مکمل بنزین
برگزیده‌هابرترین‌ها

رکورد بیش از 5 میلیون کیلومتر مسافت طی شده برای چه خودرویی است؟

معمولا قبل از خریداری یک خودرو به این موضوع فکر می‌کنیم که این وسیله نقلیه مورد نظر ما تا چه حد می‌تواند مسافت طی کند. برخی از خودروها قادرند تا به میلیون‌ها مایل مسافت برسند.

البته خوب است بدانید که خودروهای عجیبی در تاریخ بوده‌اند که از این رقم پیشی گرفتند و به یک رقم باورنکردنی رسیدند. در این مطلب به سراغ خودروی جالبی رفتیم که رکورد طی کردن بیشترین مسافت را در دنیا در سال 2024 شکسته و حسابی خبرساز شده است.

این مطلب را نیز بخوانید: گران‌ترین خودروی جهان در سال 2024

ولوو P1800S که متعلق به مردی به نام ایرو گوردون است، موفق شد مسافتی معادل 3.250.257 مایل یا بهتر بگوییم 5.229.663 کیلومتر را طی کند. او زمانی که خودرو را در سال 1966 خریداری کرد، تنها پس از گذشت چهار روز، برای سرویس خودرو بخاطر طی مسافت 1500 مایلی به نمایندگی مراجعه کرد. البته خودرو مشکلی نداشت، او تنها روحیه پیشگیرانه‌ای داشت و از بروز مشکلات جلوگیری می‌کرد!

ولوو P1800S با سه میلیون مایل مسافت طی شده

ولوو P1800S یک خودروی اسپرت است که از همان سال 1966 سفر خود را آغاز کرد. از آن زمان تاکنون 52 سال می‌گذرد و دارنده موفق شده تا مایل به مایل مسافت شهرها را طی کند و به رکوردی استثنایی دست یابد!

طبق گفته‌های ایرو گوردون، او وقتی 25 ساله بود با حقوق یک سال کار خود که چیزی حدود 4150 دلار بود، ولوو را خریداری کرد. او نمی‌دانست در چه ماجرایی گام نهاده است، چرا که پس از گذشت این همه سال، داستان او بسیار معروف شده و رکورد بیشترین مسافت طی شده را شکسته است.

ایرو گوردون تا 5 دهه بعد تا جایی که می‌توانست رانندگی کرد و برخی‌ها این مسافت طی شده را چیزی حدود هفت بار رفت و برگشت به ماه تشبیه کرده‌اند. او در طی این سال‌ها، سه بار رکورد خود را شکست تا همچنان بدرخشد و با رقمی بهتر در صدر باقی بماند.

او در آن زمان در مدرسه‌ای راهنمایی تدریس می‌کرد و مجبور بود روزانه مسافت 125 مایل را طی کند. اما برای اینکه بتواند به رقم فوق‌العاده امروز دست یابد، باید هر روز کمی بیش از 170 مایل را طی می‌کرد.

صاحب ولوو P1800S رانندگی را امری لذت‌بخش می‌دانست و عقیده داشت که همیشه می‌‌توان جایی را یافت که تا آنجا رانندگی کرد و از گذشت زمان لذت برد.

نگاهی به ولوو P1800S

احتمالا در همان ابتدا که نگاهی به ولوو P1800S بیاندازید، تصور اینکه چنین خودروی اسپرتی توانسته مسافت 3 میلیون مایلی را طی کرده باشد، برایتان کمی دشوار باشد!

با این حال، ولوو تولید این خودرو را در سال 1963 از سوئد آغاز کرد. البته در ابتدا قصد داشت تولید آن را در انگلستان استارت بزند.

ولوو در این خودرو از موتور 4 سیلندر 1.8 لیتری استفاده کرد. علاوه بر آن، گیربکس چهار سرعته دستی قدرت بالای موتور را به چرخ‌ها منتقل می‌کرد و توانست موجب شود که خودرو به مسافت 3250000 مایل دست یابد!

هنگامی که خودرو به مسافت 675000 مایل رسید، صاحب آن تصمیم گرفت تا موتور را سرویس کند. تیم مهندسی ولوو آنقدر همه چیز را خوب طراحی کرده بودند که حتی پس از سرویس آن نیز، بلوک موتور در همان نسخه اوریجینال در دسترس بود.

مشخصات عملکرد ولوو P1800S

موتور
1.8 لیتری خطی چهار
گیربکس
چهار سرعته دستی
قدرت
115 اسب بخار
گشتاور
108 پوند فوت
خط انتقال
دیفرانسیل عقب
شتاب  0-60 مایل در ساعت
13 ثانیه
حداکثر سرعت
109 مایل در ساعت

دلایل عمر بالای خودرو ولوو P1800S چیست؟

پس از خواندن این چند خط، احتمالا برایتان سوال پیش آمده که با این تفاسیر، آیا ولوو P1800S خودروی خوبی بوده یا اینکه ایرو گوردون راننده بسیار فوق‌العاده‌ای بود و با تمام توان از خودروی خود مراقبت و نگهداری کرده است؟

با وجود اینکه این محصول چنین مسافت زیادی را طی کرده و پس از گذشت این همه سال، همچنان رکوردشکنی می‌کند، باید گفت که بدون شک چیز جذابی درباره آن وجود دارد که از آن بی‌خبریم!

معمولا خودروهایی که مسافت زیادی را طی کرده باشند، پس از گذشت چند سال با مشکلاتی نظیر زنگ‌زدگی، نشت سوخت و مشکلات الکتریکی روبرو می‌شوند. ولی این مسائل برای ولوو صدق نمی‌کند.

چرا که ایرو با انجام برخی از کارها، خودروی خود را همچنان سالم نگه داشت. برای مثال، کسی نمی‌توانست در خودروی او چیزی بخورد یا بیاشامد، هیچ کس دیگری جز او نباید ماشین را می‌راند، همچنین تمام توصیه‌های دفترچه راهنمای خودرو را نیر به دقت مطالعه می‌کرد.

اطلاعاتی از خودرو:

  • انتقال و گیربکس اورجینال: 3.250.257 مایل طی شده
  • موتور اورجینال: 675000 قبل از سرویس
  • کلاچ اورجینال: 450000 مایل طی شده
  • 130000 گالن بنزین مصرف شده
  • 3714 لیتر روغن مصرف شده
  • 928 عدد فیلتر روغن
  • شمع استفاده شده: 520 عدد
  • تعداد لاستیک‌های استفاده شده: 180 تا

هنگامی که ایرو برای اولین بار خودرو را به تعمیرگاه برد، مکانیک‌های ولوو عقیده داشتند که نیازی به تعمیر نیست چرا که هیچ مشکلی وجود ندارد. اما او سعی می‌کرد که با روحیه پیشگیرانه خود از بروز مشکلات جدید جلوگیری کند.

او در طول 52 سالی که با P1800S خود رانندگی کرد، حدود 187000 دلار برای سوخت خرج کرده بود. جالب است بدانید که ولوو برای هر بار شکستن رکورد بیشترین مسافت طی شده، یک خودرو به ایرو هدیه داد که در طول این سال‌ها به طور کلی به دو عدد می‌رسد.

این خودروها شامل ولوو 780 برتونه و C70 هستند. ولوو 780 برتونه به صورت کلی به مسافت یک میلیون مایل دست یافت. ولوو C70 سال 2002 نیز دو میلیون مایل را طی کرد. ایرو همیشه تاریخ‌ساز بوده و شاهکاری خلق کرده است.

دومین خودرو با بیشترین مسافت طی شده

مرسدس بنز  240D 1976

مرسدس بنز همیشه به ساخت خودروهای باکیفیت مشهور بوده است، خودروهایی که بتوانند پس از گذشت چندین سال نیز همچنان در خودروها به راحتی حرکت کنند و با رسیدن به مرز یک تا دو میلیون مایل مسافت طی شده رکورد بزنند.

برخلاف ولوو P1800S، که تنها برای استفاده شخصی استفاده می‌شد، مرسدس بنز 240D 1976 کاملا برای استفاده کاری به کار گرفته شده بود و در اختیار یک راننده تاکسی بود. او که گرگوریوس ساچینیدیس نام داشت، موفق شد در طی این سال‌ها، 2850000 مایل رانندگی کند و در مقام دوم قرار بگیرد.

این مدل تنها خودرویی نیست که از یک میلیون مایل عبور کرده است. چرا که مرسدس بنز مدل‌های دیگری نیز دارد که حسابی تاریخ‌ساز شده‌اند.

مشخصات عملکرد مرسدس بنز 1976 240D

موتور
2.4 لیتری دیزل خطی چهار
گیربکس
چهار سرعته دستی یا اتوماتیک
قدرت
64 اسب بخار
گشتاور
101 پوند فوت
خط انتقال
دیفرانسیل عقب
حداکثر سرعت
86 مایل در ساعت

وضعیت کنونی مرسدس بنز 1976 240D

مرسدس بنز موفق شد تنها در طی 28 سال به این رقم استثنایی دست یابد. در هر صورت، گرگوریوس برای قدردانی از چنین شاهکاری، آن را به موزه دایملر-بنز در اشتوتگارت اهدا کرد. البته در ازای آن، یک مدل کلاس C مرسدس بنز جدید نیز به عنوان هدیه به او تقدیم شد.

ولی اگر او به طور سالیانه 100000 مایل در سال را طی می‌کرد، می‌توانست تاکنون به پنج میلیون مایل مسافت طی شده برسد. یکی دیگر از مدل‌های مرسدس بنز با بیشترین مسافت طی شده، Magnus Sæle’s 1991 E-Class W124 است که به 2.1 میلیون مایل رسید.

آینده خودروها و رقبای آنها

ولوو P1800S از همان ابتدا هیچ رقیبی نداشته است و همچنان در آینده نیز این اتفاق نخواهد افتاد. برخی از خودروها مانند تاکوما با مسافت طی شده 1.5 میلیون مایل به طور کامل با موتور و گیربکس جدیدی فعالیت می‌کنند.

با توجه به الکتریکی شدن خودروها، پیش‌بینی می‌کنیم برد 300000 مایلی بسیار کاربردی باشد. با این حال، ولوو P1800S همچنان به عنوان یک میراث باورنکردنی شناخته می‌شود که توانست به رکورد گینس برسد.

او در ابتدا در سال 1998 و سپس در سال 2014 رکورد خود را ثبت کرد، اما از آن زمان تاکنون هیچ کس نتوانسته که از این مرز سه میلیون مایل فراتر رود. ایرو گوردون متاسفانه در سال 2018 فوت کرد ولی هیچوقت علاقمندان به خودرو مخصوصا ولوو نام او را از یاد نخواهند برد.

فاطمه آهنگریان

همیشه علاقه زیادی به حوزه خودرو و موتورسیکلت داشتم و اخبار مربوط به اونها رو دنبال میکردم. همین اشتیاق فراوان باعث شد که با سایت چرخان آشنا بشم و مطالب مختلف در این زمینه رو ترجمه کنم، کم‌کم به سئوی متون مسلط شدم و حالا به عنوان عضوی از خانواده چرخان حضور دارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا