پرو قرار می‌گیرد که از لحاظ قوای محرکه و امکانات حریف آن نخواهد شد اما از برند معتبر ژاپنی و کیفیت بالاتر می‌تواند بعنوان برگ برنده استفاده کند.

مشخصات و کاتالوگ سوزوکی سیاز

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. این جا ایران است و از ارزانی خبری نیست که نیست چه با واردات چه بی واردات

  2. ارزان میشه….موضوع عرضه و تقاضاست…البته باید تعرفه ها کم بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا