مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی ویژگی‌ها و مشخصات نیسان سانی، سدان وارداتی اقتصادی

به نظر می‌رسد متولی‌های واردات محصولات نیسان در کشورمان تمامی ندارد و هر شرکتی می‌خواهد به‌نوعی از محبوبیت این برند ژاپنی در بازار کشورمان استفاده کرده و یک یا چند نمونه از محصولات آن را وارد کند. پس از نیسان سیلفی نامی خودرو، پارس خودرو چند شرکت دیگر، جدیدترین شرکتی که به دنبال واردات محصولات نیسان است، شرکتی بنام جهان نوین آریا است. این شرکت قصد دارد نسل قبلی سدان کوچک و اقتصادی نیسان سانی را در کشورمان عرضه کند و به‌تازگی این خودرو را در سامانه یکپارچه قرار داده است. در ادامه به بررسی ویژگی‌ها و مشخصات این سدان اقتصادی ژاپنی خواهیم پرداخت.

نیسان سانی

معرفی کلی نیسان سانی

این خودرو در اصل آلمرا نام دارد اما در بازار چین با نام سانی، در آمریکا با نام ورسا و در ژاپن با نام لاتیو عرضه می‌شود. نسل اول آلمرا در سال 1995 معرفی شد و در سال 2000 جای خود را به نسل دوم داد. نمونه‌ای که قرار است در ایران عرضه شود اما نسل سوم است که در سال 2010 در چین معرفی شد. هرچند نیسان در اوایل سال 2019 نسل چهارم سانی را رونمایی کرد و به بازار فرستاد اما نسل قبلی همچنان در مصر در حال تولید است جهان نوین آریا نیز قصد واردات همین نسخه قدیمی را دارد.

نیسان سانی

طراحی بیرونی

بدون شک نسل سوم نیسان سانی که حدود 14 سال از عمر آن می‌گذرد خودرویی کاملاً سالخورده بوده و سن بالای خود را به‌وضوح در طراحی بیرونی نشان می‌دهد. فرم تخم‌مرغی بدنه و خطوط منحنی در ظاهر این خودرو کاملاً با محصولات جدید نیسان که از خطوط تیز و شارپ استفاده می‌کنند متفاوت بوده و قدیمی بودن خود را فریاد میزند.

البته سانی در سال 2014 فیس‌لیفتی را تجربه کرد که با چراغ‌ها و جلوپنجره جدید کمی نمای بروزتری پیدا کرد اما در عقب تغییر خاصی صورت نگرفته و شاهد همان نمای قدیمی سال 2010 هستیم.

سانی اما نه‌تنها کاملاً رنگ و بوی کهنگی گرفته بلکه تناسبات جالبی هم ندارد به‌گونه‌ای که اوورهنگ عقب آن بیش‌ازحد کشیده به نظر می‌رسد و رینگ‌ها کوچک هستند. به‌طورکلی، نسل سوم نیسان سانی برای خودرویی وارداتی که قرار است در سال 2024 راهی بازار کشورمان شود اصلاً ظاهر قابل‌قبولی نخواهد داشت.

نیسان سانی

فضای داخلی

از داخل خودرویی با 14 سن نیز نباید انتظار فضای مدرنی را داشته باشیم و در اینجا داشبوردی تمام پلاستیکی، غربیلک فرمان ساده، صفحه آمپر آنالوگ، دریچه‌های تهویه قدیمی، کنترل تهویه دستی و دسته‌دنده بزرگ گیربکس اتوماتیک همگی نشان می‌دهند که با سدانی اقتصادی و البته قدیمی طرف هستیم.

البته نیسان با استفاده از تریم‌های نقره‌ای روی فرمان و داشبورد سعی کرده فضای داخلی سانی را کمی از یکنواختی خارج کند اما ذات کهنه خودرو همچنان خود را نشان می‌دهد؛ بنابراین، سانی قطعاً نمی‌تواند در برابر رقبای چینی مدرن خود در بازار کشورمان حرفی برای گفتن داشته باشد.

نیسان سانی

امکانات و تجهیزات نیسان سانی

ازآنجایی‌که نیسان سانی یک سدان اقتصادی قدیمی است، تجهیزات و امکانات چندانی را ارائه نمی‌کند و لیست آپشن‌های محدودی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • دو ایربگ
  • سیستم کنترل پایداری
  • نمایشگر 6 اینچی
  • سنسور پارک عقب
  • دو بلندگو
  • بلوتوث
  • ترمز کمکی
  • دوربین دید عقب

در این خودرو ترمزهای عقب کاسه‌ای است، تنظیم صندلی‌های جلو به‌صورت دستی انجام می‌شود و خبری از استارت دکمه‌ای و سیستم ورود بدون کلید هم نیست.

پیشرانه نیسان سانی

نیسان سانی وارداتی توسط شرکت جهان نوین آریا از یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی استفاده می‌کند که 108 اسب بخار قدرت و 134 نیوتن متر گشتاور دارد. هرچند سانی تنها حدود 1050 کیلوگرم وزن دارد اما چنین قدرت و گشتاوری حتی برای این وزن هم چندان کافی به نظر نمی‌رسد و در بهترین حالت می‌تواند شتاب و کششی در حد موتور TU5 را فراهم کند.

انتقال نیروی موتور هم توسط یک گیربکس چهار سرعته اتوماتیک صورت می‌گیرد که این روزها کاملاً قدیمی بندر می‌رسد. مصرف سوخت این خودرو نیز 6.7 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است. سانی 4,424 میلی‌متر طول، 1,695 میلی‌متر عرض و 1,500 میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصله محوری آن 2,600 میلی‌متر است.

نیسان سانی

قیمت و جمع‌بندی

ازآنجایی‌که نیسان سانی وارداتی جهان نوین آریا یک سدان اقتصادی قدیمی با امکانات بسیار اندک و پیشرانه ضعیف تنفس طبیعی است، انتظار می‌رود قیمت دلاری پایینی داشته باشد. این یعنی در بازار کشورمان با احتساب تعرفه‌ها و سایر هزینه‌ها، می‌توانیم قیمتی در حدود 1.5 میلیارد تومان را برای آن داشته باشیم. با چنین قیمتی، سانی به رقیبی برای سدان‌ها مجهز چینی مثل آریزو 6 و کی‌ام‌سی J7 تبدیل خواهد شد که با توجه کابین قدیمی و تجهیزات اندک، کار سختی پیش رو خواهد داشت ولی بااین‌حال، سانی می‌تواند در بازار کشورمان از مزیت خوش‌نامی برند نیسان بهره ببرد.

جدول مشخصات فنی نیسان سانی

پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر
قدرت 108 اسب بخار
گشتاور 134 نیوتن متر
گیربکس 4 سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو
ظرفیت باک 41 لیتر
حجم صندوق بار 385 لیتر
طول 4,425 میلی‌متر
عرض 1,695 میلی‌متر
ارتفاع 1,500 میلی‌متر
فاصله محوری 2,600 میلی‌متر
وزن 1050 کیلوگرم

 

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا