مکمل بنزین
مشاوره خریدبرگزیده‌هابرترین‌ها

AWD یا 4WD؛ کدامیک قدرتمندتر است؟

اگر در دنیای خودروها غرق شده باشید، حتما با انواع سیستم‌های موجود در آنها نیز آشنایی دارید و احتمالا سیستم چهار چرخ متحرک را نیز بشناسید. ما در این مطلب به سراغ بررسی این دو سیستم رفتیم و می‌خواهیم ببینیم که کدام یک از این سیستم‌ها یعنی AWD یا 4WD قدرتمندتر هستند.

اینکه خودرویی که خریداری می‌کنید، به کدام یک از این سیستم‌ها مجهز شده باشد بسیار اهمیت دارد و به اندازه دیزلی یا بنزینی بودن آنها مهم است. اگرچه بنظر می‌رسد هر دوی این موارد مانند هم باشند ولی در اصل از نظر طراحی، هدف ساخت و کاربرد متفاوت خواهند بود.

در ادامه بررسی خواهیم کرد که کدام یک از سیستم‌ها قدرت و توانایی بهتری دارند و نقاط قوت و ضعف آنها کدام است. بنابراین، با دانستن هر یک، می‌توانید بفهمید که کدام یک نیاز شما را بهتر برآورده می‌کنند و سپس برای خرید خودروی خود تصمیم‌گیری بهتری داشته باشید.

سیستم‌ تمام چرخ متحرک AWD مبتنی بر جاده‌

سیستم تمام چرخ محرک یا AWD در بسیاری از خودروها به کار رفته و نسبت به سیستم 4WD که بیشتر در خودروهای معمولی و شاسی بلندها حضور دارد، هوشمندتر، سازگارتر و جدیدتر طراحی شده است.

تحمل شرایط سخت جاده‌ای با سیستم AWD

سیستم AWD در اکثر خودروهای اسپرت با عملکرد بالا قرار می‌گیرد و می‌‌تواند نیاز راننده را در سطوح مختلف جاده‌ای اعم از سطوح یخ زده، ناهموار و غیره برطرف کند. این قابلیت هرگز متوقف نمی‌شود و همواره با توجه به نوع جاده، سرعت خودرو، چرخ‌ها و دیگر موارد در حال فعالیت است.

این مطلب را نیز بخوانید: 10 پیکاپ برقی چینی خفن با احتمال ورود به ایران

بنابراین اگر در جاده‌های خاکی و یخ زده رانندگی می‌کنید و نگران خودرو هستید، مطمئن باشید که سیستم AWD بسیار امن‌تر است و نگرانی کمتری خواهید داشت. خودروهایی مانند سوبارو اوت بک، تویوتا راو 4 یا فورد برونکو اسپرت نمونه‌های بارزی هستند که به AWD مجهز شده‌اند.

کدام سیستم چهار چرخ متحرک قدرتمندتر است AWD یا 4WD؟سازگاری، آسانی در استفاده، تجربه رانندگی آرام و مطمئن و مدیریت رانندگی در سخت‌ترین شرایط از جمله ویژگی‌های این سیستم هستند.

افزایش قابلیت‌های سیستم AWD

برای افزایش قابلیت سیستم AWD در ابتدا به تایرهای خودروی خود دقت کنید. انتخاب تایرهای مناسب بسیار مهم است بنابراین، اگر قصد دارید مسافت طولانی با شرایط جاده‌ای نامناسبی را طی کنید، تایرهای مناسبی را تهیه فرمایید تا علاوه بر مقاومت بیشتر در برابر پنچری، چسبندگی بالایی نیز در خارج از جاده داشته باشند.

خوب است بدانید که برخی از سیستم‌های چهار چرخ متحرک حالت‌های رانندگی مختلفی را ارائه می‌دهند و شما می‌توانید با توجه به شرایط جاده و موقعیت رانندگی خود، از قابلیت موردنظر استفاده کنید.

سیستم 4WD مناسب آفرود

اگرچه سیستم 4WD در مدل‌های معمولی، پیکاپ‌ها و شاسی بلندها قرار می‌گیرد، ولی برای آفرود، ماجراجویی‌ها، گشت و گذار در سطوح ناهموار مانند سطوح شیب‌دار و صخره‌ای و انجام کارهای سنگین پیشنهاد می‌شود.

کدام سیستم چهار چرخ متحرک قدرتمندتر است AWD یا 4WD؟سیستم چهار چرخ متحرک 4WDکنترل بیشتری را فراهم می‌کند

سیستم چهار چرخ متحرک 4WD به راننده امکان می‌دهد تا کنترل بیشتری روی خودرو و پیشرانه داشته باشد که موجب می‌شود تا در بزرگراه‌ها و جاده‌های خارج از شهر آسان‌تر رانندگی کند. در این حالت، پیشرانه قادر است به طور یکنواخت بین هر دو محور و چهار چرخ فعالیت کند و کشش را بین چرخ‌ها تقسیم کند.

کدام سیستم چهار چرخ متحرک قدرتمندتر است AWD یا 4WD؟همچنین راننده می‌تواند با این سیستم شاهد گشتاور و قدرت زیادتری باشد، سیستم بین هر چهار چرخ فعالیت کند، قدرت را به خوبی منتقل کند و در مواقع چالش‌ برانگیز شرایط خوبی را برای راننده و سرنشینان فراهم آورد.

 قدرت بالا و طراحی خوب 4WD

از آنجایی که سیستم 4WD برای شرایط سخت، جاده‌های ناهموار و موقعیت‌های دشوار ساخته شده است، باید طراحی و قدرت بالایی داشته باشد. این سیستم می‌‌تواند گشتاور را در محورهای جلو و عقب انتقال دهد. گیربکس معمولا در دو نوع زنجیره‌ای یا دنده‌محور در دسترس قرار می‌گیرد.

کدام سیستم چهار چرخ متحرک قدرتمندتر است AWD یا 4WD؟سیستم تعلیق سنگین خودروهای مجهز به 4WD

وسایل نقلیه مجهز به 4WD باید توانمندی بالایی از خود نشان دهند، انجام این امر نیز تنها با یک گیربکس عالی فراهم نمی‌شود! بیشتر پیکاپ‌ها محور محکمی دارند تا تمام اجزای محور در آن قرار بگیرند و با سیستم تعلیق قدرتمندشان نیاز راننده را برآورده می‌کنند.

کدام سیستم چهار چرخ متحرک قدرتمندتر است AWD یا 4WD؟سیستم تعلیق مستقل خودرو امکان می‌دهد تا هر چرخ به طور جداگانه حرکت کرده و هندلینگ بهتری را فراهم کند. این قابلیت در محور جلو و عقب خودروهای AWD نیز یافت می‌شود. در این سیستم، معمولا طراحی طوری شکل گرفته که بدنه خودرو از شاسی جدا باشد تا رانندگی خارج از جاده و حمل وسایل سنگین با آن به آسانی انجام شود.

بیشترین مزیت سیستم 4WD در آفرود است

سیستم 4WD چسبندگی و کنترل بالایی را فراهم می‌کنند و به دلیل آهسته‌تر چرخیدن چرخ‌ها، زمان بیشتری برای واکنش به سطح جاده وجود دارد.  همین امر موجب افزایش گشتاور می‌شود. قفل دیفرانسیل که در سیستم 4WD قرار دارد، قادر است با تقسیم قدرت در هر محور عملکرد خوبی را برای خودرو به ارمغان بیاورد.

کدام سیستم چهار چرخ متحرک قدرتمندتر است AWD یا 4WD؟نحوه مراقبت از سیستم‌های AWD و 4WD

از آنجایی که سیستم‌های AWD و 4WD قطعات متحرک بیشتری دارند، در نتیجه نسبت به 2WD به نگهداری بیشتری نیاز خواهند داشت. رانندگان باید به دیفرانسیل، گیربکس و تعویض مایعات در قطعات توجه کنند تا علاوه بر افزایش قدرت سیستم، به دلیل فرسوده شدن قطعات در آینده هزینه سرسام‌آوری را برای افراد فراهم نکنند.

کدام یک از دو سیستم AWD و 4WD را خریداری کنیم؟

انتخاب هر یک از این سیستم‌ها به نیاز و اولویت شما بازمی‌گردد. محیط رانندگی نیز تاثیر مستقیمی در انتخاب شما خواهد گذاشت!

پس با در نظر گرفتن جاده‌ای که می‌خواهید در آن رانندگی کنید، به سراغ یکی از این دو سیستم بروید. اگر همیشه در خارج از جاده و زمین‌های ناهموار رانندگی می‌کنید و به قدرت و افزایش قابلیت‌ها اهمیت می‌دهید، بهتر است که سیستم 4WD را خریداری کنید. ظرفیت بکسل در این سیستم نیز بالاتر است. تمامی این موارد موجب می‌شوند تا هزینه خریداری و نگهداری نیز بالاتر باشد.

کدام سیستم چهار چرخ متحرک قدرتمندتر است AWD یا 4WD؟این مطلب را نیز بخوانید: 10 خودرو آمریکایی قدیمی و خاطره انگیز موجود در ایران و دنیا

ولی اگر برای رفت و آمد روزانه به وسیله نقلیه‌ای نیاز دارید که گهگاهی برای نیازهایی همچون آفرود و رانندگی در شرایط نامناسب از آن استفاده کنید، سیستم AWD مناسب‌تر خواهد بود. این سیستم معمولا قیمت مقرون به صرفه‌تری دارد و بسیار پیشنهاد می‌شود. تقاضای خودروهای AWD در مناطق شهری نیز بیشتر است.

در نهایت، اگر برای خریداری هر یک از این دو سیستم مردد هستید، به نیاز خود توجه کنید. بهتر است که قبل از خریداری وسیله نقلیه مجهز به AWD یا 4WDبه سوالات پایین پاسخ دهید:

بیشتر برای رانندگی در چه جاده‌هایی رانندگی می‌کنید، عادات رانندگی شما چه مواردی هستند، آیا به رانندگی آفرود علاقه دارید یا خیر، معمولا در چه سطوح جاده‌ای رانندگی می‌کنید و با کدام یک از سیستم‌ها سازگاری بهتری خواهید داشت؟

کدام سیستم چهار چرخ متحرک قدرتمندتر است AWD یا 4WD؟با خواندن اطلاعات موجود در مقاله می‌‌توانید تصمیم‌گیری نهایی را درباره دو سیستم AWD و 4WD انجام دهید. همچنین اگر همچنان از این موضوع سوالاتی ذهنتان را درگیر کرده است، می‌توانید پاسخ آنها را از کارشناسان سایت جویا شوید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. آقا جان تو چهار چرخ متحرک سراغ کلوت و دایون نرید که مفتش گرونه خراب شد یه چرخش برات کار نمیکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا