مکمل بنزین
اخبار روز خودروبرگزیده‌هاتازه‌هاخبر

تاریخ جدید تولید کادیلا (P90) پارس خودرو و سایپا آریا اعلام شد

مدت‌هاست که بازار خودرو ایران، منتظر خودروهای داخلی جدید گروه خودروسازی سایپا است. اما هربار، تولید این خودروها به تعویق افتاده و به زمان دیگری موکول می‌شوند. از جمله خودروها می‌توان به P90 (کادیلا) پارس خودرو و سایپا آریا اشاره کرد.

سایپا که چندی پیش پارس خودرو را متولی P90 (کادیلا) معرفی و در اواخر فروردین‌ماه امسال آن را رونمایی کرد، برنامه داشت تا در سه ماهه آخر سال 1402، حدود 5 هزار دستگاه از P90 را تولید و روانه بازار کند.

در هفته‌های گذشته باتوجه به تصاویری که از خط تولید پارس خودرو بدستمان رسید، مشاهده شد که تعدادی از این خودرو به صورت ناقص مونتاژ شده است. سپس متوجه شدیم که هنوز تولید برخی از قطعات این خودرو قطعی نشده و کادیلا با تولید نهایی همچنان ماه‌ها فاصله دارد.

خودرو دیگر گروه سایپا که در ابتدا گفته شد، آریا است. این خودرو قرار است تا با پیشرانه 2.0 لیتری تنفس طبیعی DAE و داشبورد جدید و بازطراحی شده نسبت به خودرو شاهین تولید و روانه بازار شود. در ماه‌های گذشته، محمدعلی تیموری به عنوان مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد که در تیرماه سال آینده، آریا وارد بازار خواهد شد.

اما به تازگی، تصویری از برنامه های سایپا بدستمان رسیده که نشان می‌دهد باز تولید و عرضه دو خودرو P90 (کادیلا) پارس خودرو و آریا به تاریخ دیگری موکول شده است. براساس اعلام سایپا، P90 (کادیلا) در تیرماه، آریا بنزینی در مهر و آریا برقی در بهمن ماه سال آینده (1403) تولید خواهند شد.

برنامه تولید کادیلا پارس خودرو و سایپا آریا
برنامه تولید کادیلا و آریا

سوالی که در این میان برای ما ایجاد می‌شود، آن است که اگر قرار است تا تولید هرخودرو، هرماه به زمان دیگری موکول شود، پس چرا اصلا زمانبندی ارائه می شود؟!

متاسفانه باید به این موضوع هم اشاره کرد که در دوره جدید مدیریت سایپا، متاسفانه روند تولید و عرضه خودروهای داخلی جدید بسیار کند پیش رفته و حتی مدیرعامل سایپا که وعده تولید 8 محصول جدید در سال 1402 را داده بود، محقق نشده است.

لازم به ذکر است که پی 90 پارس خودرو مجهز به پیشرانه ME16 بوده که در فاز اول به گیربکس 5 سرعته دستی متصل خواهد شد. این موتور 16 سوپاپه تنفس طبیعی که حجمی در حدود 1587 سی سی داشته، توانایی تولید 115 اسب بخار، قدرت و 147 نیوتن متر، گشتاور را دارد.

همچنین سایپا آریا مجهز به پیشرانه 2.0 لیتری تنفس طبیعی و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک شرکت DAE خواهد بود.  این پیشرانه، توانایی تولید 110 کیلووات معادل 147.5 اسب بخار، قدرت و 204 نیوتن متر، گشتاور را دارد.

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫9 دیدگاه ها

  1. دقیقا یکی از اصلی ترین مشکلات و معضلات خودرو سازان داخلی همین موضوع هستش.از زمان رونمایی تا عرضه یک محصول ماه ها وحتی سالها طول میکشه. درحالی که در خودرو سازی دنیا این فاصله خیلی کمتره

  2. بخدا این ایرانیا صد شرافت دارند به چینیا.الان ایلیا خودرو پولم رو گرفته نمیده به کجا شکایت کنم

    1. برادر من کلاهرداری شرکت ربطیه به ایرانی یا چینی نداره و اصلا نمیشه ایرانی ها را با چینی ها مقایسه کرد.-مقایسه ماشین ۴۰-۳۰ سال پیش با ماشین تقریبا به روز- شرکت های گمنامی که الان همه خودرو ساز شدن همگی کلاهبردار هستن. یا ماشین تحویل نمیدن یا ماشین میدن و لوازم و خدمت خبری نیست

  3. با سلام آقا شما اشتباه میکنید که می‌گویید مدیر عامل گفته 8 محصول تولید می‌کند بالای آن تولید شده میخواهید چند تا نام ببرم فقط از نوع کوییک 1 کوییکs کوییک s استاندارد 85گانه کوییک rs کوییک RS استاندارد 85گانه کوییک gxl و این آخری gxrl کدام مدیر اینهمه زرنگی دارد که بدون درد سر بدون ایجاد خط تولید کوییک را از 256 میلیون تومان به 375 میلیون برساند در مدت هفت ماه شما چرا مدیران کاربلد که به این خوبی از مردم پول می‌گیرد خراب میکند از ایشان باید تو ناسا استفاده شود.

  4. نمی‌دونم چرا بخودمان حتی برای یک لحظه نمیاییم مگر چقدر عمر میکنیم که اینقدر در مورد فقط خودرو به ما توهین بشه .
    اگه در دولت قبلی که پراید۳۵تومانی به صورت قسطی با پیش پرداخت۵تومانی دادن نمیخریدیم الان اوضاع این نبود
    در کشور های همسایه هایلوکس صفر میاد میوه و سبزی داخلش می فروشه بعد ما واسه اشغال های سایپا و ایران‌خودرو توصیف ایستادیم

  5. کاش ما هم کارخانه خودرو سازی نداشتیم و مثل عراق ماشینای آمریکایی و ژاپنی سوار میشدیم بدون دخالت مافیای خودرو که مثل زالو افتادن به جان و مال ملت

  6. ای داد از ایران ودل مردم ایران پیامبر به این عظمت سه سال تو شبه ابیطالب بود ولی مردم ایران الان ۴۴ ساله تو جهنمی بدتر از اون گیر کردن باز هم از خواب بیدار نمی شیم

    1. داغون بودن وضعیت خودروی کشورو منکر نمی‌شه شد
      ولی یجوری حرف می‌زنی انگار ما نمی‌دونیم قبل اون ۴۴ سال وضع کشور چجور بود…
      هیچی ولش کن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا