مکمل بنزین
بررسی

هوندا CR-V هیولایی با بیش از 1.5 میلیون کیلومتر کارکرد!

همیشه اخبار زیادی از شاسی‌بلندهایی با بیشترین کارکرد منتشر می‌شوند و علاقمندان را شگفت‌زده می‌کنند! این رقابت برای شاسی بلندها بسیار نزدیک به همدیگر است‌. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا با سه تا از بهترین شاسی بلندهای جهان با بیشترین مسافت طی شده در سال ۲۰۲۴ آشنا شوید.

سه شاسی‌بلند بسیار معروف وجود دارند که در این رده حضور یافته‌اند و توانسته‌اند در این رقابت شرکت کنند. هوندا CR-V، شورولت سابربان و تویوتا هایلندر هیبریدی این خودروها هستند که موفق شدند به مسافت 1609344 کیلومتر یا یک میلیون مایل دست یابند.

دست یافتن به چنین رقمی مانند یک رویا است ولی این رویا چگونه محقق شده و این خودروها چگونه به این عدد رسیدند؟ هر سه کمپانی در ساخت پیشرانه‌های بسیار قدرتمند تبحر خاصی دارند که خود عاملی برای دست یافتن به بیشترین مسافت است.

هوندا CR-V با 1609344 کیلومتر کارکرد

اگرچه رسیدن به مسافت یک میلیون مایل یا 1609344 کیلومتر امری غیرممکن به نظر می‌رسد ولی می‌بینیم که بسیاری از کمپانی‌های خودروسازی این کار را انجام دادند. نکته جالب ماجرا این است که برخی از این خودروها بدون هیچ ارتقا یا تعمیر خاصی توانستند که به این رقم دست یابند. برخی دیگر پس از تعمیر یا جایگزینی پیشرانه و گیربکس به این رکورد رسیدند.

شاسی بلندی که به بیشترین مسافت طی شده در سال ۲۰۲۴ رسید، هوندا CR-V 2007 نام دارد. جوئل مالک این خودروی خانوادگی در فروش صنعتی کار می‌کند و بنا به کارش موفق شد به چنین مسافت غیر منتظره‌ای دست یابد. او به طور متوسط در هر روز ۲۲۸ مایل مسافت را طی می‌کرد و به مناطق مختلف کشور می‌رفت بنابراین با ۱۲ سال سفر در بزرگراه‌ها به این رقم رسید.

این مطلب را نیز بخوانید: تویوتا تاکوما هیولایی بزرگتر از لندکروز و هایلوکس با 2.5 میلیون کیلومتر کارکرد!

او در طی این سال‌ها حدودا ۱۴۴ بار روغن خودرو را تعویض کرد تا تغییری در عمر خودرو به وجود آورد. ولی هیچ وقت فکر نمی‌کرد که بتواند با نگهداری خوب از این مدل به لقب راننده شاسی‌بلند با بیشترین مسافت طی شده در جهان دست یابد. هوندا CR-V هیچ وقت خراب نشده بود ولی راننده همیشه سعی می‌کرد که با تعویض ماهیانه روغن دوام خودرو را افزایش دهد.

عوامل موثر در رسیدن به بیشترین مسافت طی شده

همانطوری که در بالا نیز به آن اشاره کردیم راننده هوندا همیشه سعی می‌کرد که نسبت به تعویض روغن و تعمیر خودرو اقدام کند. با اینکه هیچ مشکل خاصی در این محصول وجود نداشت ولی جوئل توانست با نگهداری مداوم، بررسی و تعمیر از تبدیل شدن مشکلات جزئی‌تر به خطرات بزرگ جلوگیری کند. بنابراین هنگامی که بخواهید به این رکورد دست یابید، باید نسبت به تعویض روغن و فیلتر آن در چندین بازه زمانی اقدام کنید.

ایرو گوردون نیز مانند جوئل می‌دانست که روغن مایه حیات خودروها است و تنها با تعویض منظم آن می‌توان کارایی خودرو را تضمین کرد. او یکی دیگر از رانندگانی است که توانست با ولوو P1800S در 52 سال رانندگی به مسافت 5149900 کیلومتر یا 3.2 میلیون مایل دست یابد و در طی این سال‌ها او 18 بار روغن خودرو را تعویض کرد تا دوام و کارایی موتور را افزایش دهد و مطمئن شود که خودرو به درستی کار می‌کند.

علاوه بر تعویض روغن به صورت منظم، برخی دیگر از عوامل هستند که باعث شده‌اند تا خودرو به چنین مسافتی برسد. مهندسی عالی یکی دیگر از این عوامل است. کمپانی هوندا شهرت خوبی در تولید خودروهای خود دارد و در طی این سال‌ها محصولاتی بسیار قدرتمند و کاربردی تولید کرده است.

اگرچه تمام موارد بالا به جوئل کمک کرد تا در این رقابت شرکت کند ولی یکی از مهم‌ترین امر، متوقف نکردن خودرو است. یعنی هنگامی که خودرو به راه خود ادامه می‌دهد، در جایی توقف نمی‌کند و راننده روزی چندبار خودرو را استارت نمی‌زند، این بهترین اتفاقی است که می‌تواند برای یک خودرو رقم بخورد و ماندگاری آن را افزایش دهد.

مشخصات فنی هوندا CR-V

موتور
پیشرانه 2.4 لیتری ۴ سیلندر خطی
گیربکس
پنج سرعته اتوماتیک
قدرت
۱۶۶ اسب بخار
گشتاور
۱۶۱ پوند فوت
نیروی محرکه
چرخ‌های جلو یا تمام چرخ متحرک
شتاب 0-60 مایل در ساعت
۹ ثانیه
حداکثر سرعت
175 کیلومتر بر ساعت

با تمام این تفاسیر، جوئل راننده هوندا CR-V موفق شد بدون تعویض موتور و یا گیربکس به این رقم دست پیدا کند که واقعا شگفت‌انگیز است! چرا که با طی چنین مسافتی بدون شک قطعات خودرو آسیب می‌بینند و باید هرچه زودتر تعویض شوند.

هوندا K24؛ پیشرانه‌‌ای قدرتمند

پیشرانه K24 یکی از بهترین پیشرانه‌هایی است که هوندا تا به حال در خودروهای خود استفاده کرده است و موفق شده که با قابلیت‌های فراوان خود در طی بیشترین مسافت‌ها نیز نقش پررنگی داشته باشد. این موتور عملکرد بسیار خوبی دارد و می‌تواند تا بیش از ۶۰۰ اسب بخار قدرت تولید کند. این موتور در هوندا CR-V حضور دارد و با پیمودن هزار مایل می‌تواند با مک لارن 620R رقابت کند.

ویژگی‌های موتور K24

مسلما دلایل زیادی برای قدرت بالای موتور K24 وجود دارد. از سال 2001 که هوندا از این پیشرانه رونمایی کرد تاکنون تغییرات زیادی در آن به وجود آمده تا بتواند بهترین عملکرد را برای خودرو فراهم کند. این موتور اکنون در محصولاتی مانند هوندا CR-V، آکورد، سیویک، اودیسه و آکورا TSX و TLX حضور داشتند و قابلیت‌های خوبی را به ارمغان آوردند.

اولین نسخه، K24A1، که در سال 2002 در هوندا CR-V معرفی شد، قدرت و گشتاور متوسطی را به وجود می‌آورد. هدف هوندا از قرار دادن این موتور در مدل‌های مختلف این بود که ببیند محصولات مختلف می‌توانند با این پیشرانه، قدرت بالا و سبک‌های مختلفی از رانندگی را فراهم کنند که همین اتفاق افتاد!

سایر مدل‌های هوندا CR-V و دست یافتن به این رکورد

همانطوری که در بخش بالا نیز به آن اشاره کردیم عوامل زیادی در رسیدن به بیشترین مسافت طی شده هوندا CR-V موثرند و موتور K24 تنها به عنوان یکی از آن دلایل شناخته می‌شود. بدون شک این اولین خودروی هوندا نیست که به چنین رکوردی دست می‌یابد. هوندا آکورد 1990، آکورد LX مدل 1990، هوندا CRX Si مدل 1991 و هوندا آکورد V-6 مدل 2003 همگی موفق شدند که با همین موتور تقریبا به این نقطه عطف دست یابند.

بنابراین مهندسان هوندا کار خود را به خوبی انجام دادند تا اکثر محصولاتشان عملکرد بسیار خوبی را فراهم کنند. با توجه به اینکه این موتور در مدل‌های CR-V سال 2001 تا 2021 وجود داشت، انتظار می‌رود با نگهداری و تعویض روغن به صورت منظم عملکرد تمام خودروها یکسان باشد.

البته خیلی از اوقات نیز پیش آمده که برخی از محصولات هوندا با همین موتور مانند آکورد و سیویک موفق نشدند که به موفقیت برسند. بر اساس مطالعات، هوندا CR-V در طول عمر خود به 215930 مایل مسافت رسید، در حالی که هوندا پایلوت موفق شد به مسافت 236807 مایل برسد و یک جایگاه صعود کند. تنها 2.5 درصد از این مدل‌ها موفق شدند مسافتی بیش از 200000 مایل را طی کنند.

دیگر شاسی بلندها با بیشترین مسافت طی شده

تنها هوندا در لیست بیشترین مسافت طی شده قرار ندارد چرا که شورلت و تویوتا نیز مدل‌هایی دارند که پس از مدتی به مسافت یک میلیون مایلی دست یافتند. البته اگر طوفان سپتامبر 2022 رخ نمی‌داد احتمالا الان تویوتا می‌توانست حتی از هوندا نیز پیشی بگیرد. در صورت هر دوی این مدل‌ها تا به اینجا متوقف شده‌اند و دیگر مسافتی را طی نمی‌کنند.

این مطلب را نیز بخوانید: 10 شاسی بلند خفن 2024 لکسوس

طوفان بدترین چیزی بود که می‌توانست برای مالک تویوتا رخ دهد، آن هم وقتی که او با این خودرو به مسافت بسیار بالایی دست یافته بود. در هر صورت کمپانی تویوتا برای قدردانی از مالک تویوتا یک نسخه هیبریدی هایلندر مدل 2023 به او هدیه داد.

شورولت Suburban با طی مسافت بیش از یک میلیون مایل از همان سال ۱۹۹۴ با موتور اصلی و تسمه تایم اورجینال خود در جاده‌ها حضور داشته است. راننده دو بار صندلی خود را تعویض کرد و می‌خواست پس از رسیدن به مسافت ۳۵ هزار مایلی دیگر قطعات خودرو را تعویض کند، ولی هیچوقت این اتفاق رخ نداد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا